Crowdsourcing: Pune clientul la munca!

Confruntati cu o concurenta din ce in ce mai nemiloasa, managerii companiilor au (re)descoperit o idee excelenta: "Sa-i convingem pe fani clienti sa munceasca pentru noi, chiar fara sa-i platim!". Gaselnita functioneaza perfect in cazul brandurilor puternice. Alti intreprinzatori, mai mici ori mai putin cunoscuti, au reformulat ideea: "Oferim un milion USD oricui/oricarei echipe care reuseste sa faca un OZN; va invitam sa va imbulziti cu schitele". Acestea sunt cele doua elemente care definesc crowdsourcing-ul, o forma de munca voluntara extrem de eficienta pentru profitul companiilor si care se desfasoara avand Internetul ca suport.

Crowdsourcing, minime definitii

Ce este: o forma de outsourcing (in romaneste - exter­na­lizare, contractare de proiecte) in care delegarea anu­mi­tor activitati nu se face catre o anume firma/ companie/persoana specializata si platita prin contract, ci catre "public", mai precis un grup de oameni interesati, care sunt invitati sa participe la dez­voltarea unui proiect. Termenul de crowdsourcing (outsourcing catre mase) a fost pomenit pentru prima data de Jeff Howe in iunie 2006, intr-un articol publicat in Wired (vezi si Wikipedia.org).
Majoritatea proiectelor de crowdsourcing se desfasoara via Internet (de exemplu publicatii online la care cititorii devin autori de articole sau le completeaza, aplicatii dezvoltate de companii la imbunatatirea carora sunt invitati sa participe utilizatorii pasionati de software etc.)

Caracteristici de baza: costuri mult reduse prin externalizarea sarcinilor catre mase si nu catre firme specializate. De pilda, se ofera un singur premiu persoanei care reuseste sa rezolve o anumita problema, desi in competitie s-au inscris poate mii de candidati. Plata se face in functie de rezultate. Companiile se pot folosi de "crowd" pentru a recruta oameni talentati. Spre deosebire de conceptul open source care presupune o munca voluntara si de echipa, crowdsourcing-ul se refera la posibilitatea indeplinirii unei sarcini de catre o singura persoana si - eventual - rasplatirea exclusiv a acesteia, desi sunt implicate mai multe persoane. Asadar crowdsourcing-ul nu reprezinta neaparat o munca colaborativa, aceasta poate fi si concurentiala.

IT

Dell: Dati-ne idei si consultanta, gratis!

Dell a lansat anul acesta site-ul IdeaStorm (www.ideastorm.com) prin care-i indeamna pe vizitatori, in principal clienti si potentiali clienti, sa posteze idei pentru imbunatatirea produselor si serviciilor companiei si sa participe totodata la votarea lor. S-au adunat deja peste sase mii de idei si cateva zeci de mii de comentarii. Asadar, avem de-a face cu un model de crowdsourcing; vizitatorii site-ului pot fi considerati deopotriva consultanti pe probleme de marketing, de design ori soft ai Dell.

Una dintre cele mai populare idei supuse la vot se referea la preinstalarea de soft gratuit de tip open source pe computerele Dell, precum sisteme de operare Linux ori suita de office OpenOffice, similara celei oferite de Microsoft; ideea preinstalarii Linux pe computere Dell a primit destule voturi pro, motiv pentru care Dell a decis sa ofere cateva modele de PC-uri avand ca sistem de operare Ubuntu. Totodata, multi dintre fanii Dell si-au exprimat retinerea fata de Windows Vista, cerand in continuare computere cu varianta precedenta a Windows, XP, preinstalata. In urma postarii a peste 20.000 de puncte de vedere, ideea "Don't eliminate XP just yet" a fost luata in considerare, astfel ca si in 2008, cel putin in SUA se vor gasi computere Dell echipate cu Windows XP, pe langa cele cu Vista.

Initiativa Dell este criticata insa de unii: CrowdSpirit.com evoca in acest sens un extras din "Termenii si conditiile" de pe IdeaStorm care prevede ca prin postarea unei idei transferi automat catre companie si eventualele drepturi intelectuale. Daca ai noroc si Dell considera ca ideea ta e buna, compania o va folosi fara sa te recompenseze.

Un exemplu amuzant de idee postata pe Dell IdeaStorm.com: "Sa incarcam portabilele cu energia Terrei" - postat de "notsofast" pe 2 august 2007
"Nu ar fi frumos ca dispozitivele electronice sa se incarce singure cu ajutorul campului electromagnetic al Pamantului? Ar fi perfect pentru portabile."

Iata si cateva replici:

jdelidc: "Teoretic, s-ar putea. Intr-un generator specializat, polii campului magnetic se schimba de 50-60 de ori pe secunda. Eu nu vreau sa invart asa de repede laptopul sau mobilul doar ca sa-l incarc de la campul magnetic al pamantului. Cred ca mi-as fractura mana."
aldenhg: "In timp ce-ti storci creierii, am si eu o intrebare: De ce nu te apuci sa faci laptopuri din bomboane si curcubee? Nu te gandesti ca daca s-ar fi dezvoltat o tehnologie care sa poata sustine o asemenea aplicatie, ar fi comerciala deja? Adevarul e ca sunt putine locuri pe Terra in care campul electromagnetic al planetei sa fie atat de puternic incat sa induca un curent electric semnificativ, dar nicidecum indeajuns sa incarce un computer."

închide
Pasionat de gadgeturi? Şi noi!
Vrei să primeşti primul cele mai noi ştiri despre gadgeturile care îţi îmbunătăţesc viaţa zilnic?
Abonează-te la newsletter-ul Go4it şi fii sigur că eşti la curent cu tot ce e nou în IT&C.
Nu uita să-ţi verifici adresa de e-mail şi să confirmi abonarea printr-un click pe link-ul din mail-ul primit .
Sunt deja abonat