Unde greşesc producătorii de smartphone-uri când cer 1.000 de dolari pentru un model premium [OPINIE]

Preţul mediu de achiziţie al unui smartphone a crescut simţitor anul trecut, de la 330 de dolari în ultimul trimestru din 2016, la 360 de dolari în perioada similară a anului trecut, potrivit firmei de cercetare Counterpoint Research. Asta deşi nu au apărut, între timp, baterii revoluţionare cu autonomie de o săptămână şi nici nu au fost anunţate modele cu ecrane din diamant sintetic. Acest indicator, care va continua să crească, a fost împins în sus de vârfurile de gamă anunţate recent, care nu revoluţionează industria, dar au pe etichete preţuri piperate.

 

Pericolul pentru marii producători de smartphone-uri, care trebuie să raporteze trimestrial cifre în creştere pentru a-şi mulţumi investitorii, se ascunde în propria „ogradă”. Este vorba despre modelele mid-range şi mid-range premium, care sunt tot mai puternice şi atractive. Faţă de acestea, singurul avantaj net pe care îl mai au vârfurile de gamă îl reprezintă camera. S-ar putea adăuga şi display-urile, dar de la un anumit nivel încolo ochiul uman nu mai face diferenţa. În rest, chipset-urile mid-range precum Snapdragon 660 sau cele puternice din generaţii mai vechi (Snapdragon 835), ajutate de o memorie RAM de 4 GB sau mai mare, sunt suficient de puternice pentru a oferi o experienţă de utilizare foarte plăcută în anul de graţie 2018. Marea majoritate a utilizatorilor nu sunt deranjaţi de faptul că o aplicaţie are nevoie de o jumătate de secundă în plus pentru a porni pe un mid-range comparativ cu un model high-end şi nici nu simt nevoia să dispună de o capacitate de stocare internă de 128 sau 256 GB. Astfel, vârfurile de gamă se adresează unui segment de consumatori tot mai îngust, alcătuit din oameni cu venituri ridicate, pentru care smartphone-ul, la fel ca şi ceasul de la mână, reprezintă un simbol al statutului social.

 

Nu e de mirare, astfel, că telefoanele din generaţii mai vechi şi cele resigilate înregistrează cele mai mari creşteri ale vânzărilor la nivel global şi că iPhone X nu s-a dovedit a fi succesul la care Apple se aştepta. Analiştii băncii americane Citi estimează că în primele trei luni ale acestui an se vor vinde 14 milioane de unităţi iPhone X. Previziunea anterioară a băncii era de 27 de milioane de unităţi. Apple îşi va schimba, se pare, strategia şi va lansa în toamnă un model cu preţ (mai) accesibil. Din păcate, la fel ca şi în cazul „bretonului”, producătorii de terminale cu Android au urmat pilda de preţ a Apple, pentru vârfurile lor de gamă. Se temeau, poate, că modelul lor va fi mai puţin dorit dacă nu va avea un preţ care pare venit din altă „Galaxye”?

 

Dacă producătorii vor continua cu strategia de preţ actuală, noile vârfuri de gamă de facto vor fi modelele precum Samsung Galaxy A8 (2018) sau Sony Xperia XA2, iar telefoane precum Samsung Galaxy S9 vor deveni obiecte de lux. Mă tem că nu există o piaţă prea mare pentru astfel de dispozitive, după cum au aflat, pe propria piele, companii defuncte sau „pe ducă”, precum Vertu sau Sirin Labs. Smartphone-ul nu poate fi un obiect de lux, deoarece este perisabil. Peste doar doi-trei ani, spre deosebire de un colier cu diamante Tiffany's sau un ceas Patek Philippe, este depăşit clar tehnologic şi devine uzat moral. Tocmai de aceea smartwatch-urile foarte scumpe nu au succes. Un astfel de dispozitiv nu va trece de la tată la fiu şi îşi va pierde valoarea imediat ce suportul pentru sistemul lui de operare va fi oprit.

 

CITEŞTE ŞI: Smartphone-urile Android cu „breton” sunt o insultă pentru mine, ca utilizator [OPINIE]

 

Vârful de gamă trebuie să rămână un obiect la care aspiră foarte mulţi oameni pentru a avea succes şi să vină, pe lângă inovaţii tehnologice semnificative, cu un preţ suficient de accesibil pentru a putea fi plătit de cei cu venituri medii fără sacrificii prea mari. Pe aceşti cumpărători trebuie să se bazeze companii precum Samsung sau Apple pentru a vinde mai multe smartphone-uri Galaxy S sau iPhone, nu pe cei de teapa şeicilor bogaţi din Orientul Mijlociu.

 

Foto: Flickr/Samsung Newsroom

 

Nu cred că mai este mult până când companiile mari de pe piaţa de smartphone-uri vor începe să raporteze rezultate financiare nesatisfăcătoare, chiar dacă lumea nu se află în criză economică, ba chiar trecem printr-o perioadă economică prosperă. Se pare că precomenzile pentru Galaxy S9 sunt „dezamăgitoare”. Oamenii vor cumpăra tot mai multe mid-range-uri şi vârfuri de gamă din generaţii mai vechi (deseori resigilate sau la mâna a doua), dispozitive care nu sunt la fel de profitabile pentru producători ca modelele high-end actuale, care, la preţurile lor, nici măcar nu îi mai tentează pe majoritatea consumatorilor.

 

Închei cu constatarea unui amic care spunea, referindu-se la preţul unui smartphone foarte scump anunţat recent la MWC 2018: „Mai pui încă pe atât şi dai avansul la o casă”.

 

publicitate
închide
Pasionat de gadgeturi? Şi noi!
Vrei să primeşti primul cele mai noi ştiri despre gadgeturile care îţi îmbunătăţesc viaţa zilnic?
Abonează-te la newsletter-ul Go4it şi fii sigur că eşti la curent cu tot ce e nou în IT&C.
Nu uita să-ţi verifici adresa de e-mail şi să confirmi abonarea printr-un click pe link-ul din mail-ul primit .
Sunt deja abonat