Livrările globale de smartphone-uri sunt așteptate să scadă cu 2,1% în 2026, deoarece creșterea costurilor componentelor va afecta, probabil, cererea, conform raportului Global Smartphone Shipment Tracker and Forecast realizat de Counterpoint Research.
Această scădere de 2,1% se traduce printr-o revizuire descendentă de 2,6% în previziunile companiei pentru 2026.
:format(webp):quality(100)/https://www.go4it.ro/wp-content/uploads/2025/12/Global-Smartphone-Market-Share-and-YoY-Growth-by-Key-OEM-2026E.jpg)
Producătorii chinezi cheie înregistrează cele mai mari diferențe față de estimările anterioare.
„Ceea ce vedem acum este că segmentul inferior al pieței (sub 200 de dolari) este cel mai grav afectat, costurile la listă de materiale crescând cu 20%-30% de la începutul anului. Segmentele medii și superioare ale pieței au înregistrat creșteri de prețuri de 10%-15%”, a declarat directorul de cercetare, MS Hwang.
:format(webp):quality(100)/https://www.go4it.ro/wp-content/uploads/2025/12/Smartphone-Shipment-YoY-Growth-Forecasts-and-Revisions-2026.jpg)
Prețurile memoriilor ar putea crește cu încă 40% până în trimestrul 2 din 2026, ceea ce ar duce la creșterea costurilor BoM între 8% și peste 15% peste nivelurile ridicate actuale, se arată în studiul „Memory Solutions for GenAI” al Counterpoint Research.
„În intervalele de preț mai mici, creșterile abrupte ale prețurilor smartphone-urilor nu sunt sustenabile”, a declarat analistul senior Yang Wang.
„Și dacă transferul costurilor nu este posibil, producătorii de echipamente originale (OEM) vor începe să elimine părți din portofoliile lor – asta este de fapt ceea ce începem să vedem cu volume semnificativ reduse de SKU-uri low-end.”
Ca urmare a transferului costurilor și a restructurării portofoliului, se estimează că prețurile medii de vânzare (ASP) vor crește în 2026 cu 6,9%, revizuite în creștere de la 3,9% în previziunea ASP anterioară din septembrie.
Producătorii de smartphone-uri care vor rezista cel mai bine în fața deficitului de aprovizionare vor fi cei cu portofolii mari de produse (în special în aria high-end) și o integrare verticală strânsă.
„Apple și Samsung sunt cel mai bine poziționate pentru a face față următoarelor trimestre”, a continuat Wang. „Dar va fi dificil pentru alții care nu au la fel de mult spațiu de manevră pentru a gestiona cota de piață în raport cu marjele de profit. Vom vedea acest lucru manifestându-se în special în cazul producătorilor chinezi de echipamente originale pe măsură ce anul progresează.”
Acești jucători au strategii de atenuare, cum ar fi retrogradarea unor specificații, implementate din ce în ce mai mult în ultimele luni.
„În cazul unor modele, observăm retrogradarea componentelor precum modulele de cameră și soluțiile periscop, afișajele, componentele audio și, bineînțeles, configurațiile de memorie”, a declarat analistul senior Shenghao Bai. „Alte tactici includ reutilizarea componentelor vechi, eficientizarea portofoliului și încurajarea consumatorilor către variante «Pro» cu specificații superioare și adoptarea de noi designuri pentru a stimula upgrade-urile.”