Waze are o funcție ignorată de mulți, dar care poate face drumurile mult mai sigure

23.07.2025
Waze are o funcție ignorată de mulți, dar care poate face drumurile mult mai sigure

Waze, una dintre cele mai populare aplicații de navigație din lume, oferă șoferilor posibilitatea de a contribui în timp real la actualizarea hărților prin raportarea diverselor obstacole de pe traseu.

Printre cele mai puțin utilizate, dar extrem de utile funcții se numără raportarea denivelărilor de tip „speed bump”, adică a limitatoarelor de viteză. Simbolul există de multă vreme în aplicație, însă puțini utilizatori știu că pot adăuga sau modifica aceste date pentru a-i ajuta și pe alți participanți la trafic.

Cum arată și unde apare simbolul pentru „speed bumps”

Simbolul este discret, dar ușor de recunoscut: o mică pictogramă ce ilustrează o denivelare în formă de arc, poziționată pe traseu acolo unde comunitatea Waze a semnalat un limitator de viteză fizic. Acesta poate fi vizibil direct pe hartă în timpul navigației, însă nu apare în ecranul clasic de raportare.

Cum poți raporta un „speed bump” în aplicația Waze

Limitatoarele de viteză sunt considerate pericole rutiere permanente și sunt tratate ca atare în sistemul Waze.

Pentru a adăuga un „speed bump” în aplicație, trebuie să intri în modul de editare al hărții Waze, accesibil doar utilizatorilor cu cont. Aici, după ce ai parcurs câțiva pași de onboarding și ai acumulat câteva contribuții verificate (de obicei, raportări sau editări corecte), îți pot fi acordate permisiuni pentru editare în zona ta.

Selectezi segmentul de drum dorit, dai click pe opțiunea „Add speed bump” și salvezi modificarea. Este important să marchezi locul exact al limitatorului pentru a nu crea confuzie sau notificări false în timpul rulării.

După ce completezi toate detaliile raportarea va fi trimisă unui admin pentru verificare.

Cine poate face modificări și de ce este nevoie de moderare

Nu oricine poate introduce un „speed bump” direct în aplicație. Sistemul Waze se bazează pe o comunitate de editori voluntari care au diverse niveluri de permisiune. Un utilizator nou va putea doar să raporteze probleme, iar un editor experimentat le poate valida și introduce în hartă. Această măsură de siguranță este necesară pentru a păstra acuratețea informațiilor și pentru a evita abuzurile sau raportările greșite.

În plus, editorii colaborează constant între ei și validează întreaga rețea rutieră din România, inclusiv modificările urbane recente, sensuri unice temporare sau lucrări de infrastructură. Limitatoarele de viteză raportate corect contribuie la o experiență de condus mai sigură și ajută la anticiparea unor frânări bruște.

De ce contează acest mic detaliu pentru toți șoferii

Raportarea limitatoarelor de viteză nu este un simplu gest de politețe între șoferi. Este o contribuție la siguranța rutieră. Când o astfel de denivelare este vizibilă pe hartă, șoferii sunt avertizați cu câțiva metri înainte, reduc viteza la timp și evită șocuri în suspensie sau frânări inutile. Pentru motocicliști sau bicicliști, această informație este chiar mai valoroasă, întrucât impactul cu un „speed bump” poate fi semnificativ mai periculos decât pentru o mașină.

Este și un mod prin care utilizatorii pot corecta erori sau lipsuri ale infrastructurii semnalizate oficial. În unele cazuri, autoritățile instalează limitatoare de viteză fără să le marcheze vizibil în prealabil. Waze poate acoperi acest gol, în timp real, prin puterea comunității.

O raportare aparent banală care poate face drumurile mai sigure

Pe scurt, funcția „speed bump” din Waze este mai mult decât o pictogramă. Este o dovadă că, prin contribuția comunitară, tehnologia poate aduce beneficii reale în viața de zi cu zi. Dacă toți cei care folosesc aplicația ar adăuga măcar un astfel de detaliu, am avea hărți mai precise și drumuri mai previzibile.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Marius Vișan
Marius Vișan
În 2006, Marius Vișan a pășit cu entuziasm în lumea jurnalismului online, începând studiile la Facultatea de Jurnalism a Universității Hyperion. În paralel, a realizat stagii de internship la radio și într-o agenție de PR. A continuat să își aprofundeze cunoștințele cu un masterat în ... citește mai mult