Germania inaugurează primul traseu de autostradă electrificat, prevăzut cu bandă dedicată camioanelor

Autor: Aurelian Mihai 13.05.2019
Germania inaugurează primul traseu de autostradă electrificat, prevăzut cu bandă dedicată camioanelor

Daimler AG testează de ceva timp în Europa o flotă de camioane electrice echipate cu un sistem computerizat numit Highway Pilot, care în cele din urmă va face posibil transportul de marfă în mod complet automatizat, fără nevoia unui şofer aflat la bordul fiecărui vehicul.

Fără pauze pentru odihna şoferilor, camioanele echipate cu sistemul computerizat dezvoltat de Daimler vor putea acoperi distanţe considerabile fără oprire şi cu risc diminuat de accidente produse din cauza oboselii sau neatenţiei, totodată respectând termene de livrare mai scurte pentru marfa transportată.

Totuşi, legislaţia europeană şi limitări tehnice ale sistemului pentru condus autonom impun prezenţa unui şofer, gata să intervină în situaţiile ceva mai complexe, cum ar fi la apropierea ieşirii de pe autostradă. Similar, dacă senzorii de proximitate detectează un obstacol neaşteptat, cum ar fi o porţiune de drum în lucru sau, sunt emise alerte adio şi vizuale solicitând intervenţia şoferului. Dacă alerta este ignorată, computerul va frâna automat, oprind vehiculul în mod controlat.

Porţiunea de autostradă electrificată are o lungime de numai 10km, rolul acesteia fiind de a demonstra mai întâi că proiectul este viabil. Cât despre vehiculele folosite, acestea folosesc un sistem de propulsie hibridă diesel-electric, comutând automat în modul potrivit pentru traseul de drum străbătut. În modul electric, viteza de deplasare este limitată la 90 km/oră, avantajele fiind costul redus şi oprirea emisiilor diesel. Potrivit dezvoltatorului Siemens, economiile cu combustibilul pot ajunge la 20000 euro pentru fiecare 100000 km străbătuţi în modul electric.

Deşi actualele camioane prototip sunt modele hibride diesel-electric, este posibil ca odată cu extinderea traseului electrificat zonele rămase neacoperite să fie parcurse cu ajutorul acumulatorilor, încărcaţi din mers atunci când pantograful este conectat.

Mai mult decât o versiune îmbunătăţită a sistemului Cruise Control prezent deja pe unele autoturisme, sistemul creat de Daimler poate comunica permanent cu alte vehicule din vecinătate, circulând informaţii despre starea drumului şi condiţiile de trafic, evitând accidentele în lanţ şi alte pericole ce pot apărea în mod neaşteptat.

Potrivit inginerilor Daimler, scopul sistemului Highway Pilot este de a reduce nivelul de încărcare cognitivă a şoferilor, cercetările arătând că rata de atenţie este cu 25% mai bună decât la conducerea unui camion clasic. Totodată, cunoaşterea în avans a condiţiilor de trafic pentru porţiunea de drum imediat următoare permite obţinerea unui regim de mers constant, economisind combustibil şi reducând emisiile poluante.