Sunt necesare anvelopele de iarnă sau ne-au fost impuse pe nedrept de către politicieni cu interese? Este România una dintre puţinele ţări care le cere? Iată situaţia şi ce spun experţii

Am fost martor recent la o discuţie aprinsă legată de anvelopele de iarnă, în care a fost disputată eficienţa lor. Nimeni nu a prezentat argumente foarte solide, dar îmi amintesc că unul dintre participanţii la discuţie a afirmat că distanţa de frânare oferită de acestea este cu doar 5% mai redusă, în sezonul rece, comparativ cu cea oferită de anvelopele de vară. Acest argument este fals, după cum veţi vedea mai jos. Mai mult, s-a mai afirmat că România este una dintre puţinele ţări care îşi obligă cetăţenii să folosească anvelope de iarnă în sezonul rece şi că această măsură a fost introdusă pentru a servi interesele unor politicieni. Se pare, în urma acestei discuţii, că mulţi oameni nu ştiu care este situaţia reală şi că există încă multe mituri legate de acest subiect. De aceea, cred că este util să subliniem anumite aspecte legate de anvelope.

În primul rând, orice şofer responsabil ar trebui să ştie că anvelopele sunt unele dintre cele mai importante componente ale unui automobil. De ele pot depinde viaţa lui, vieţile pasagerilor din maşină, ale celorlalţi şoferi şi ale pietonilor. De aceea nu ar trebui să vă zgârciţi la aceste piese. Am văzut recent pe stradă un Audi A6 impecabil, model fabricat de doar câţiva ani, cu anvelope de iarnă „no name”. Una dintre acestea era deja deformată. Tot zilele trecute am văzut un BMW X5 cu anvelope de vară atât de uzate încât nu mai aveau proeminenţe. Acestea sunt maşini foarte performante şi au nevoie de cauciucuri pe măsură. Dacă vă uitaţi pe stradă la maşinile mai ieftine veţi vedea că în cazul acestora situaţia este şi mai gravă. Sunt „încălţate” cu mărci dubioase sau cu cauciucuri uzate de multă vreme. Experţii spun că este mai bine să cumperi o maşină mai ieftină şi anvelope de calitate decât o maşină scumpă şi cauciucuri ieftine.

Potrivit Autocar, anvelopele de proastă calitate, uzate sau care nu sunt umflate corespunzător reprezintă principala cauză a accidentelor petrecute pe drumurile din Marea Britanie. Într-o perioadă de 12 luni analizată, 446 de accidente au avut această cauză. Pe locul doi s-au situat sistemele de frânare defecte, cu 365 de accidente provocate. 

Sunt multe ţări din Europa în care anvelopele de iarnă sunt obligatorii

România nu este singura ţară din Uniunea Europeană sau din Europa care obligă şoferii să folosească anvelope de iarnă în anumite condiţii. Potrivit Michelin, aceasta sunt obligatorii, de asemenea, în Germania (când şoselele sunt acoperite cu zăpadă sau gheaţă), Suedia (1 decembrie - 31 martie), Estonia, Islanda (1 decembrie - 14 aprilie), Croaţia, Finlanda, Cehia (1 noiembrie - 31 martie), Serbia sau Austria (1 noiembrie - 15 aprilie).

Ce spun producătorii şi alte instituţii

Potrivit Continental, unul dintre cei mai mari producători mondiali de anvelope, un automobil care merge pe gheaţă cu cauciucuri de vară va avea nevoie de 43 de metri pentru a frâna complet. Cu anvelope de iarnă va frâna complet în 35 de metri. Asta deoarece cele de iarnă sunt realizate dintr-un material mai moale, au mai multe „flori” şi şabloane, precum şi şanţuri mai adânci, gândite special pentru deplasarea pe zăpadă şi gheaţă. Astfel, acestea se comportă mai bine decât cele de vară la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius.

Mai mult, într-un test realizat de publicaţia Indepenedent, o maşină echipată cu anvelope de iarnă a frânat de la o viteză de doar 20 Km/h cu 6,5 metri mai repede pe zăpadă comparativ cu una echipată cu modele de vară.

TyreSafe, o organizaţie non-profit din Marea Britanie care derulează campanii de informare a cetăţenilor în ceea ce priveşte anvelopele, susţine folosirea modelelor gândite special pentru iarnă: „Suntem în favoarea anvelopelor de iarnă deoarece sunt, fără niciun dubiu, mult mai sigure”.

John Rastetter, un expert în anvelope de la retailerul Tire Rack din SUA, recomandă, de asemenea, anvelopele de iarnă pentru zonele cu climă temperat continentală (cum este în România) în care ninge mult iarna şi unde temperaturile sunt scăzute. Potrivit lui şi modelele All Season sunt mai bune decât cele de vară, dar acestea oferă, noi, performanţe similare cu cele ale unor cauciucuri de iarnă uzate pe jumătate. Potrivit testelor realizate de Tire Rack, anvelopele de iarnă oferă o distanţă de frânare cu până la 35% mai redusă decât cele de vară.

Totadă, un studiu realizat de guvernul din provincia canadiană Quebec a arătat faptul că anvelopele de iarnă salvează vieţi în sezonul rece. În cei doi ani după ce aceste modele au devenit obligatorii, numărul persoanelor rănite în accidente rutiere petrecute iarna a scăzut cu 5%. Potrivit studiului, anvelopele pentru sezonul rece previn aproximativ 575 de răniri cauzate de accidente rutiere în fiecare iarnă.

În concluzie, din orice sursă respectabilă v-aţi documenta, veţi afla că anvelopele de iarnă sunt mult mai sigure în sezonul rece decât cele de vară, iar principalul lor beneficiu este distanţa semnificativ mai scurtă de frânare. Această caracteristică poate salva multe vieţi şi bani iarna.

publicitate
închide
Pasionat de gadgeturi? Şi noi!
Vrei să primeşti primul cele mai noi ştiri despre gadgeturile care îţi îmbunătăţesc viaţa zilnic?
Abonează-te la newsletter-ul Go4it şi fii sigur că eşti la curent cu tot ce e nou în IT&C.
Nu uita să-ţi verifici adresa de e-mail şi să confirmi abonarea printr-un click pe link-ul din mail-ul primit .
Sunt deja abonat