Posturile radio vin din ceruri

Autor: Stefan Matei 11.07.2007
Posturile radio vin din ceruri

Articolul de faţă are ca subiect transmiterea programelor radio prin satelit, o tehnologie relativ nouă care a început să se impună pe piaţă. Tehnologia poartă numele de Satellite Radio (SR), cum altfel, şi se află în continuă creştere în Statele Unite, cu un număr de aproximativ 14 milioane de ascultători. Lucrurile încep să se mişte şi la nivel mondial, iar mult timp nu va mai trece până vom avea acces şi în România la acest tip de servicii. Dar să vedem ce presupune şi cum funcţionează tehnologia SR.

On Air

Principiul de funcţionare este simplu. O antenă terestră emite semnalul digital, care poate conţine şi 100 de posturi radio, către un satelit, iar acesta îl împrăştie înapoi pe suprafaţa Pământului. În general sunt folosiţi sateliţi geostaţionari, adică aceeia care plutesc, dar se poate apela şi la cei care se învârt în jurul Pământului. În cazul acestora din urmă, transmisia nu se face către acelaşi satelit, ci către cel mai apropiat de zona care se doreşte a fi acoperită.

Semnalul urmează a fi captat de utilizator prin intermediul unui dispozitiv nu mai mare decât un telefon mobil, iar în general, tehnologia SR se foloseşte în domeniul auto. Majoritatea producătorilor de automobile au deja în ofertă, ca opţionale, modulule SR. În oraşe, unde semnalul poate fi bruiat de o clădire înaltă, pe traseul semnalului se mai interpune un echipament, repeater-ul. Acesta este un dispozitiv care preia semnalul de la satelit, îl amplifică, şi îl transmite în zone pe care satelitul „nu le vede”.

Sună tentant, dar de ce am vrea?

SR are ca prim avantaj o arie de acoperire mult mai mare dacât în cazul transmisilor radio obişnuite. Spre deosebire de acestea din urmă, SR lucrează mai bine în afara oraşelor şi ridică ceva probleme înăuntrul lor. Aceasta se întâmplă deoarece între receptor şi satelit este necesară vizibilitate directă, iar în oraşe se pot interpune pe direcţie clădirile înalte. Fiind un semnal digital, poate căra sunet High Definition, comprimat pe mai multe canale, de o calitate superioară radioului stereo obişnuit. În unele cazuri se poate ajunge cu nivelul calităţii chiar până la cel al CD-urilor audio. Semnalul digital nu creează interferenţe, nu prezintă zgomot de fond sau paraziţi cum mai sunt denumiţi, acestea fiind alte aspecte pozitive.

Folosind SR nu veţi mai avea nevoie de scanarea frecvenţelor pentru a prinde posturile preferate când vă deplasaţi cu maşina în afara oraşelor. În plus, majoritatea posturilor sunt lipsite de reclame, serviciile de radio prin satelit fiind plătite. Prea mult nu costă, depinde la ce raportezi şi la ce oferă. În Statele Unite, un abonament lunar la unul dintre distribuitori este cam 12$. Serviciul poate fi folosit şi acasă, dacă se achiziţionează modulul necesar recepţionării semnalului digital, sau pe stradă, dacă găsiţi un player care dispune de această facilitate.

Principalul concurent al radioului prin satelit este Digital Audio Broadcasting (DAB), care nu se bucură de popularitate in Statele Unite. DAB se regăseşte prin Europa însă are o rată de utilizare timidă. Avem şi în România, dar dacă nu este promovat degeaba există. Abia recent am aflat şi eu de acest lucru. DAB emite mai mult semnal digital terestru şi mai rar se foloseşte de sateliţi. Pentru recepţionarea semnalului este nevoie de o staţie fixă de captare, acesta fiind un impediment major.

Ofertele

În Statele Unite există doi mari ofertanţi de servicii SR: XM-Radio şi Sirius, iar împreună adună aproximativ 14 milioane de persoane care cotizează lunar. În celelalte regiuni ale lumii activează Worldspace. Aceştia dispun de doi sateliţi care acoperă Asia, Africa şi Europa. Urmează ca în următorii ani să-şi mai plaseze un satelit pe orbită care va oferi SR şi continentului America de Sud. După acest ultim pas, Worldspace se presupune că va acoperi zone în care trăiesc peste 4 miliarde de persoane.

În momentul de faţă putem considera că serviciile radio prin satelit sunt ca şi inexistente în România. Situaţia se va schimba însă în anii următori. Informaţii în această privinţa nu sunt, însă vorbim de o piaţă cu potenţial care "trebuie" exploatată.