Energie verde: Automobilul pe hidrogen a murit deja?

06.12.2022
Energie verde: Automobilul pe hidrogen a murit deja?
Foto: Profimedia Images

Revenite în prim plan la începutul acestui secol, automobilele cu motoare pe hidrogen promiteau să revoluționeze transporturile. Singurul element care iese de pe țevile de atașament ale acestor vehicule este apa, sub formă de vapori.

Din păcate, însă, producția de hidrogen este bazată în cea mai mare parte pe arderea de combustibili fosili. Doar o mică parte din hidrogenul produs este verde, adică provine din surse de energie regenerabile.

Una dintre țările care au investit semnificativ în promovarea vehiculelor pe hidrogen a fost Marea Britanie. Însă chiar și pe această piață aceste vehicule aproape au dispărut. Toyota și Hyundai, singurii constructori auto care oferă astfel de modele pe piața britanică, au vândut doar 12 mașini în 2021. Mai mult, Shell a închis în acest an toate stațiile de alimentare cu hidrogen pe care le deținea în această țară.

Citește și: Moment istoric: Primul automobil electric solar care a intrat în producția de serie

În același timp, popularitatea vehiculelor electrice, cu autonomie mai mică și timp de încărcare mult mai ridicat decât al celor pe hidrogen, a crescut foarte mult. În 2010, în Marea Britanie au fost vândute 138 de mașini electrice. Anul trecut, numărul acestora a ajuns la 190.000.

La nivel mondial au fost vândute, în 2021, 15.500 de automobile pe hidrogen, cu 85% mai multe decât în 2020, potrivit JATO Dynamics. Ca să vă faceți o idee despre cât de mic este numărul, Volkswagen vinde mai multe mașini convenționale în China în patru zile.

Prin comparație, livrările de mașini electrice s-au ridicat, anul trecut, la 6,75 milioane de unități la nivel mondial. Dintre acestea, 71% au fost modele integral electrice.

Hidrogenul are un viitor, pe post de combustibil, în alte industrii

Sunt industrii în care sistemele de propulsie electrice nu sunt practice. Una dintre acestea este aviația civilă. Dacă pe rutele scurte pot fi folosite avioane electrice, acestea nu au suficientă autonomie pentru rute medii și lungi.

De aceea, companiile dezvoltă turbopropulsoare și turboreactoare pe hidrogen. Primul test a fost finalizat cu succes de companiile Rolls-Royce și easyJet.

Primul turbopropulsor alimentat cu hidrogen, testat cu succes recent. (Foto: Flickr / Rolls-Royce plc)

Totodată, au fost dezvoltate în Belgia panouri care folosesc energia solară pentru a genera în gospodăriile oamenilor hidrogen. Gazul este produs din vaporii de apă din aer și este transformat în energie electrică de o celulă de combustie cu hidrogen.

 

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Adrian Popa
Adrian Popa
Adrian Popa este coordonator al site-urilor Go4it.ro și Go4games.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de presă Gândul, Adrian a fost redactor-șef la Mediafax.ro și Gandul.ro (fostul ... citește mai mult