Acumulatorii Li-Ion ar putea avea un înlocuitor mai puţin costisitor de produs

În ciuda eforturilor depuse de producători, autoturismele cu propulsie electrică încă sunt cu mult mai scumpe decât cele bazate pe motoare cu combustie internă.

Echipate cu un simplu rezervor în care torni combustibil, autoturismele convenţionale încă au un avantaj important în faţa celor cu propulsie electrică. Reprezentând o parte consistentă din preţul de achiziţie, bancul de acumulatori Li-Ion ocupă mai mult spaţiu decât un simplu rezervor şi are o durată de exploatare în general mai mică decât durata de viaţă a autovehiculului, eventuala înlocuire adăugând la costul total suportat de utilizator.

Motivul pentru care acumulatorii Li-Ion sunt mai puţin pretabil la folosirea cu vehicule electrice decât dispozitive electronice obişnuite este capacitatea foarte mare necesară pentru acoperirea necesarului de energie al motoarelor electrice. Asta se traduce în folosirea unor cantităţi copioase de Litiu, un metal relativ rar, însă esenţial pentru funcţionarea acumulatorilor.

Soluţia propusă de un grup de cercetători ai RMIT University din Melbourne este un acumulator hibrid care înmagazinează şi extrage energie folosind schimburi de protoni între electrozi din carbon, folosind apa ca principal electrolit. Derivat din tehnologia celulelor de combustibil cu hidrogen, noul acumulator „sparge” moleculele de apă pentru obţinerea de protoni, care traversează o membrană separatoare. Întregul proces are loc fără degajarea de hidrogen în formă gazoasă, astfel eliminând o potenţială sursă de volatilitate. Atunci când bateria alimentează un consumator, ionii de hidrogen înmagazinaţi în electrozi sunt eliberaţi pentru a reforma protonii iniţiali, pierzând electroni. În cele din urmă, protonii de hidrogen sunt combinaţi cu alţi electroni şi atomi de oxigen, rezultând apă.

Comparat unei celule de hidrogen (tehnologie existentă de mai mulţi ani), acumulatorii hibrizi cu schimb de protoni nu au nevoie să fie alimentaţi cu hidrogen în stare gazoasă, încărcarea fiind realizată prin simpla aplicare a unui curent electric.

Atunci când tehnologia va ajunge la maturitate, noul tip de acumulator va putea oferi o densitate de înmagazinare a energiei comparabilă acumulatorilor Li-Ion, dar la un cost de fabricaţie mult mai mic.