ADATA Premier şi ADATA Premier One V90: card-uri de memorie pentru orice situaţie [REVIEW]

04.10.2017

În ciuda faptului că există mai multe formate de carduri de memorie, cele SD şi mai nou microSD sunt standardul în industria de tehnologie. Totul de la smartphone-uri, la tablete, computere portabile şi chiar console de jocuri portabile folosesc micile carduri de memorie, care sunt din ce în ce mai accesibile ca preţ. Desigur, performanţa lor este într-o continuă evoluţie, odată cu îmbunătăţirea tehnologiei de stocare flash, iar astăzi avem la îndemână două modele ADATA de performanţă înaltă. Primul este un model mai accesibil din gama SDXC Premier UHS-I, în timp ce al doilea este un model premium, din gama SDXC UHS-II V90.

ADATA Premier UHS-I (varianta testată a fost cea cu capacitate de 64 GB) vine într-un pachet deloc impresionant şi nu include niciun accesoriu. Vorbim despre o folie de plastic, un carton cu informaţii despre card şi… cam atât. Acest lucru nu înseamnă însă că produsul nu este de calitate, ci doar că anumite costuri de producţie au fost eliminate, pentru a putea aduce acest model pe piaţă la un preţ cât mai mic. Pe cutie este menţionat faptul că acest card este recomandat pentru filmări în rezoluţie Full HD şi că poate atinge viteze de 85 MB/s… la citire.

Cu toate acestea, pe spatele cutiei sunt menţionate şi câte minute de material HD, Full HD şi chiar 4K pot fi înregistrate pe acest card, deci probabil că acest lucru este posibil. Cu bitrate-uri de 9, 17, respectiv 100 Mbps pentru fiecare rezoluţie în parte, acest lucru nu pare atât de ieşit din comun (100 Mbps în MB înseamnă 100 megabiţi : 8 = 12,5 mega bytes). În funcţie de setările de filmare de pe cameră sau telefon, filmarea în 4K ar fi cu siguranţă posibilă.

Am folosit CrystalDiskMark pe un laptop ASUS UX550 pentru testarea vitezei cardului, întrucât acesta era singurul laptop care beneficia de un slot microSD pe care l-am avut la îndemână (nefiind utilizator de Android, nu am avut niciun smartphone cu slot microSD prin preajmă), iar rezultatele s-au dovedit a fi interesante. Cardul a atins nu mai puţin de 65 MB/s la scriere şi 86 MB/s la citire în testul secvenţial, performanţă care depăşeşte aşteptările unui astel de card de memorie mic. Cu siguranţă, acesta este potrivit pentru filmări cu orice tip de cameră video sau telefon , incluziv pentru rezoluţii 4K.

Cardul premium, Premiere One V90 (capacitate 128 GB), este însă un produs diferit, orientat către cei cu pretenţii mari, care sunt dispuşi să plătească mai mult pentru performnaţă ridicată. Acesta vine într-o cutie aurie, şi include în pachet un adaptor UHS-II la slot-uri SD de dimensiuni normale, fiind potrivit pentru conectarea la un laptop obişnuit sau o cameră foto (chiar şi profesională).

Acest model este recomandat nu doar pentru filmări în rezoluţii 4K, ci şi pentru rezoluţii superioare, pentru care momentan nu avem nici măcar monitoare foarte multe pentru a putea edita materialul în rezoluţia sa nativă. Cutia menţionează rezoluţia 8K, prezentă doar pe camere profesionale care nu sunt compatibile cu astfel de card-uri, însă probabil cei de la ADATA se gândesc la viitor, putând păstra acest card până când soluţiile de filmare în 8K ajung în mainstream.

Spre diferenţă de modelul Premier standard, V90 este bazat pe tehnologia NAND MLC (Multi-Level Cell), lucru care poate fi atât un avantaj, cât şi un dezavantaj. Această tehnologie este puţin mai ieftină decât SLC, deci cardul este mai ieftin decât concurenţa care foloseşte memorie NAND SLC (Single-Layer Cell), însă consumul de energie este mai mare, iar numărul de scrieri este în teorie mai mic mai mic. În practică, aceste aspecte nu vor fi simţite de către utilizator.

În cazul modelului V90 ne-am lovit de câteva probleme în testare, întrucât nu avem la dispoziţie niciun dispozitiv care să îi facă faţă. Testarea în card reader-ul unui laptop Acer Predator a dus la vitezele maxime pentru standardul USB 2 pe care pare să fie conectată componenta. Avem astfel de  aface cu 80 MB/s la scriere şi 80 MB/s la citire, departe de cei 275 MB/s la citire de pe cutie. Într-un smartphone ZenFone 4, cardul a reuşit însă să atingă doar 40 MB/s la scriere şi 70 MB/s la citire, testat cu A1SD. Şi aici pare să fie vorba despre o limitare hardware a telefonului.

Astfel, fără un card reader pe USB 3.0, o cameră profesională care să filmeze în 4K la bitrate foarte mare şi fără un smartphone cu un cititor de carduri mai performant, testarea rămâne neconcludentă. Putem spune că ADATA V90 este un card recomandat pentru profesionişti şi pentru cei care nu vor să investească mulţi ani de acum înainte într-un astfel de produs, cardul putând fi folosit în orice cameră video, de la cele care filmează Full HD la framerate mare, la cele 4K, 6K (Panasonic Lumix G5, de exemplu) şi în teorie şi camerele 8K din viitor.

Dacă vă cumpăraţi un astfel de card însă, aveţi mare grijă de el. Este atât de mic încât poate fi pierdut foate repede. Recomandăm păstrarea lui în adaptorul SD, care să fie apoi pus într-o cutie de protecţie. Ar fi păcat să rămâneţi fără el înainte să vedem pe piaţă camere video 8K.