Camioane echipate cu funcţie de pilot automat, testate pe autostrăzile din Germania

Autor: Aurelian Mihai 05.10.2015
Camioane echipate cu funcţie de pilot automat, testate pe autostrăzile din Germania

Daimler AG testează în Europa primele camioane echipate cu sistemul Highway Pilot, pregătit pentru echiparea viitoarelor flote de camioane fără şofer.

Cu pauze mai scurte pentru odihna şoferilor, camioanele echipate cu sistemul computerizat dezvoltat de Daimler vor putea acoperi distanţe considerabile fără oprire şi cu risc diminuat de accidente produse din cauza oboselii sau neatenţiei, totodată respectând termene de livrare mai scurte pentru marfa transportată.

Camioane echipate cu funcţie de pilot automat, testate pe autostrăzile din Germania

Parte din proiectul Future Truck 2025 dezvoltat de Daimler şi Mercedes-Benz, camionul experimental include o serie de sisteme semi-autonomie bazate pe tehnologii deja existente în modele comerciale de vehicule Mercedes-Benz. Încă nu complet automatizat, sistemul a primit încuviinţarea autorităţilor germane pentru testare pe autostrada A8, pe ruta între Denkendorf şi aeroportul din Stuttgart.

Camionul echipat cu funcţie de pilot automat poate prelua din atribuţiile şoferului asigurând oprirea şi pornirea la mersul în coloană, sau conducând vehiculul la drumurile lungi pe autostradă, unde traseul monoton şi oboseala acumulată predispun şoferii la accidente. Astfel, la activarea funcţiei „Highway Pilot” în timp ce vehiculul se deplasează pe banda din dreapta, sistemul computerizat va asigura atât încadrarea corectă în bandă cât şi distanţa optimă faţă de maşina din faţă, frânând sau accelerând, după caz.

Totuşi, în situaţiile ceva mai complexe, cum ar fi apropierea ieşirii de pe autostradă, sistemul Highway Pilot solicită intervenţia umană. Similar, dacă senzorii de proximitate detectează un obstacol neaşteptat, cum ar fi o porţiune de drum în lucru sau, sunt emise alerte adio şi vizuale solicitând intervenţia şoferului. Dacă alerta este ignorată, computerul va frâna automat, oprind vehiculul în mod controlat.

Mai mult decât o versiune îmbunătăţită a sistemului Cruise Control prezent deja pe unele autoturisme, sistemul creat de Daimler va comunica permanent cu alte vehicule din vecinătate, circulând informaţii despre starea drumului şi condiţiile de trafic, evitând accidentele în lanţ şi alte pericole ce pot apărea în mod neaşteptat.

Potrivit inginerilor Daimler, scopul sistemului Highway Pilot este de a reduce nivelul de încărcare cognitivă a şoferilor, cercetările arătând că rata de atenţie este cu 25% mai bună decât la conducerea unui camion clasic. Totodată, cunoaşterea în avans a condiţiilor de trafic pentru porţiunea de drum imediat următoare permite obţinerea unui regim de mers constant, economisind combustibil şi reducând emisiile poluante.