Schimbare de strategie pentru producătorii auto: funcții noi prin upgrade de firmware și modele noi lansate mai rar

Autor: Aurelian Mihai 21.07.2020
Schimbare de strategie pentru producătorii auto: funcții noi prin upgrade de firmware și modele noi lansate mai rar

Tot mai multe dintre viitoarele generații de autoturisme vor putea „învăța” funcții noi prin upgrade de firmware, producătorii auto economisind bani păstrând tehnologiile existente pentru mai mulți ani.

Bosh, unul dintre cei mai mari furnizori de componente auto din lume, descrie un viitor în care nu va mai trebui să cumpărăm o mașină nouă la fiecare 1-2 ani pentru a beneficia de cele mai în vogă inovații, acestea fiind pur și simplu adăugate prin actualizări de firmware, eventual, plătind mai târziu pentru funcții opționale cum ar fi cea pentru condus autonom.

Funcții noi prin upgrade de firmware

Așteptate cu nerăbdare de orice posesor de iPhone sau telefon cu Android, actualizările de firmware distribuite în regim OTA vor sosi în curând și pentru noile modele de autoturisme. Explicația este simplă: autoturismele moderne înglobează atât de multe tehnologii costisitoare, încât lansarea unor modele complet noi la fiecare 1-3 ani nu mai este fezabilă.

Deja ne aflăm într-o etapă intermediară în care producătorii auto folosesc platforme tehnologice comune, pe care le refolosesc la mai multe modele de autoturisme în încercarea de a reduce cât mai mult costurile. Se pune tot mai mult accent pe promovarea capabilităților smart disponibile la bordul autoturismelor, în timp ce motorizările și chiar liniile generale de design scad în diversitate, pe măsură ce producătorii auto sunt nevoiți să respecte norme de poluare și cerințe de siguranță tot mai stricte. În timp, tendința către vehicule ultra-eficiente cu propulsie hibridă sau complet electrică va lăsa producătorilor și mai puțin loc pentru a jongla linii de design și performanțe brute. În schimb, vor încerca să capteze atenția cumpărătorilor livrând funcții multimedia, sisteme de siguranță avansate și implementări tot mai sofisticate ale funcției de condus autonom.

Modele diferite de autoturisme – componente similare la interior

Anticipând acest viitor, Bosh anunță deja că va trage obloanele definitiv peste unele dintre cele mai mari divizii de componente auto, în ce altele vor fi reunite începând cu 2021 sub o singură divizie, creată cu scopul de a livra o platformă unificată pentru turisme și SUV-uri moderne.

Decizia armonizării unor sisteme care până de curând funcționau ca soluții personalizate și în mare parte incompatibile de la un model de mașină la alta se aseamănă izbitor cu strategia folosită deja de producătorul Tesla pentru propria gamă de mașini electrice. Spre deosebire de alți producători auto, Tesla nu lansează câte un nou model de mașină în fiecare an. În schimb, seriile din ofertă (ex. Model 3, Model S) primesc actualizări incrementale, chiar și de mai multe ori pe an, noii cumpărători primind întodeauna cea mai nouă versiune de hardware disponibilă, chiar dacă designul exterior și interior a rămas în mare parte neschimbat.

Atât noii cumpărătorii, dar și cei care dețin de mai mult timp o mașină Tesla, au acces la cele mai recente actualizări de firmware, undele deblocând performanțe în plus, mai multă autonomie pentru baterie și funcții care nu erau disponibile la momentul achiziției.

În mod inevitabil, viitoarele generații de autoturisme super-tehnologizate livrate de alți producători auto vor trebui să se alinieze acestor tendințe, precedentul creat de Tesla arătând că acest model de business funcționează și este acceptat relativ ușor de consumatori.

Rețeta folosită de Tesla, preluată și de alți producători auto

Obiectivul Bosch este să ofere acel „sistem nervos” pentru vehiculele de mâine. Noua divizie Cross-Domain Computing Solutions va îngloba actuala divizie Auto Multimedia, precum și părți ale diviziilor Powertrain Solutions, Chassis Systems Control și Automotive Electronics. Oferta făcută producătorilor auto mizează pe reducerea complexității, și implicit a costurilor: „Vehiculele premium de astăzi au peste 100 de unități de control individuale și chiar și vehiculele compacte au între 30 și 50”, explică Harald Kroeger, membru al consiliului de administrație din Bosch. „Asemenea computere puternice ne vor permite să reducem semnificativ aceste numere.”

În loc ca fiecare sistem să aibă propriul său controler independent, se va trece la un număr mai mic de computere mai puternice, care sunt colectiv responsabile de gestionarea funcțiilor autoturismului. De asemenea, acestea vor fi inter-compatibile, deoarece în loc să reunească tehnologii de la diverși furnizori care coexistă împreună, vom avea practic o singură platformă care se ocupă de tot.

Funcționând în baza unei platforme comune, autoturismele vor putea rula și firmware în mare parte standardizat si deschis pentru actualizări, la fel cum întâlnim și la dispozitivele smartphone.