Lista companiilor care fac legea pe piaţa globală de ride-sharing. Gigantul care a scos Uber din China şi a deschis noi „fronturi” în America, Europa şi America Latină

Uber, cel mai valoros startup din lume, a dominat piaţa de ride-sharing de la fondarea sa în 2009 şi până astăzi. Compania este prezentă în zeci de ţări, printre care şi România, şi a ajuns să fie evaluată, la apogeul său, la 68 de miliarde de dolari. Totuşi, Uber se confruntă cu mai multe probleme majore. Nu mai are un director executiv, compania este criticată pentru cultura organizaţională pe care o are, în multe ţări serviciul a fost declarat ilegal, iar în Asia, cel mai populat continent al planetei, Uber nu contează. Nici în SUA, ţara mamă, lucrurile nu sunt simple pentru compania americană, iar nori negri se adună şi pe cerurile din Europa şi America de Sud.

 

Multe dintre neplăcerile companiei americane sunt cauzate de gigantul chinez Didi Chuxing, compania care a scos Uber de pe piaţa din China anul trecut. Recent, chinezii au investit în Taxify, un serviciu de ride-sharing popular în Europa de Est şi Africa. Asta după ce acum doi ani Didi a investit 100 de milioane de dolari în Lyft, cea mai mare rivală a Uber din SUA, iar l-a începutul acestui an a „injectat” o sumă importantă (valoarea exactă nu a fost făcută publică) în 99, liderul din Brazilia. America Latină este o piaţă importantă pentru Uber. Mexicul este a treia cea mai mare ţară în care operează compania, iar Brazilia piaţa de ride-sharing din America de Sud cu cea mai rapidă creştere.

 

Vă prezentăm lista celor mai mari jucători, alături de Uber, de pe piaţa globală de ride-sharing:

 

Didi Chuxing

 

 

Fondată în 2015 în urma fuziunii dintre firmele Didi Dache şi Kuaidi Dache, Didi Chuxing este cea mai mare companie de ride-sharing din China, unde deţine 87% din piaţă. Didi operează în peste 400 de oraşe şi are printre investitori nume grele, printre care Apple, Alibaba şi Tencent Holdings. Anul trecut, compania a fuzionat cu Uber China, subsidiara din statul asiatic a Uber. În urma tranzacţiei, compania rezultată din fuziune a investit 1 miliard de dolari în Uber, dar marca americană a dispărut din China. Până să iasă de pe această piaţă, Uber China a marcat pierderi de 2 miliarde de dolari. Se estimează că în 2020 piaţa de ride-sharing din China va avea o valoare de 73 de miliarde de dolari, iar Didi şi-a asigurat viitorul.

 

Recent, Didi Chuxing a anunţat că investeşte în Taxify, un serviciu prezent şi pe piaţa din România. Compania Taxify este prezentă în 18 ţări din Europa şi Africa, printre care Ungaria, Africa de Sud, Nigeria şi Kenya. Aceasta este prima investiţie făcută într-o companie europeană de către gigantul chinez şi un nou front deschis împotriva Uber.

 

Lyft

 

 

Lansată în 2012, aceasta este compania care a lansat serviciul prin care orice şofer care are o maşină în stare bună poate presta servicii de ride-sharing. Deoarece conceptul a devenit foarte popular, acesta a fost copiat la scurt timp după aceea de către Uber, companie care iniţial opera propria flotă de automobile. Lyft operează în 220 de oraşe din SUA şi în câteva zone din Indonezia, Malaezia, Singapore, Thailanda şi Vietnam. Acum doi ani, Lyft a primit o investiţie de la Didi Chuxing.

 

Grab

 

 

Fondată în 2011, compania este prezentă pe mai multe pieţe din Asia de Sud-Est, printre care Malaezia, Singapore, Thailanda, Vietnam, Indonezia şi Filipine. Grab a atras până acum investiţii de 1,44 miliarde de dolari şi are 75.000 de şoferi înregistraţi în serviciu. Printre acţionari companiei se numără şi... Didi Chuxing. Compania a intrat într-o alianţă cu Didi, Lyft şi Ola, al cărui scop, nedeclarat, a fost scoaterea Uber de pe piaţa asiatică.

 

Ola

 

 

Pornit în 2010 în Mumbai ca un agregator online pentru firme de taxi, serviciul Ola a devenit lider pe piaţa de ride-sharing din India şi una dintre companiile din statul asiatic care înregistrează cele mai rapide creşteri. Ola a primit investiţii în valoare de 1,67 miliarde de dolari de la 23 de investitori, printre care şi Didi Chuxing. Compania are în acest moment în reţea 40.000 de automobile, în 22 de oraşe.

 

Yandex.Taxi

 

 

Lansat recent şi la Chişinău, în Republica Moldova, serviciul este oferit de o companie mixtă care aparţine Uber (36,9%), Yandex (59,3%) şi angajaţilor (4,1%). Noua entitate a fost evaluată la 3,7 miliarde de dolari. Înţelegerea nu a fost una chiar avantajoasă pentru Uber, care va investi în noua companie peste 225 de milioane de dolari, faţă de cele 100 de milioane de dolari promise de Yandex, numit şi „Google din Rusia”. Serviciile oferite de companie sunt disponibile în 108 oraşe de pe mai multe pieţe din fostul bloc sovietic, printre care Armenia, Azerbaijan, Belarus, Georgia şi Kazahstan. Compania operează aproximativ 35 de milioane de curse pe lună, o creştere de 400% comparativ cu perioada similară a anului trecut.

 

99

 

 

Pe lângă investiţia primită de la Didi Chuxing, 99, liderul pieţei de ride-sharing din Brazilia, a primit 100 de milioane de dolari de la gigantul japonez SoftBank. Cu peste 200 de milioane de locuitori, Brazilia ocupă locul cinci în lume în topul ţărilor cu cele mai mari populaţii. 99 are peste 200.000 de şoferi înregistraţi în aplicaţie şi 14 milioane de utilizatori activi. Compania plănuieşte acum să se extindă în alte ţări din America Latină.

 

Serviciile de ride-sharing în România

 

În România sunt prezente patru companii importante care oferă servicii de ride-sharing. Acestea sunt Uber, Taxify, BlackCab şi BlaBlaCar. În luna martie a acestui an, Uber anunţa că peste 250.000 de persoane au mers cu o maşină Uber cel puţin o dată pe teritoriul ţării noastre. Serviciul este disponibil în patru oraşe din România: Bucureşti, Braşov, Cluj-Napoca şi Timişoara.

 

Serviciul Taxify este disponibil deocamdată în România doar în Bucureşti. BlackCab îşi oferă serviciile în oraşele Bucureşti, Cluj, Iaşi şi Constanţa.

 

În ceea ce priveşte BlaBlaCar, călătoriile se fac, în medie, pe platforma de carpooling, pe o distanţă de 300 de kilometri. Românii folosesc cel mai mult serviciul pentru rutele Bucureşti-Constanţa, Bucureşti-Cluj-Napoca şi Bucureşti-Sibiu.