Google adaugă suport nativ pentru experienţe AR (Augmented Reality) în browserul Chrome

În viziunea celor de la Google, anul 2018 marchează un punct de cotitură spre o experienţă mai captivantă la navigare web, iar browserul Chrome are un rol central în stabilirea noului trend.

În urmă cu mai mulţi ani, filmele 3D erau promovate ca reprezentând viitorul cinematografiei iar conceptul de smartphone 3D părea desprins direct din filmele SF, dând impresia că ecranul stereoscopic va fi dotare obligatorie pentru orice producător de top. Numai că în scurt timp, compromisurile legate de afectarea calităţii imaginii şi interesul tot mai slab arătat de utilizatori au dus la abandonarea întregului plan. Însă goana după inovaţii care să dea bine în listele cu specificaţii nu s-a oprit aici, unii producători smartphone făcând trecerea la ecrane care dublează rata de împrospătare a imaginii, cu efecte dramatice asupra clarităţii şi reducerea efectului de blur. O altă inovaţie binevenită sunt ecranele HDR (high dynamic range), care lărgesc substanţial paleta de culori, pentru o reprezentare mai fină a detaliilor şi imagini cu un aspect natural.

Însă adevăratul succesor pentru tehnologia 3D este cea VR (Virtual Reality), în măsură să ofere aceeaşi experienţă de vizionare stereoscopică, dar extinsă pentru a umple întreg câmpul vizual. Este discutabil dacă înlocuirea ochelarilor 3D cu o cască VR mult mai voluminoasă şi incomodă este sau nu un pas înainte, însă experienţa mai captivantă pare să justifice acest compromis.

Derivată din cea VR, tehnologia AR pune experienţa 3D înapoi pe ecranul telefonului mobil. Principala diferenţă este că acum, iluzia este creată prin suprapunerea unor obiecte virtuale generate în 3D peste fundalul reprezentat de imaginea filmată cu ajutorul camerei foto. Efectul este întreţinut cu ajutorul senzorilor de orientare şi software-ul capabil să îmbie în mod credibil obiectele virtuale cu imaginea de fundal.

Browserul Chrome extinde această funcţionalitate şi la dispozitivele care nu includ hardware specializat pentru aplicaţii de realitate augmentată. Spre exemplu, magazinele online vor putea folosi noul API WebXR pentru a oferi prezentări AR interactive, în care vizitatorii pot roti şi aşeza obiectele de mobilier pe care doresc să le achiziţioneze, proba articole de îmbrăcăminte.