Ai magazin, cafenea sau restaurant? Iată cum poţi difuza legal muzică în scop ambiental

Autor: Adrian Popa 26.05.2016
Ai magazin, cafenea sau restaurant? Iată cum poţi difuza legal muzică în scop ambiental
Cu toţii am mers în spaţii publice şi private – precum mall-uri, magazine, cafenele, cinematografe, recepţii – în care se difuzează muzică în scop ambiental. Unii dintre noi ne-am întrebat cum poţi difuza legal, în România, muzică. Vă prezentăm un scurt ghid prin care puteţi face acest lucru în deplină legalitate. Pentru informaţii detaliate, trimiteri la legi şi adresele instituţiilor menţionate în articol, puteţi descărca acest document obţinut la solicitarea Go4it de la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA).
 
Pentru a difuza muzică în deplină legalitate, utilizatorii trebuie să achiziţioneze atât fonogramele (din magazinele specializate), cât şi operele muzicale (de pe site-uri de profil, precum Google Play sau iTunes). Mai mult, trebuie să deţină licenţă neexclusivă pentru difuzarea melodiilor în scop ambiental. Potrivit legii, „se consideră înregistrare sonoră sau fonogramă fixarea sunetelor provenite dintr-o interpretare ori execuţie sau a altor sunete ori a reprezentării digitale ale acestor sunete, alta decât sub forma unei fixări încorporate într-o operă cinematografică sau în altă operă audiovizuală”. În limbajul comun, fonograma este deseori desemnată prin termenii: muzică, piesă muzicală, înregistrare muzicală, înregistrare sonoră.
 
 
Licenţa pentru difuzarea de opere muzicale se obţine de la următoarele organisme de gestiune colectivă: 
 
– Pentru categoria autorilor de opere muzicale (compozitori) licenţa se obţine de la UCMR-ADA (Asociaţia pentru Drepturi de Autor a Compozitorilor).
 
– Pentru categoria artiştilor interpreţi sau executanţi (solişti, cântăreţi) şi categoria producători de fonograme, licenţa se obţine de la CREDIDAM (Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi) sau UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România). 
 
În cazul în care utilizatorii folosesc în scop comercial copii ale fonogramelor originale (puse pe stick-uri USB, hard disk-uri sau discuri optice), atunci aceştia trebuie să obţină autorizaţie pentru reproducerea fonogramelor. Aceste autorizaţii se obţin de la următoarele organisme de gestiune colectivă: UPFR (Uniunea Producătorilor de Fonograme din România) şi ADFR (Asociaţia pentru Drepturile Producătorilor de Fonograme din România). 
 
O listă cu preţurile care trebuie plătite în funcţie de suprafaţă găsiţi aici
 
În situaţia în care cineva deţine mai multe spaţii în care doreşte să difuzeze muzică (are, de exemplu, un lanţ de magazine), se plătesc separat licenţe şi drepturi pentru fiecare spaţiu în parte. 
 
În cazul centrelor de contact sau altor servicii care doresc să folosească opere muzicale ca tonuri de aşteptare este necesară obţinerea unei autorizaţii scrise neexclusive pentru difuzare de la UCMR-ADA