Tesla dezactivează prin internet Autopilot-ul de pe un Model S, chiar dacă proprietarul a plătit pentru asta

Maşinile Tesla sunt unele dintre cele mai sofisticate de pe piaţă la capitolul tehnologie, funcţionând mai degrabă precum un computer pe roţi decât precum o maşină tradiţională. Faptul că maşina este în permanenţă conectată la internet asigură actualizări software rapide care pot rezolva probleme sau îmbunătăţi performanţa maşinii şi adăuga funcţii noi (recent a fost lansată o aplicaţie pentru redarea Netflix, de exemplu). Desigur, această conectivitate permanentă pare să fie şi motivul pentru care anumite funcţii pot fi dezactivate de la distanţă, aşa cum a păţit un nou proprietar de Tesla Model S, care a rămas fără funcţia Autopilot la scurt timp după achiziţie, pentru că „nu a plătit pentru ea”, deşi era activă în momentul achiziţiei.

Situaţia este însă puţin mai complicată de atât. Într-un articol publicat de Jalopnik, proprietarul maşinii, „Alec”, este explicat modul în care acesta a intrat în posesia maşinii. Model S-ul a fost iniţial scos la licitaţie de către Tesla, maşina fiind probabil una destinată test drive-ului. Un dealer a cumpărat această maşină, iar în descrierea acesteia erau menţionate funcţiile „Enhanced Autopilit” şi „Full Self Driving Mode”. Totuşi, în actele finale, cele două funcţii nu apar. Maşina a fost apoi vândută mai departe către Alec pe 20 decembrie, aceste funcţii fiind listate în lista de dotări incluse.

În urma unui audit intern, Tesla a dezactivat de la distanţă funcţiile de condus autonom, reprezentanţii companiei spunând atunci când au fost contactaţi de Alec că acesta nu a plătit pentru astfel de dotări, iar funcţiile erau activate pe maşina lui dintr-o eroare. Pentru a beneficia de aceste capabilităţi, acesta va trebui să plătească separat un upgrade software în valoare de 8.000 de dolari, aşa cum trebuie să plătească oricine doreşte să adauge Autopilot după cumpărarea maşinii.

Nu este însă clar motivul pentru care Tesla a vândut iniţial maşina cu toate capabilităţile active şi apoi le-a dezactivat după ce a ajuns la clientul final. Există câteva posibilităţi care au dus la această situaţie. Fie compania a configurat maşina cu toate dotările pentru a fi demonstrate în showroom, chiar dacă de pe linia de producţie, când a fost comandată, aceasta trebuia să nu aibă acces la ele. Fie Tesla a descoperit faptul că maşina a fost vândută către un alt client şi face referire la drepturile de licenţă asupra software-ului.

Practic, utilizatorii nu pot înstrăina licenţe software în format digital după ce acestea au fost cumpărate. Astfel, dacă dealer-ul care a cumpărat primul maşina are o licenţă asupra Autopilot, această licenţă nu este transmisibilă către următorul proprietar. Spre diferenţă de o maşină „obişnuită”, care trebuie configurată individual cu fiecare opţiune în parte, maşinile Tesla includ in fabrică majoritatea dotărilor hardware, acestea fiind limitate din software.

De exemplu, toate maşinile Model S din acelaşi model au o baterie cu capacitate la fel de mare, însă capacitatea care poate fi utilizată poate fi limitată din software. La fel şi cu hardware-ul pentru Autopilot: procesorul şi camerele sunt instalate deja pe toate maşinile, însă acestea sunt oprite fără licenţa software pe care o cumperi fie la cumpărarea maşinii, la un preţ mai mic, fie după cumpărare la un preţ mai mare.

Desigur, există şi diferenţe hardware între anumite modele Tesla. Unele au un singur motor electric, în timp ce altele au două, iar variantele „performance” sunt puţin diferite faţă de cele standard din acest punct de vedere.

Momentan, Tesla nu a oferit un comentariu public, însă nu pare să existe o soluţie simplă la această problemă. Proprietarul maşinii probabil să cumpere din nou funcţia Autopilot pentru a o putea folosi.