Tesla va „pedepsi” fanii care-și sporesc performanțele mașinii aplicând mod-uri neoficiale

Autor: Aurelian Mihai 09.09.2020
Tesla va „pedepsi” fanii care-și sporesc performanțele mașinii aplicând mod-uri neoficiale

Tesla promovează un model de business sub care autoturismele pot fi îmbunătățite prin achiziționarea de upgrade-uri software care doar activează un nivel de performanță superior, sau funcții care au fost prevăzute încă din fabrică.

La fel cum poți cumpăra upgrade-uri pentru aplicația de mobil preferată, poți achiziționa upgrade-uri de performanță cât se poate de reale pentru mașina ta Tesla, activate din câteva click-uri imediat ce angajații companiei au confirmat încasarea sumei în dolari, cu trei sau mai multe zerouri.

În contrast flagrant cu modul de operare al celorlalți producători auto, Tesla promovează funcția de condus autonom ca și upgrade disponibil oricărui posesor de vehicul, posesorii de mașini Tesla putând achiziționa această dotare ultra-avansată chiar dacă nu au bifat-o la momentul comandării mașinii. Explicația este cât se poate de simplă: tot hardware-ul necesar există deja în echiparea fiecărui vehicul, funcționalitatea trebuind doar activată prin software.

În mod cât se poate de predictibil, o companie numită Ingenext apărută de nicăieri și-a ales ca model de business activarea acestor aceleași opțiuni de upgrade la prețuri aproape derizorii, singura mențiune fiind aceea că modificările aplicate ocolesc canalul oficial Tesla. La fel cum și Apple ar combate deblocarea telefoanelor iPhone, nici Tesla nu tratează cu indiferență modificarea neautorizată a firmware-ului livrat pe mașinile electrice din portofoliu, mai ales că sunt și foarte mulți bani la mijloc, pierdere potențială prin nevânzarea upgrade-urilor opționale de performanță.

Tesla își va proteja prin orice mijloace modelul de business bazat pe upgrade-uri software

Spre exemplu, opțiunea Acceleration Boost disponibilă pentru Tesla Model 3 costă 2000 de dolari și deblochează încă 50 cai putere pentru plecările în forță de la semafor, totul fără măcar o vizită la reprezentanță. Faptul că o parte dintre posesorii Model 3 sunt tentați să trișeze regulile Tesla folosind hack-uri neoficiale nu este deloc o surpriză.

Tesla

În mod predictibil, Tesla a blocat cu promptitudine modificările aplicate prin patch-uri neoficiale de firmware, temerarii care și-au asumat modificarea neautorizată a firmware-ului rămânând cu mesajul de eroare “incompatible vehicle modification detected”, permanent afișat pe consola centrală a mașinii. Evitând posibile complicații de ordin legal, producătorul auto nu împiedică folosirea mașinilor Model 3 cu firmware modificat, mizând deocamdată doar pe frustrarea utilizatorilor care nu obțin rezultatul dorit pe bani puțini.

Însă problema cea mai mare pentru posesorii de vehicule Tesla nu este că au fost descoperiți aplicând mod-uri de firmware neoficiale care modifică performanțele mașinii, ci că „economiile” făcute plătind altcuiva pentru deblocarea opțiunilor de performanță ar putea fi „compensate” prin cheltuieli exorbitante cu reparațiile ulterioare.

Modificările neautorizate, pretext pentru anularea garanției

Veritabile computere cu patru roți, mașinile Tesla înregistrează fiecare aspect al utilizării de zi cu zi, inclusiv eventuale „abuzuri” comise de posesori prin aplicarea de modificări firmware neagreate de producătorul auto. Astfel, este perfect plauzibil orice defecțiuni ulterioare apărute la componente care au legătură cu deplasarea mașinii, cum ar fi trenul de rulare, motoarele electrice sau bancul de acumulatori, să fie puse în seama modificărilor neautorizate făcute de consumatorul final. Din punct de vedere legal, argumentele aduse de Tesla pentru anularea garanției ar fi aproape imposibil de combătut, din moment ce constituie o încălcare flagrantă a condițiilor de utilizare a vehiculului achiziționat.

Având în vedere succesiunea destul de rapidă a actualizărilor firmware livrate mașinilor, folosirea de mod-uri neoficiale este oricum o idee neinspirată, producătorul Tesla fiind perfect motivat să-și protejeze modelul de business bazat pe upgrade-uri software, blocând orice tentativă de ocolire a acestui sistem. Exceptând situațiile în care mașina este ieșită din garanție, iar upgrade-urile constante de firmware nu mai prezintă interes, upgrade-urile de performanță activabile prin modificări software neoficiale sunt, probabil, o idee proastă.

Însă ingeniozitatea furnizorilor de mod-uri pentru mașinile Tesla nu se oprește aici, existând și dispozitive hardware precum Bonus Module. Disponibil la prețul de 450 dolari, dispozitivul promovat ca și upgrade ce poate fi instalat în câteva secunde nu îmbunătățește performanțele dinamice, însă adaugă câteva extra-uri pe partea de funcționalitate, cum ar fi opțiune