Telekom a primit o amendă de peste 1 milion de lei pentru nefuncţionarea reţelei în data de 5 martie

ANCOM a anunţat miercuri că a aplicat două amenzi de peste un milion de lei companiei Telekom Mobile pentru incidentul de securitate din data de 5 martie 2018, când reţeaua a fost congestionată şi nu s-au mai putut efecua nici convorbiri, nici transferuri de date.

„Analiza documentelor transmise de către Telekom Mobile cu privire la incidentul de securitate care i-a afectat reţeaua în luna martie a acestui an a arătat că au fost încălcări grave ale condiţiilor de disponibilitate ale serviciilor furnizate către utilizatori. A fost cel mai grav incident înregistrat pe piaţa comunicaţiilor electronice din România, prin urmare am aplicat acestui furnizor două amenzi în valoare totală de 1.100.000 de lei”, a declarat Sorin Grindeanu, preşedintele ANCOM.

„ANCOM a sancţionat Telekom Romania Mobile Communications cu două amenzi în cuantum de 1.100.000 de lei pentru nerespectarea obligaţiei prevăzute în Licenţa de utilizare a frecvenţelor radio deţinută de a se asigura că indisponibilitatea reţelei este mai mică de 35 de minute pentru o perioadă de 6 luni şi, respectiv, nerespectarea obligaţiei de a păstra log-urile de reţea înregistrate la nivelul de granularitate din Licenţă”, arată comunicatul.

Conform Autorităţii, furnizorul trebuie să se asigure că indisponibilitatea reţelei nu depăşeşte 35 de minute pe o perioadă de 6 luni. Pentru că indisponibilitatea reţelei a avut consecinţe grave, afectându-le utilizatorilor posibilitatea de a realiza convorbiri, de a accesa serviciile de poştă electronică, de a accesa serviciile de supraveghere de la distanţă a persoanelor sau de a telecomanda dispozitive de siguranţă/protecţie, Telekom Mobile a primit o amendă în valoare de 600.000 de lei.

„O altă obligaţie prevăzută în Licenţă prevede ca furnizorul să păstreze log-urile de reţea înregistrate pentru o perioadă de 6 luni. Aceste instrumente sunt folosite pentru a putea demonstra Autorităţii disponibilitatea reţelei conform cerinţelor impuse. Furnizorul nu a putut îndeplini cererea ANCOM de a transmite log-urile de reţea înregistrate pentru ultimele 6 luni la nivelul de granularitate din Licenţă, îngreunând astfel analiza efectuată pentru a determina gradul real de indisponibilitate a reţelei Telekom Mobile în data de 5 martie 2018. Pentru această abatere, Autoritatea a aplicat o amendă în valoare de 500.000 de lei”, arată documentul.

Conform reglementărilor în vigoare, furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice au obligaţia de a lua măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru a gestiona în mod corespunzător riscurile privind securitatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice, în special pentru a preveni şi limita impactul incidentelor de securitate asupra utilizatorilor şi asupra reţelelor interconectate. De asemenea, aceştia au obligaţia de a lua toate măsurile necesare pentru a garanta integritatea reţelelor proprii, astfel încât să asigure continuitatea furnizării serviciilor prin intermediul acestor reţele.

„Incidentele care afectează un număr mai mare de 5.000 de conexiuni timp de cel puţin 60 de minute sunt incidente cu impact semnificativ care pot afecta sau ameninţa, direct sau indirect, securitatea şi integritatea reţelelor şi serviciilor de comunicaţii electronice la nivel naţional sau european”, precizează ANCOM.

La începutul lunii martie, reţeaua de telefonie mobilă Telekom „a întâmpinat probleme tehnice”, fiind ulterior congestionată.

„În cursul zilei de astăzi, Telekom România a întâmpinat probleme tehnice în reţeaua mobilă. Acestea au afectat clienţii la nivel naţional. Situaţia a apărut în urma problemelor la un echipament, iar ulterior am experimentat un efect de congestie similar unui bulgăre de zăpadă, în urma încercărilor repetate de apeluri ale clienţilor afectaţi”, au transmis, la data de 5 martie, reprezentanţii Telekom.