Ce trotinete electrice ating sau depășesc 60 de kilometri/oră. Undele ajung și la 85 km/h

Autor: Go4it.ro 09.06.2020
Ce trotinete electrice ating sau depășesc 60 de kilometri/oră. Undele ajung și la 85 km/h

Bicicleta și trotinete electrice sunt, probabil, cele mai convenabil mijloc de transport din câte există. Nu este necesară înmatricularea, nici permis de conducere, iar casca de protecție și asigurare sunt în general opționale. Teoretic, nu ai voie decât pe șosea cu ele, dar practic, dacă mergi încet și responsabil te poți strecura fără probleme printre pietonii de pe trotuare.

Parte din „revoluția electrificării”, bicicletele electrice sunt poate cea mai accesibilă opțiune pentru transport motorizat, chiar mai ieftine decât unele scutere cu propulsie pe benzină. Singurele limitări de luat în considerare sunt distanța obținută cu o încărcare a bateriei și viteza maximă atinsă.

Dacă locuiești în Europa, ghinion. Autoritățile europene au limitat pe criterii de siguranță viteza maximă atinsă de trotinete și biciclete electrice la 25 km/h. Vestea bună este că majoritatea acestora sunt fabricate de producători chinezi care proiectează pentru regiuni ale lumii unde această limitare nu există, consecința fiind cel mai adesea includerea unei „piedici” software, care poate fi ocolită fără modificări de ordin hardware, aplicând doar o comandă „secretă” pe care o afli de pe internet.

Deosebit de folositoare atunci când ai de urcat o pantă, sau condiția fizică nu-ți permite să susții viteza de deplasare pe care ai dori-o, bicicleta electrică este folositoare indiferent ce viteză maximă poate atinge acesta. Însă nu ar fi „frumos” dacă ai putea depăși această limită, ținând pasul cu traficul auto din marile orașe?

Dacă ai folosit vreodată o bicicletă electrică sau trotinete electrice, cunoști sentimentul accelerației oferită de motorul electric, imposibil de confundat chiar și la viteze mici. Foarte distractive prin natura lor, bicicletele electrice sunt în general echipate cu un motor de putere „standard” de 250W, capabil să atingă o viteză cu puțin peste 30Km/h, dacă acumulatorul este complet încărcat.

O bicicletă electronică este concepută pentru a monitoriza viteza cu care te deplasezi, placa electronică „tăind” automat puterea motorului de îndată ce ai atins viteza prestabilită din fabrică. Chiar dacă încerci să mergi mai repede, energia suplimentară provenită din pedalare va fi compensată prin oprirea motorului, încât nu vei putea susține o viteză mai mare pentru mai mult de câteva secunde.

Soluția la îndemână – secretul producătorului

Dacă deții deja o bicicletă electrică, nu ar strica să cauți pe internet după modelul „[model bicicletă] speed unlock” fiind șanse mari ca altcineva să fi găsit o soluție înaintea ta. Spre exemplu, în cazul modelului FIIDO D2 (review pe Go4it.ro), soluția este apăsarea frânei împreună cu accelerația, timp de 5 secunde după pornirea bicicletei folosind comutatorul achziționat prin cheie de siguranță. În cazul altor modele, soluția ar putea să difere.

Soluția contracost – înlocuirea plăcii electronice

Din motive de conformitate 100%  cu reglementările impuse, sau pur și simplu pentru reducerea costurilor, unii producători optează pentru includerea unui sistem electronic de control subdimensionat, care nu poate fi forțat în niciun fel pentru obținerea unor performanțe mai mari. Din păcate, această situație a dat naștere unei veritabile piețe-negre a subansamblelor aftermarket pentru biciclete electrice, deloc ieftine. Promițând nimic altceva decât ridicarea limitei de viteză, acestea sporesc costul de achiziție în medie cu 100-150 de euro.

Ce trotinete electrice ating sau depășesc 60 de kilometri/oră în Europa? Legal, niciuna.

Exceptând situația în care achiziționezi produse de pe piața neagă, care nu au fost intenționate pentru piața europeană, nu ai cum să obții o bicicletă care poate atinge mai mult de 25 km/h fără „trucuri” sau modificări hardware.

Totuși, poți depăși această limitare dacă vehiculul comandat este înscris la categoria Scuter/MOPED, în acest caz limita fiind de 45 km/h. Evident, în acest caz și prețul ar putea depăși cu mult nivelul propus de tine. Bonus: nu ai voie cu MOPED-uri în parc, acestea fiind considerate vehicule pentru transport utilitar și nu pentru agrement.

60 de kilometri/oră cu trotinete electrice?

Cu riscul garanției impractic de asigurat la distanță atât de mare, comandarea unei biciclete  electrice direct din ofertele magazinelor din China poate avea și unele avantaje, cum ar fi neaplicarea legislației europene.

Spre exemplu, la preț de 600 dolari fără taxe de import și costul livrării poți comanda o bicicletă mountain bike care atinge din start viteza de 60 km/h, iar selecția disponibilă este mult mai amplă. Dezavantaje: timpul foarte mare de livrare (poate depăși două luni), lipsa garanției reală și incertitudinea legată de calitatea produsului achiziționat. Fiind vorba de comenzi trimise direct unor vânzători din China, nu poate fi vorba de un control real al calității și garanție a fiabilității.

Deși, pentru mulți, compromisul pare greu de acceptat, oferta de biciclete electrice disponibilă pe piața din România este suficient de diversă, criteriul vitezei fiind lipsit de relevanță pentru utilizatorii de rând, care doresc doar să se plimbe depunând mai puțin efort la pedalare. În schimb, pentru deplasarea în viteză pe străzile orașelor, MOPED-urile electrice oferă un plus de siguranță și stabilitate la viteze mari, expunând cât se poate de clar motivele pentru care bicicletele electrice sunt împiedicate să atingă viteze mai mari. În ambele situații, traficul auto din marile orașe precum București prezintă riscuri mult mai mari decât viteza maximă permisă de vehicule electrice pe două roți, simpla folosire a acestora pe drumurile publice prezentând riscuri mai mari decât cele prezentate de depășirea limitei de 25 km/h.