ROBOŢII CONŞTIENŢI. Modurile în care inteligenţa artificială schimbă lumea în bine

25.08.2017
ROBOŢII CONŞTIENŢI. Modurile în care inteligenţa artificială schimbă lumea în bine

Am scris mult despre inteligenţa artificială şi mă aflu în barca celor care cred că această tehnologie poate fi foarte periculoasă dacă este folosită de persoane rău intenţionate. Totuşi, inteligenţa artificială poate ajuta omenirea să găsească soluţii la problemele majore cu care se confruntă, precum încălzirea globală, bolile grave sau sărăcia. Din tabăra celor care cred că această tehnologie va aduce multe beneficii fac parte Mark Zuckerberg, directorul executiv al Facebook, Phil Libin, fondatorul Evernote, sau Ray Kurzweil, expert Google.

„În următorii 10 ani inteligenţa artificială va aduce foarte multe îmbunătăţiri vieţilor noastre”, a afirmat recent Zuckerberg. „Oamenii biologici nu trebuie să se teamă de inteligenţa artificială, deoarece ei se vor îmbunătăţi prin folosirea inteligenţei artificiale”, a declarat şi Kurzweil. Un alt avocat al tehnologiei este Peter Diamandis – fizician, inginer şi antreprenor. El crede că tehnologia are răspunsul la orice problemă gravă care există în lume. „Nu spun că nu avem problemele noastre; cu siguranţă le avem. Dar în final le vom învinge”, a declarat el într-o prezentare făcută la TED.

În continuare vă prezentăm cum este folosită cu succes această tehnologie controversată pentru fapte bune.

MEDICINA este unul dintre domeniile care beneficiază deja de pe urma inteligenţei artificiale. Algoritmii capabili să înveţe pot găsi tratamente la probleme medicale mult mai repede decât oamenii, deoarece aceştia pot lua în considerare mult mai multe variabile. Totodată, inteligenţa artificială va putea oferi în curând tratamente personalizate pentru fiecare pacient în parte, în funcţie de genele lui, vârstă, mediul în care trăieşte sau stilul de viaţă. De exemplu, în SUA în fiecare an 25.000 de persoane sunt diagnosticate cu tumori la creier, potrivit Weforum.org. În mod tradiţional, toţi aceşti oameni sunt trataţi la fel, fără a fi luate în calcul variabilele de mai sus. De aceea, în cazul multor persoane tratamentul standard nu funcţionează.

Mai mult, algoritmii vor putea analiza cantităţile uriaşe de date medicale deja colectate şi folosi puterea de calcul pentru a face noi descoperiri bazate pe acestea. Companiile Enlitic şi IBM folosesc deja astfel de algoritmi pentru a detecta tumori în radiografii mai precis şi mai eficient decât oamenii. 

SECURITATEA INFORMATICĂ este foarte importantă într-o lume în care obiectele din jurul nostru devin inteligente. Până acum, soluţiile la marile atacuri cibernetice au venit după ce acestea s-au întâmplat. Mai simplu, întâi apare virusul şi apoi definiţia care îl elimină. Inteligenţa artificială are capacitatea de a se adapta la aceste atacuri şi învăţa din ele. Mai mult, poate acţiona proactiv, identificând anomalii şi tipare asociate cu programele dăunătoare, înainte ca atacurile să apuce să fie desfăşurate. Astfel, ameninţarea poate fi ucisă din „faşă”.  Exemple de companii care folosesc deja astfel de tehnologii proactive în securitatea informatică sunt SiftScience, Secureworks, Cylance şi Deep Instinct. 

AGRICULTURA este cel mai important domeniu pentru omenire, deoarece din această activitate ne procurăm hrana fără de care nu putem trăi. Populaţia planetei va continua să crească accelerat în următorii ani, iar producţia agricolă va ţine cu greu pasul. Cu ajutorul inteligenţei artificiale, fermierii pot creşte producţia şi reduce pierderile fără a afecta mediul înconjurător. Un exemplu este AutoTrac, un sistem bazat pe inteligenţă artificială cu care sunt echipate utilajele agricole John Deere. Acesta le permite maşinilor să cultive uniform şi cu precizie cereale. Mai precis, seminţele sunt aşezate la distanţa ideală una de alta şi în cantitatea optimă. Sistemul poate fi folosit şi pentru distribuirea optimă de fertilizatori.

Mai mult, compania Cainthus a dezvoltat un sistem de recunoaştere facială pentru vaci, bazat pe inteligenţă artificială. Astfel, turme uriaşe de animale sunt monitorizate mult mai simplu şi de foarte puţini oameni. În curând tehnologia celor de la Cainthus va detecta eventuale boli şi afecţiuni de care suferă animalele după ce le va analiza formele corpurilor şi va alerta fermierii.

PUBLICITATEA pe internet este de multe ori enervantă, mai ales când este multă şi invazivă. Dacă tot avem parte la tot pasul de reclame atunci când navigăm pe internet, măcar să fie la produse şi servicii care ne interesează cu adevărat.

Una dintre companiile care foloseşte inteligenţa artificială pentru a furniza reclame mai eficiente este RTB House. Într-un interviu acordat anul trecut Go4it, Maciek Mikołajczak, Business Development Director CEE în cadrul companiei, a explicat cum funcţionează tehnologia: „Am dezvoltat propria soluţie, cu sprijinul algoritmilor de deep learning. În ultimul timp am implementat un algoritm care colectează şi interpretează nu doar datele de clic, dar ia în considerare şi modul cum utilizatorii caută anumite oferte, categoriile de interes, comportamentul la coşul de produse sau tacticile de căutare, pentru a avea o imagine de ansamblu a potenţialului de cumpărare al fiecărui individ. Fiecare utilizator face sute de paşi mici când vizitează website-ul promovat şi algoritmii analizează fiecare eveniment care porneşte de la acţiunile utilizatorului. Graţie algoritmilor ce învaţă singuri, putem identifica fiecare dintre aceste amprente şi putem găsi tipare în modul de luare a deciziilor al fiecărui utilizator, prin verificarea unei cantităţi mai mari de date nu doar a celor conectate cu afişările, clic-urile, dar şi cu căutarea ofertelor particulare, a categoriilor de interes etc.” Astfel, datorită noilor tehnologii bazate pe inteligenţă artificială sunt şanse mari ca reclamele viitorullui apropiat să fie de real interes pentru cei care le văd. 

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro și Go4games.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro (fostul ... citește mai mult