Doar un european din 10 ar lăsa un robot să îi administreze finanţele personale

Autori: Adrian Popa, Dan Straut 06.06.2017
Doar un european din 10 ar lăsa un robot să îi administreze finanţele personale

Aproximativ o treime dintre europeni (36%) sunt împotriva oricărei activităţi automatizate când vine vorba despre finanţele personale, iar 91% dintre europeni nu ar lăsa un software să ia decizii de ordin financiar în locul lor, se arată într-un studiu publicat marţi de grupul financiar ING.

 

Europenii – 91% din ei – nu ar lăsa robo-consultanţii (programe digitale ce învaţă preferinţele consumatorului şi investesc banii bazându-se pe modele comportamentale) să le gestioneze finanţele unilateral. „Totuşi, pentru 26% dintre respondenţi aceasta ar fi o opţiune dacă aprobarea finală a deciziei este dată de ei. Cu toate acestea, numai 3% sunt dispuşi să renunţe complet la control şi să lase un robo-consultant să ia deciziile fără aprobarea lor. În România, 38% ar fi dispuşi să apeleze la robo-consultanţi, dar numai dacă ei iau hotărârea finală, şi 30% ar citi recomandările trimise de astfel de programe”, arată autorii studiului.

 

Studiile comportamentale arată că oamenii sunt reticenţi în a ceda controlul – sau percepţia controlului – chiar dacă ar putea obţine un rezultat mai bun prin externalizare sau delegare. Oamenii declară că s-ar simţi mult mai confortabil dacă robo-consultanţii ar oferi numai consultanţă, fără a lua decizii în numele lor.

 

 

Potrivit ING, „atunci când au nevoie să se sfătuiască, oamenii preferă tot interacţiunea umană, doi din cinci (40%) europeni mărturisind că vor solicita recomandările unui specialist atunci când iau decizia să investească. Pe locul următor în topul preferinţelor este internetul, 16% fiind dispuşi să caute informaţiile pe website-uri specializate şi 14% fiind deschişi la sfatul familiei sau prietenilor. Pe ultimul loc este recomandarea oferită de un software, probabil din cauza aversiunii faţă de algoritmi de calcul, dobândită în urma unei experienţe neplăcute”.

Mai mult, „odată ce încrederea în capabilităţile unui software este pierdută, cei mai mulţi vor abandona aceste opţiuni în favoarea interacţiunii umane, chiar dacă rezultatele primelor sunt mai bune. Aceasta poate fi o explicaţie pentru care 36% dintre europeni nu vor să interacţioneze cu software-uri financiare deloc, în timp ce în România numai 22% resping sfaturile financiare din partea unui software”.