Un tribunal american stabilește că Apple a redus în mod artificial performanţa telefoanelor iPhone

Autor: Aurelian Mihai 19.11.2020
Un tribunal american stabilește că Apple a redus în mod artificial performanţa telefoanelor iPhone

Începând cu anul 2016, un număr tot mai mare de posesori iPhone 6s au întâmpinat probleme care se manifestau prin oprirea spontană a telefonului mobil. Investigații ulterioare au scos la iveală faptul că Apple a proiectat seria iPhone fără a ține cont de ”îmbătrânirea” normală a acumulatorului, manifestată atât prin reducerea capacității de înmagazinare a energiei, cât și a puterii maxime ce poate fi livrată în momentele de folosire intensivă a telefonului. Drept consecință, un număr tot mai mare de unități iPhone 6s ajungeau să se oprească fără niciun avertisment, acumulatorii parțial degradați neputând susține consumul de energie al telefonului, chiar dacă nivelul de încărcare afișat părea suficient.

Apple, bun de plată pentru „sabotarea” performanțelor iPhone

Încercând să evite publicitatea negativă și costul unei operațiuni de înlocuire în masă a acumulatorilor defectați în perioada de garanție, Apple a ales să ascundă problema apelând la „optimizări” software. Potrivit investigaţiilor făcute de utilizatori care au sesizat diminuarea inexplicabilă a performanţelor, dispozitivele iPhone 6 Plus actualizate la versiunea iOS 10.2.1 au pierdut considerabil din puterea de procesare avută la stadiul de nou, încât de la un scor mediu de 1471/2476 puncte în benchmark-ul Geekbenck, scorul  a scăzut la doar 839/1377 puncte.

apple iphone

Limitând artificial consumul de energie, Apple cu siguranţă a rezolvat problemele cu acumulatorii sub-standard, incapabili să susţină consumul dispozitivelor pe care trebuiau să le alimenteze. Totuşi, rezolvarea a venit pe „cheltuiala utilizatorilor”, degradarea artificială a performanțelor alimentând pentru mulți o falsă nevoie de upgrade la următoarea generație iPhone, de pe urma căreia Apple a avut de câștigat în mod direct.

În explicația oficială, Apple preciza că de vină ar fi un lot de acumulatori defecţi ce au ajuns în echiparea „unui mic număr de telefoane iPhone 6s”, rezolvarea propusă fiind înlocuirea gratuită a bateriilor pentru dispozitivele afectate.  În practică, majoritatea dispozitivelor iPhone 6s au fost afectate de această problemă, investigații ulterioare arătând că Apple nu a renunțat la practica „optimizării” consumului bateriei nici pentru generațiile iPhone viitoare. Singura concesie făcută a fost introducerea unei setări care permite dezactivarea manuală a acestei optimizări, informând utilizatorii despre posibile consecințe nedorite, manifestate prin oprirea neașteptată a telefonului.

Până acum, scandalul numit “Batterygate” a adus pentru Apple cheltuieli de 500 milioane dolari, despăgubiri acordate în prima pare a acestui an pentru soluționarea unui proces colectiv având ca parte vătămată utilizatori iPhone din Statele Unite. Reunind cumpărători iPhone 6S din 34 de state americane, un alt proces colectiv s-a încheiat cu o înfrângere pentru Apple, compania trebuind să plătească alte 113 milioane dolari, pentru decizia de a reduce pe ascuns performanțele iPhone.

Totuși, înțelegerea convenită în tribunal cu părțile vătămate nu oblică Apple să recunoască folosirea unor practici care contravin intereselor consumatorilor, poziția oficială a companiei rămânând neschimbată.

Tags: