Ce cred gamerii profesionişti din România despre dispozitivele pentru realitate virtuală: „Nu vom vedea VR în competiţiile pro mai devreme de 2020”

Reailitatea virtuală este trendul anului 2016 în materie de tehnologie. Companii din toate domeniile încearcă să exploateze noua nişă, care a început să facă valuri şi în România. Recent, un brand de bere din ţara noastră a lansat o ediţie limitată de ambalaje care pot fi transformate în headset-uri VR. Peste hotare, cercetătorii lucrează la metode pentru tratarea depresiei folosind dispozitivele VR, iar producătorii de jucării sexuale nu stau nici ei cu mâinile în sân şi lansează gadgeturi dedicate. Însă, domeniul în care realitatea virtuală face avansurile cele mai rapide este gamingul. Era şi natural să se întâmple asta, având în vedere experienţele grafice pe care acest domeniu le poate oferi.

Go4it a vorbit cu reprezentanţii celor mai cunoscute echipe profesioniste de gaming din România pentru a vedea ce cred despre jocurile video VR. Reprezentanţii lor cred în viitorul tehnologiei, dar estimează că va mai dura până când aceasta va satisface nevoile gamerilor care participă la competiţii eSports. 

Citeşte şi: Ziua sunt studenţi la facultăţi de top, iar seara gameri profesionişti. Cât câştigă cei mai buni jucători de sporturi electronice din România

Mihai Cristea, fondatorul neXtPlease! Gaming, crede că tehnologia VR oferă o experienţă deosebită în anumite genuri de jocuri video, precum simulatoarele auto. Totuşi, pentru un gamer profesionist, care petrece şi până la opt ore în fiecare zi antrenându-se, folosirea dispozitivelor VR poate fi obositoare. „Fizic este greu pentru oricine să se adapteze şi să tolereze o cască VR pe cap mai mult de o oră. Cu siguranţă că în viitor dezvoltatorii le vor îmbunătăţi în aşa fel încât să fie suportabile pentru mai multă vreme”, a declarat Mihai pentru Go4it. Iar unele dispozitive, precum Sulon Q, o cască VR care nu necesită un PC, nu sunt nici uşoare şi nici mici.

Echipa neXtPlease! Gaming

Cristian Duca, fondatorul XPC Gaming, a avut ocazia să testeze o cască VR în cadrul Dreamhack. „Mi s-a părut ceva nou şi, spre surprinderea mea, destul de realist. Te face într-adevăr să te simţi prins în joc. Îţi ia ceva timp să o aranjezi aşa cum trebuie, însă sincer să fiu m-am simţit bine atunci când am văzut lumina din lumea reală trecând printr-o gaură, m-a făcut să îmi dau seama cât de simplu poate cineva să fie fermecat de ceea ce vede şi ce aude”, spune el.

Cristian Duca

Şi lui Cristi folosirea unui headset VR i se pare ceva destul de obositor şi crede că în competiţiile profesioniste aceste dispozitive ar putea fi folosite în cazul în care organizatorii vor oferi pauze între meciuri pentru relaxare.

Reprezentantul neXtPlease! Gaming nu crede că vom vedea prea curând tehnologia VR în competiţiile profesioniste: „Probabil nu vom vedea VR în competiţiile pro mai repede de 2020, iar atunci doar parţial, la o disciplină din cinci. Despre o înlocuire totală a ecranului normal cu VR nu cred că se poate vorbi deocamdată. Probabil peste 50 de ani (râde)”.

Întrebat dacă dispozitivele VR au potenţialul de a înlocui PC-ul în competiţiile profesioniste, Cristi Duca a răspuns: „Cu siguranţă, dar nu încă. Un lucru pe care orice gamer l-ar observa este faptul că acele căşti nu sunt încă de o calitate premium, la modul că un gamer are nevoie de nişte căşti foarte performante care să îi asigure un avantaj cât mai mare în joc. Deşi Oculus Rift mi s-a părut OK, headset-ul nu este făcut pentru gamerii profesionişti. Asta ar fi cam cel mai mare dezavantaj pe care îl văd acum”.

Potrivit lui Mihai Cristea, aceste dispozitive nu vor deveni populare peste noapte în România, deoarece preţurile sunt prohibitive momentan, iar cerinţele hardware depăşesc cu mult caracteristicile tehnice ale computerelor utilizatorilor români. Totuşi, tehnologia ar putea deveni populară la nivel global în rândurile consumatorilor, însă, potrivit lui Mihai„depinde de cât de mult pot reduce dezvoltatorii din costurile de cercetare şi producţie şi apoi din preţul final pe care clienţii trebuie să îl plătească pentru a achiziţiona aşa ceva”.

Cristi Duca nu este interesat să achiziţioneze deocamdată un headset VR pentru gaming, dar este tentat de o pereche de ochelari pentru conţinut multimedia de la Samsung. „Nu mi-ar strica o pereche”.

Şi fondatorul XPC Gaming crede că tehnologia VR are potenţialul de a deveni populară în rândurile consumatorilor. „Cred că da, eventual. Tehnologia avansează repede, însă trebuie să fie ţinută sub control. Mă refer la faptul că orice dispozitiv nou trebuie testat şi trebuie ca producătorii să se asigure că utilizarea VR este sigură. Dar sper că va deveni populară, pentru că într-adevăr poate duce gamingul la un alt nivel.

În acest moment, un PC care poate oferi o experienţă de utilizare VR decentă costă peste 1.000 de euro.

Pătru Roberto „r1d3r”: „Oamenii au fost mereu atraşi de chestii noi şi strălucitoare”

Roberto „r1d3r” Pătru

Go4it a vorbit şi cu Roberto Pătru „r1d3r”, unul dintre cei mai cunoscuţi jucători profesioniţti români de CS:GO (Counter-Strike: Global Offensive).

Go4it: Ai folosit headseturi VR pentru jocuri video? Cum ţi s-a părut experienţa, comparativ cu cea oferită de PC sau consolă?

r1d3r: Da. Am avut plăcerea să testez un astfel de dispozitiv la Dreamhack Bucureşti, cred că în standul celor de la Intel. Pot să spun că a fost ceva nou, cu siguranţă ceva diferit, însă încă nu ştiu dacă mai bine sau mai rău, din perspectiva de gamer.

Go4it: Poate un gamer profesionist să stea câteva ore cu un astfel de dispozitiv pe cap?

r1d3r: Este o întrebare foarte bună. În momentul în care stai concentrat într-un meci oficial, ai nevoie şi de un sentiment de relaxare, atunci când reuşeşti să câştigi punctul pentru echipa ta şi eşti bucuros sau atunci când ai greşit şi eşti plin de nervi. Îmi imaginez că în momente mai tensionate s-ar simţi o oarecare presiune, dar poate aşa mi s-a părut mie.

Go4it: Au aceste dispozitive potenţialul de a înlocui PC-ul în competiţiile profesioniste?

r1d3r: Evident! Chiar mă aştept să se întâmple cât de curând. Trebuie să se mai lucreze la calitatea sunetului şi la designul lor, din punctul meu de vedere. Nu pot să spun că m-am simţit în totalitate relaxat şi în largul meu purtând o astfel de cască, dar cred că în viitorul apropiat vor găsi soluţia optimă pentru asta.

Go4it: Te tentează să cumperi un astfel de dispozitiv?

r1d3r: Deocamdată nu. În momentul în care voi avea nevoie de el pentru a-mi atinge potenţialul maxim ca şi jucător profesionist, cu siguranţă!

Go4it: Crezi că dispozitivele VR vor deveni populare în rândurile consumatorilor?

r1d3r: Nu văd de ce nu. Oamenii au fost mereu atraşi de chestii noi şi strălucitoare, iar modul în care am trecut de la Nokia 1100 la iPhone mă face să cred că nici nu vom realiza când dizpozitivele VR vor fi ceva mainstream.

Analiştii sunt rezervaţi în ceea ce priveşte viitorul VR

Analiştii nu sunt foarte optimişti în ceea ce priveşte viitorul tehnologiei VR. Firma de cercetare a pieţei Gartner estimează că în 2017 vor fi livrate 6 milioane de dispozitive VR, faţă de 0,14 milioane în 2015. Creşterea este mare, dar nu impresionează dacă o comparăm cu cea prognozată pentru piaţa smartwatch-urilor. Gartner estimează că în 2017 vor fi livrate 66,7 milioane de ceasuri inteligente.

Infographic: Analysts Bullish on Smartwatches, Cautious on VR Breakthrough | Statista
You will find more statistics at Statista

închide
Pasionat de gadgeturi? Şi noi!
Vrei să primeşti primul cele mai noi ştiri despre gadgeturile care îţi îmbunătăţesc viaţa zilnic?
Abonează-te la newsletter-ul Go4it şi fii sigur că eşti la curent cu tot ce e nou în IT&C.
Nu uita să-ţi verifici adresa de e-mail şi să confirmi abonarea printr-un click pe link-ul din mail-ul primit .
Sunt deja abonat