Aparate foto mirrorless – cum facem alegerea cea mai bună

Autor: George Adrian Olteanu 17.05.2012
Aparate foto mirrorless – cum facem alegerea cea mai bună

Aparatele mirrorless cu obiective interschimbabile reprezintă cea mai nouă tendinţă de pe segmentul foto. Ele se poziţionează în piaţă între compactele clasice (fără obiective interschimbabile) şi DSLR-urile de talie medie. Prin construcţia şi caracteristicile lor, aparatele mirrorless pot concura şi chiar depăşi la calitate un DLSR entry-level.  Preţurile sunt şi ele comparabile cu cele ale DSLR-urilor entry level, dar pot ajunge mult mai sus în cazul modelelor de top. Alegerea este însă departe de a fi una uşoară, din cauza numeroaselor formate adoptate de producători. Iată de ce trebuie să ţineţi cont când vreţi să achiziţionaţi un aparat mirrorless.

Design şi control

Nu vă uitaţi la cât de frumos arată în vitrină, mult mai important este să fie comod de ţinut în mână, iar aici foarte important este grip-ul. Numeroase aparate mirrorless nu au grip, deoarece producătorii consideră suficient faptul că sunt mici şi uşoare.

În practică, prezenţa unui grip ne ajută să ţinem aparatul fix cu uşurinţă, dar şi să-l transportăm mai comod când ne deplasăm cu el în mână.

Butoanele de control dedicate sunt şi ele importante pentru că ne ajută să alegem rapid anumite funcţii ale aparatului (ex: ajustarea valorii ISO, alegerea modurilor de fotografiere etc.).

Designul compact nu permite însă amplasarea a foarte multe astfel de butoane şi rotiţe, aşa încât unii producători au implementat ecrane tactile de control. Acestea dau un aer modern aparatului, dar nu ne ajută prea mult când vrem să facem setări rapide.

Din punctul meu de vedere, un meniu bine structurat pe care să-l controlezi din taste e mai practic decât ecranul tactil.

Prezenţa controlului tactil este aşadar un bonus, nu o strictă necesitate.

Foarte util este însă un ecran rabatabil, pentru că permite încadrarea subiecţilor şi urmărirea lor (dacă filmăm) din unghiuri dificile. Cu cât are mai multe grade de libertate, cu atât este mai bine pentru utilizator.

Nu în ultimul rând, căutaţi un aparat cu un ecran ce oferă vizibilitate bună în lumină puternică, deoarece acesta are rol şi de viewfinder, în lipsa ocularului specific DSLR-urilor.

La aparatele mirrorless ocularul este de obicei opţional  şi se montează pe patina externă. Există şi excepţii, trebuie să spunem însă că ocularele deja implementate pe aparate mirrorless ridică mult preţul acestora, fără să îmbunătăţească semnificativ experienţa unui amator.

Aşadar, vă recomand să mizaţi pe un ecran de calitate: rabatabil, cu dimensiune şi rezoluţie mare şi cu un contrast bun.

În fine, un ultim lucru ce ţine de design şi control este prezenţa conectorilor. Aici nu sunt probleme, în sensul că majoritatea producătorilor oferă cel puţin două interfeţe de conectare, pentru PC şi LCD TV.

Dacă prin design producătorii reuşesc să ne ofere destul de clar reperele pentru manevrabilitate şi confort, când vine vorba de performanţe lucrurile sunt mult mai complicate.

Senzorul şi densitatea de pixeli pe senzor

Elementul de bază, determinant pentru calitatea imaginii, este senzorul, iar aici producătorii au adoptat o multitudine de formate care ne îngreunează alegerea. Concret, iată ce senzori se folosesc momentan pe aparatele mirrorless.

Un senzor de dimensiuni generoase promite fotografii detaliate şi cu un zgomot redus la valori ISO mari. Dar dimensiunea nu e totul, când alegeţi un aparat încercaţi să raportaţi dimensiunea senzorului la numărul de megapixeli efectivi.

Cum spuneam în articolul “Camerele foto şi capcanele comercianţilor”, numărul mare de MP nu înseamnă automat o calitate mai bună a imaginilor, ba dimpotrivă, prea mulţi megapixeli afectează nivelul de detaliu.

Ca idee, un aparat cu senzor compact (cum este cel de pe Pentax Q) nu ar trebui să aibă mai mult de 10 MP (personal, consider că 6 MP ar fi fost mai mult decât suficient), iar o cameră ce foloseşte un senzor APS-C ar trebui să se limiteze la maximum 16 MP.

Producătorii ştiu însă că puţine persoane se documentează cu privire la acest aspect, aşa că preferă să “sară calul” şi să lanseze produse care să ne atragă atenţia prin numărul mare de MP.

Sunt convins că aţi asistat cel puţin odată la discuţii de genul “Ce cameră ţi-ai luat? Câţi megapixeli are?” în loc de “ce senzor are?”.

Performanţe (captură în rafală, viteză obturator)

Cei care se gândesc să surprindă subiecţi în mişcare fără efect de blur, trebuie să aibă în vedere capabilităţile aparatului în ceea ce priveşte captura în mişcare şi viteza obturatorului (shutter speed). În  ambele cazuri, camerele mirrorless oferă performanţe decente, comparabile cu cele ale DLSR-urilor entry level şi chiar mainstream.

Urmăriţi ca viteza de captură în rafală să fie de minimum trei cadre pe secundă, iar viteza obturatorului să aibă limita superioară undeva la 1/4000 secunde.

În cazul fotografierii nocturne de pe trepied, este important să folosim timpi de expunere mari (10 secunde sau mai mult, în funcţie de situaţie şi de efectul dorit), combinaţi cu un ISO mic.

Plaja de valori ISO

Valorile ISO ridicate ne oferă posibilitatea de a reliza fotografii clare în condiţii slabe de iluminare, cu preţul unui zgomot de imagine pronunţat.

Este important să urmărim până la ce valoare ISO merge aparatul, dar ţineţi cont că valorile mai mari de ISO 6400 sunt recomandate doar în condiţii extrem de dificile: lumină foarte slabă, lipsă trepied, imposibilitatea de a utiliza bliţul.

Înainte de a achiziţiona o cameră, căutaţi pe site-urile de specialitate testul de ISO realizat cu aparatul respectiv. Urmăriţi cum se comportă pe toată plaja de valori.

În general, testele se fac la valori ISO de 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 şi, dacă aparatul suportă mai mult, se merge mai departe la 12800 şi chiar 25600. Cam aceasta este limita actuală pentru o cameră mirrorless.

Calitatea înregistrărilor video

Dacă vă gândiţi să folosiţi aparatul pe post de cameră video, nu vă limitaţi doar la specificaţiile de pe hârtie. Aparatele lansate anul acesta, dar şi cele din 2011, mai toate filmează Full HD, calitatea diferă însă de la caz la caz. Pe lângă importanţa unui senzor bun, mai intervine un factor: compresia.

Dacă aceasta este prea mare, clipurile video vor arăta pixelate, iar acest lucru se va observa mai ales în cadrele dinamice.

Căutaţi sample-uri de videoclipuri filmate cu respectivul aparat pe Internet sau, şi mai bine, testaţi singuri în magazinele de prezentare.

Interfaţa

O interfaţă bine structurată şi care oferă acces rapid la principalele funcţii este foarte importantă, mai ales că aparatele mirrorless nu dispun de prea multe butoane dedicate sau personalizabile. Dacă nu găsiţi recenzii detaliate în care să fie descris meniul, cel mai bine este să testaţi la faţa locului camera, să vedeţi cât de rapid se pot activa funcţiile.

De asemenea, deoarece majoritatea utilizatorilor sunt amatori, recomandăm şi testarea funcţiilor automate (Auto, Intelligent Auto) şi a presetărilor de imagine (Macro, Sport, Landscape, Portratit etc.).

La final, vă reamintim punctual principalele aspecte de care trebuie să ţineţi seama când achiziţionaţi un aparat mirrorless:

  • Să fie confortabil în utilizare, să aibă grip;
  • Să aibă un ecran rabatabil, cu o rezoluţie bună şi un contrast decent;
  • Să aibă un senzor mare, de preferinţă APS-C sau four thirds, dar nu foarte mulţi megapixeli (maximum 16 MP pentru APS-C, maximum 12 MP dacă mergeţi pe four thirds);
  • Din testele ISO să reiasă că aparatul ţine bine sub control zgomotul de imagine, măcar până la ISO 1600;
  • Verificaţi calitatea înregistrărilor video, nu vă limitaţi la specificaţiile de pe hârtie;
  • Dacă folosiţi modurile manuale, căutaţi un aparat cu o interfaţă care să vă ofere acces rapid la setările şi funcţiile dorite.