Mașina unui serviciu de taxi fără șofer s-a pus de-a curmezișul pe două benzi de circulație, cu pasagerul blocat înăuntru

Autor: Aurelian Mihai 17.05.2021
Mașina unui serviciu de taxi fără șofer s-a pus de-a curmezișul pe două benzi de circulație, cu pasagerul blocat înăuntru

Mașinile de taxi fără șofer ar putea reprezenta viitorul taximetriei și nu numai, dar în forma actuală tehnologia se comportă precum un șofer începător lăsat în mașina de școală fără instructor.

Prezentându-se ca un simpatizant al sistemelor de condus autonom, un YouTuber pe nume JJRicks Studios a ales să-și facă deplasările zilnice folosind serviciile companiei de taxi Waymo, localizată în statul american Arizona. Recent lansată comercial, aceasta pune la dispoziție o flotă de taxi controlată exclusiv de computer, la care clienții temerari pot apela dintr-o aplicație de mobil, călătorind apoi pe bancheta din spate a unui autoturism în care nu se află nimeni altcineva.

Simulând perfect comportamentul unu taximetrist grăbit, mașina controlată de computer se asigură din scurt la pătrunderea în intersecție și se avântă cu convingere în traficul urban puțin aglomerat, ajutată fiind de străzile largi și bine puse la punct.

waymo taxi fără șofer

În mod hilar, problemele apar când taxi-ul Waymo este confruntat cu o situație aparent banală, în care mașina trebuie să pătrundă pe o stradă unde prima bandă de circulație este închisă pentru efectuarea de lucrări la partea carosabilă. Pus într-o situație pentru care nu a fost programat în prealabil, computerul „nu știe” să interpreteze semnele ridicate pentru închiderea benzii de circulație și nici conurile menite să alerteze ceilalți șoferi despre porțiunea de drum pe care ar trebui să o evite.

În primă fază, taxi-ul Waymo se blochează pur și simplu la intrarea într-o intersecție convențională, „neștiind” cum să execute manevra la dreapta cu încadrare direct în a doua bandă de circulație. Anticipând posibile probleme, Waymo a prevăzut mașini de „urmărire” pentru aproape fiecare vehicul de taxi lansat în trafic, acestea urmând de la o distanță rezonabilă mașinile clienților. Ideea e ca în caz de probleme (situație aparent foarte probabilă), clientul nu va fi lăsat să aștepte mai mult de câteva minute până ce un operator aflat la centrul de comandă, sau pe teren, intervine pentru corectarea situației apărute (cu prelevarea de informații care să asiste perfecționarea părții de software).

Chiar și cu încercări succesive, taxi-ul Waymo nu  a putut negocia situația apărută, încercând în mod repetat să acceseze banda de circulația închisă, doar pentru ca autoturismul să rămână de-a curmezișul blocând și banda de circulație lăsată deschisă.

Spre finalul clipului putem observa cum un angajat Waymo intervine la volan pentru controlarea mașinii, spre amuzamentul clientului care s-a ales cu o cursă gratis, plus un clip de încărcat pe YouTube. Totuși, înainte de a critica stângăciile sistemului de taxi fără șofer dezvoltat de Waymo, trebuie să apreciem faptul că în niciun moment siguranța ocupantului sau a celorlalți participanți la trafic nu a fost pusă în pericol, computerul demonstrând un nivel de prudență care pur și simplu lipsește multor taximetriști de profesie.

Tags: