DirectX 12 promite jocuri mai arătoase şi mai bine optimizate fără actualizări de hardware

Autor: Dorian Prodan 21.03.2014
DirectX 12 promite jocuri mai arătoase şi mai bine optimizate fără actualizări de hardware

Bazându-se pe cota de piaţă zdrobitoare a sistemului de operare Windows, pe îmbunătăţirile tehnologice continue şi pe promovarea agresivă făcută de Microsoft, platforma software DirectX a devenit preferata dezvoltatorilor de jocuri. În condiţiile în care din ce în ce mai popularele terminale mobile folosesc şi platforme software rivale precum OpenGL ES, Microsoft se vede nevoită să riposteze cu DirectX 12 şi să promită îmbunătăţiri majore de performanţă şi calitate grafică.

În cadrul evenimentului Game Developers Conference 2014, Microsoft a anunţat oficial DirectX 12 şi a prezentat o parte din îmbunătăţirile pe care le va aduce viitoarea platformă software. Cele mai importante schimbări se vor petrece la nivelul componentei software Direct3D, care este responsabilă pentru procesarea şi afişarea graficii jocurilor şi aplicaţiilor, iar acest lucru este îmbucurător deoarece ni se promit îmbunătăţiri semnificative de performanţă fără a ni se cere prea mult în loc.

Microsoft a afirmat că puterea procesoarelor grafice din plăcile video a crescut vertiginos, însă această putere a fost folosită doar pentru mărirea rezoluţiei sau pentru procesarea mai bună doar a unor anumite tipuri de informaţii grafice deoarece procesoarele de sistem nu au ţinut pasul. Extrem de importante deoarece acestea servesc informaţiile brute pe care placa video la va folosi ulterior, procesoarele au fost exploatate prin optimizarea superioară modului în care este exploatat numărului crescut de nuclee, însă această optimizare nu a fost suficientă pentru hrănirea plăcilor video cu cantităţile imense de date pe care ar putea să le proceseze teoretic.

DirectX 11 a folosit mai multe căi paralele de procesare a datelor pe GPU, însă conducta de date care alimenta un procesor grafic cu date folosea un singur fir de execuţie şi era lentă. DirectX 12 va modifica acest comportament şi va permite execuţia unui număr mai mare de activităţi pe mai multe fire paralele independente, ceea ce va reduce timpii de aşteptare, va elimina gâtuirile şi va permite exploatarea mai eficientă atât a procesorului de sistem cât şi a procesorului grafic.

Mai interesant, jocurile DirectX 12 vor putea controla direct conductele de procesare şi randare ale cipurilor grafice fără a necesita intermedierea driver-ului video sau a unui set complex de instrucţiuni Direct3D. Programatorii vor putea modifica din mers modul în care utilizează unităţile de procesare din cipurile grafice, iar această flexibilitate va permite utilizarea mai eficientă a puterii grafice. DirectX 12 va include şi un mod mai bun de control al procesoarelor de sistem moderne, programatorii având opţiuni pentru procesarea asimetrică , controlul direct al execuţiei şi echilibrarea sarcinilor între nuclee.

Toate aceste modificări poate că sună cam alambicat, însă acestea se vor concretiza prin salturi semnificative de performanţe pentru toate platformele hardware care folosesc DirectX, cum ar fi sistemele desktop, laptopurile sau tablete Windows 8 şi Windows RT,  telefoanele Windows Phone şi consola Xbox One. În plus, Microsoft a demonstrat că jocurile actuale DirectX 11 pot fi migrate la DirectX 12 în perioade rezonabile de timp, ceea ce ar permite lansarea unor actualizări menite să îmbunătăţească simţitor performanţele.

DirectX 12 va fi disponibil dezvoltatorilor interesaţi undeva în cursul acestui an, primele jocuri care vor folosi această platformă software urmând să apară undeva către finalul lui 2015. Vestea cea bună este că, spre deosebire de generaţiile anterioare ale platformei DirectX, noua versiune nu va necesita hardware nou. Microsoft afirmă că 80% din PC-urile vândute astăzi şi 40% din plăcile video pentru jocuri deja prezente în acest moment în PC-uri vor fi compatibile cu DirectX 12.

NVIDIA a afirmat că toate plăcile sale video din generaţiile Fermi, Kepler şi Maxwell vor fi compatibile cu DirectX 12, în timp ce AMD a anunţat că acesta va rula nativ pe familiile de plăci video HD 7000 sau mai noi. De aceste îmbunătăţiri vor beneficia şi platformele mobile, Intel şi Qualcomm anunţând deja suportul pentru DirectX 12.

Cel mai probabil, DirectX 12 va ajunge pe PC-urile noastre odată cu Windows 9, în timp ce platformele Windows Phone sau Windows RT sunt aşteptate să-l încorporeze în acelaşi interval de timp: undeva în 2015

Tags: