Maşinile Tesla, suspectate de un bug software care declanşează pedala de acceleraţie fără intenţia şoferului

Autor: Aurelian Mihai 20.01.2020
Maşinile Tesla, suspectate de un bug software care declanşează pedala de acceleraţie fără intenţia şoferului

Potrivit mărturiilor oferite de posesori, vehiculele Tesla s-au izbit de pereţii garajelor şi au pus pasagerii în situaţii periculoase datorită unei probleme care face maşina să accelereze brusc, fără ca şoferul să apese pedala de acceleraţie.

Acuzaţiile incluse într-o petiţie adresată Administraţiei Naţionale de Siguranţă a Traficului Rutier din Statele Unite sunt investigate deja de autorităţi, documentul conţinând nu mai puţin de 127 reclamaţii ale proprietarilor Tesla, detaliind 110 accidente auto soldate cu 52 de răniţi.

Investigaţia vizează aproximativ 500.000 de vehicule Tesla din seriile Model 3, Model S şi Model X comercializate între anii 2013-2019.

„Sunt îngrijorat de faptul că aceste reclamaţii reflectă un defect sistemic care nu a fost investigat de NHTSA”, a scris Sparks lui James Owens, administratorul NHTSA interimar. „De asemenea, mă preocupă faptul că aceste defecte potenţiale reprezintă un risc pentru siguranţa şoferilor Tesla, a pasagerilor lor şi a publicului.”

NHTSA investighează deja trei accidente în care au fost implicate vehicule Tesla, soldate cu trei decese. Echipa specializată în investigarea accidentelor a NHTSA examinează două accidente fatale raportate în statele americane California şi Indiana. Un alt accident din Connecticut este, de asemenea, în curs de anchetă.

Numărul de reclamaţii, deja foarte mare, ar putea creşte exponenţial pe măsură ce proprietarii Tesla care află despre această problemă încep să raporteze propriile experienţe avute la volan, trecute iniţial la capitolul „ciudăţenii”.

Multe dintre reclamaţiile trimise susţin că sistemul electronic al maşinilor funcţionează defectuos mai ales în timpul manevrelor de parcare.

Printre acuzaţiile investigate se numără şi cea de muşamalizare a situaţiei apărute, oficialii Tesla refuzând să împărtăşească date concrete cu proprietarii vehiculelor implicate în incidente de accelerare neintenţionate. Compania este acuzată că a documentat cu date concrete această problemă şi a ales să o ţină ascunsă pentru cât mai mult timp.

Într-una dintre plângeri, un proprietar din San Clemente, California, a declarat pentru NHTSA că în noiembrie 2018, un SUV Model X a accelerat de la sine la întreaga putere în timpul unei manevre de întoarcere pe o stradă a oraşului. Şoferul avea un picior pe frână, dar SUV-ul a accelerat într-o fracţiune de secundă, potrivit reclamaţiei. Şoferul a susţinut că ceva din sistemul Tesla „a declanşat o accelerare bruscă completă spontană, cauzând o coliziune.”

Într-un alt accident, din mai 2013, proprietarul unui sedan Model S din Thousand Oaks, California, s-a plâns că, în timp ce intra într-un loc de parcare maşina a accelerat brusc, trecând peste o bordură şi oprindu-se într-un bloc de ciment cu declanşarea aibag-urilor. La trei săptămâni după incident, proprietarul a primit o scrisoare de la Tesla care spunea că acceleratorul a fost apăsat la 48% chiar înainte de accident şi 98% în momentul impactului. Proprietarul însă consideră că maşina a accelerat de la sine.

În celelalte incidente Tesla investigate de NHTSA, autorităţile încearcă să stabilească dacă maşinile funcţionau pe Autopilot, un sistem conceput pentru a menţine o maşină pe banda de rulare în timpul mersului şi la o distanţă sigură de alte vehicule. Pilotul automat poate schimba singuri benzile.

Separat, Consiliul Naţional pentru Siguranţa Transporturilor va organiza o audiere pe 25 februarie cu privire la un accident mortal din Mountain View, California, implicând o Tesla care funcţiona pe sistemul Autopilot dezvoltat de producătorul auto.

 

Tags: