Benzina sintetizată prin extragerea de CO2 din atmosferă, combustibil cu zero-emisii pentru motoare termice

Autor: Aurelian Mihai 12.10.2020
Benzina sintetizată prin extragerea de CO2 din atmosferă, combustibil cu zero-emisii pentru motoare termice

În căutarea de alternative mai practice la mașinile electrice, Porsche a găsit soluția pentru „anularea” poluării la mașinile obișnuite – benzina sintetică.

Folosind electricitatea obținută din surse regenerabile, soluția propusă este sintetizarea de combustibili ecologici. Denumit eFuel, produsul înlocuitor pentru kerosenul, benzina și motorina obținute în mod normal prin rafinarea petrolului este obținut prin extragerea de CO2 direct din atmosferă, respectiv hidrogen dintr-o sursă la îndemână, cum ar fi apa.

Spre deosebire de arderea combustibililor fosili, CO2-ul eliberat în atmosferă prin folosirea autoturismelor alimentate cu noua benzină ecologică formează un circuit închis, început la etapa de sintetizare a combustibilului. Astfel, aportul de emisii poluante în atmosferă este net-zero, la fel ca în cazul mașinilor alimentate direct cu electricitate. Principalul avantaj este timpul de așteptare la pompă, un plin de benzină ecologică durând mult mai puțin decât încărcarea bancului de acumulatori Li-ion.

Benzina sintetică – avantaje și dezavantaje

Potrivit echipei de cercetători implicați în proiect, noul tip de combustibil sintetic poate fi formulat pentru a avea caracteristicile oricărui combustibil de origine fosilă, produsul rezultat fiind gata de folosit cu mașinile existente în circulație.

Totuși, sunt și dezavantaje, cum ar fi eficiența specifică a motoarelor termice, comparat celor care folosesc electricitatea în mod nativ. Iar diferența nu este deloc mică. Spre exemplu, un motor electric bine proiectat poate converti peste 95% din electricitatea primită în energie mecanică, sistemul de transmisie mult simplificat transferând această forță la roțile motrice cu pierderi minime. În schimb, eficiența motoarelor cu ardere internă rareori atinge 40% eficiență, iar asta doar cu ajutorul sistemelor hibride, care adaugă la costul vehiculului.

 

 

 

Cert este că soluția propusă prezintă un avantaj major, anume că mașinile cu ardere internă există deja în circulație în număr mare. Eliminarea acestora forțată și înlocuirea cu alternative electrice ar fi un proces extrem de costisitor financiar, dar și dăunător pentru mediul înconjurător. Pe de altă parte, Porsche și alți producători auto vor putea produce și vinde în continuare autoturisme echipate cu motoare termice, argumentând că și acestea pot fi nepoluante dacă sunt exploatate folosind noul combustibil ecologic.