XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air Review: cu un FSR 4 performant, face pasul către 4K gaming

24.09.2025
XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air Review: cu un FSR 4 performant, face pasul către 4K gaming
Foto: XFX

Chiar dacă putem spune că tranziția către actuala generație de plăci video a luat sfârșit, fiecare dintre concurenți așezând la vedere „cărțile” pe care le are în această cursă, unul dintre cele mai atrăgătoare modele disponibile acum pe piață lipsea din testele noastre. Este vorba despre Radeon RX 9070 XT, vârful de gamă pe care AMD îl oferă în acest moment, dar și una dintre cele mai echilibrate soluții de pe piață atunci când vine vorba despre raportul calitate / preț.

Avantajele unei asemenea alegeri sunt evidente, pornind de la arhitectura RDNA 4, echiparea cu 64 de CU (compute units) cu suport RT de generația a treia și acceleratoare AI de generația a doua, alături de o cantitate de memorie video (16 GB) suficientă pentru orice scenariu de utilizare contemporan, indiferent de exigența acestuia. În plus, vorbim de suport pentru cele mai recente tehnologii de la AMD, cum ar fi FSR (FidelityFX Super Resolution) 4, care, pentru prima oară, se folosește de inteligența artificială pentru a livra rezultate similare cu tehnologia DLSS (Deep Learning Super Sampling) de la concurența „verde”.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air
Foto: XFX

Mai important, atunci când toate aceste tehnologii sunt combinate: puterea brută a arhitecturii RDNA 4, cantitatea generoasă de memorie video, suportul îmbunătățit pentru Ray Tracing, dar și aportul FSR 4, o placă precum Radeon RX 9070 XT începe să poată „atenta” la „teritoriul interzis”, altădată rezervat doar produselor de top de la NVIDIA: framerate-uri jucabile în titluri cu Ray Tracing avansat, ba chiar cu Path Tracing. Să le luăm însă în ordine.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air 16GB

Un avantaj evident pe care AMD îl păstrează, în special în această gamă de preț, este cantitatea superioară de memorie RAM. Placa pe care o testăm astăzi, implementarea Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air 16GB de la XFX, se laudă cu 16 GB de memorie video de tip GDDR6, cu un bus de 256 biți și o frecvență de 20 Gbps (care ar trebui să rezulte într-o lățime de bandă de până la 640 GB/s), o alegere mai mult decât inspirată având în vedere foamea de memorie video a titlurilor moderne, mai ales în cazul rulării acestora în rezoluție 4K. După cum aminteam mai devreme, cu 16 GB de memorie video, în condițiile de astăzi, nu ar trebui să întâmpinați probleme în niciun joc actual.

Modelul de față, marcat OC, beneficiază de overclocking din fabrică, cu frecvențe ale cipului ce pot urca, în modul Boost, până la 3100 MHz MHz (cu 130 MHz peste frecvența de referință de 2970 MHz). Bineînțeles, pentru un overclock de calitate, este nevoie de o răcire pe măsură, iar, la acest capitol, placa XFX nu dezamăgește.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air

Gama Mercury reprezintă produsele de top din oferta XFX, iar soluția de răcire implementată este demnă de un astfel de flagship: vapor chamber din cupru, placat cu nichel, trei ventilatoare cu rulmenți dubli și heatpipe-uri de 6mm, toate lucrând împreună cu scopul de a disipa căldura și de a oferi temperaturile scăzute de care placa are nevoie pentru a lucra optim.

Mai mult, ventilatoarele sunt de tip Magnetic Air, deci pot fi atașate (sau detașate) de lăcașele dedicate de pe placă cu ajutorul unui sistem de magneți puternici, care pot susține până la 1kg de greutate. Mai mult această conexiune Magnetic Air este capabilă să transmită atât curentul electric necesar funcționării acestor ventilatoare, cât și datele necesare pentru rotirea lor eficientă. Iar în cazul în care un astfel de ventilator se defectează, poate fi înlocuit cu ușurință grație sistemului său magnetic de prindere.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air

Veștile bune continuă: partea din spate a plăcii este construită din aluminiu, care, la rândul său, ajută la disiparea eficientă a căldurii. Nu în ultimul rând, fiind vorba despre un produs high-end destinat în primul rând iubitorul de jocuri, din dotarea XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air nu putea lipsi iluminarea RGB, sub forma unei benzi care se întinde pe toată lungimea plăcii.

Și dacă tot am ajuns la dimensiuni, această implementare XFX de Radeon RX 9070 XT este un veritabil „big boy”, care ocupă nu mai puțin de 3,5 slot-uri în carcasă (36 x 15,5 x 7,2 cm). Alimentarea se realizează prin intermediul a trei conectori PCI-E de 8 pini, iar XFX recomandă o sursă de minimum 800 W pentru a vă putea bucura cum se cuvine de o asemenea placă video.

În privința conectivității, avem parte de patru ieșiri video, trei de tip DisplayPort 2.1a și una de tip HDMI 2.1b. În traducere, ar trebui să funcționeze optim cu toate monitoarele sau TV-urile moderne.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air

AMD egalează NVIDIA când vine vorba de eficiența și calitatea FSR 4

Odată cu maturizarea seturilor de drivere Adrenaline necesare pentru plăcile video Radeon, AMD s-a putut concentra pe dezvoltarea și îmbunătățirea tehnologiilor menite să ușureze viețile gamerilor înrăiți.

Oferta de tehnologii AMD, grupate sub denumirea HYPER-RX, reunește funcții precum AMD Radeon Anti-Lag (pentru eliminarea latenței), AMD Fluid Motion Frames 2 (generare de cadre suplimentare pentru performanță sporită), AMD Radeon Super Resolution (upsampling și reconstrucție de la rezoluții inferioare pentru sporirea performanței în jocurile fără suport nativ pentru FSR), AMD Radeon Boost (scăderea automată a rezoluției pentru a menține performanța în anumite titluri DX11/12) și AMD FidelityFX Super Resolution (cunoscut și drept FSR, este tehnica de upscaling/reconstrucție promovată de AMD ca alternativă universală la DLSS-ul de la NVIDIA).

Așa cum am mai făcut-o, vă recomand să țineți aceste opțiuni dezactivate și să le porniți, pe rând, direct din jocurile care oferă suport nativ pentru acestea (cele care includ în meniurile proprii bife pentru AMD FSR, spre exemplu).

De altfel, pentru seria 9000, AMD se laudă că tehnologia FidelityFX Super Resolution (FSR) a ajuns la generația a 4-a, procesele de upscaling și reconstrucție fiind realizate acum cu ajutorul AI-ului, calitatea imaginilor rezultate fiind sensibil mai ridicată decât la versiunile anterioare de FSR. Principiul de bază rămâne același: pentru un spor de performanță, imaginile sunt renderizate intern la o rezoluție mai mică și, cu ajutorul FSR, reconstruite în rezoluția finală. Mai mult, chiar dacă jocurile nu beneficiază de suport nativ pentru FSR 4, este inclusă o opțiune în meniul driverelor prin care toate titlurile cu suport FSR 3.1 pot beneficia automat de calitatea îmbunătățită oferită de FSR 4. Iar rezultatele sunt mai mult decât satisfăcătoare, FSR 4 livrând acum imagini comparabile calitativ cu ceea ce oferă concurența, sporul de performanță fiind, la rândul său, evident. Vom vorbi însă puțin mai târziu despre aceste aspecte.

De asemenea, conform AMD, ar trebui sa vedem un spor de performanță în titlurile ce utilizează Ray Tracing, însă aici un cuvânt important de spus îl au în continuarea tehnologiile precum FSR 4 și componenta sa de Frame Generation. Ajungem imediat și acolo.

Configurația de test

Pentru testarea XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air 16GB, am folosit configurația de mai jos, scopul fiind obținerea unor framerate-uri care să asigure o experiență de gaming de calitate în rezoluțiile 1080p (1920×1080), 1440p (2560×1440) sau chiar 4K (3840×2160), fără a sacrifica, pe cât posibil, calitatea grafică a jocurilor. Am pornit mai întâi cu teste fără Ray Tracing, apoi am activat Ray Tracing și, în final, am scos din mânecă “asul” FSR 4 + Frame Generation.

• Placă de bază: GIGABYTE AORUS B850 ELITE WI-FI 7 ICE
• Procesor: AMD Ryzen 7 9800X3D
• Memorie RAM: Kingston Fury 64GB DDR5-6000
• Răcire: GIGABYTE AORUS WATERFORCE X II 360
• Stocare: Kingston FURY Renegade G5 PCIe Gen 5 2TB
• Sursă: GIGABYTE GP-UD1000GM PG5 80+ Gold 1000W
• Monitor: GIGABYTE M28U UltraHD 4K

Pe acest sistem am folosit Windows 11 64-bit, adus la zi în ceea ce privește update-urile disponibile din partea Microsoft, cât și driverele AMD Software: Adrenalin Edition.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air
Foto: XFX

Fără Ray Tracing, forță brută în rasterizare

Regula de bază în ceea ce privește soluțiile video de la AMD rămâne valabilă și în cazul acestei plăci: toate titlurile bazate pe API-urile DirectX 11 sau 12 renderizate în mod tradițional (prin rasterizare, fără Ray Tracing) rulează satisfăcător, fără probleme perceptibile.

În privința titlurilor competitive, populare în turneele de eSports, Counter-Strike 2 ar trebui să reprezinte un etalon demn de luat în seamă, acesta rulând și la peste 400 de cadre pe secundă, cu condiția fie să renuntați la anumite detalii, fie să fiți dispuși să coborâți rezoluția până la 1080p. Având în vedere că jucătorii profesioniști de eSports preferă rezoluțiile cât mai mici, alături de detaliile scăzute, ar trebui să puteți depăși această bornă cu ușurință. Dacă vreți să vă bucurați și de spetacol vizual, atât cât poate oferi Counter-Strike 2, așteptați-vă la framerate-uri în jur de 270fps în 1440p, respectiv 125fps în 4K.

Foto: Alan Wake 2

Trecând la lucruri mai serioase, jocuri foarte intensive din punct de vedere grafic, dau rezultate satisfăcătoare, atât timp cât păstrați efectele Ray Tracing dezactivate. Spre exemplu, Alan Wake 2 livrează un framerate mediu de 104fps în rezoluție 1440p, ba chiar un foarte jucabil 60fps în 4K.

În schimb Black Myth: Wukong, un titlu optimizat la sânge pentru soluțiile NVIDIA, nu se descurcă atât de onorabil, nici măcar fără de Ray Tracing. Doar în 1080p am obținut peste 60 de cadre pe secundă (~66fps), framerate-urile înregistrate în 1440p (53fps) și 4K (31fps) fiind la limita acceptabilului.

Tot deosebit de solicitant s-a dovedit a fi și recentul remake Silent Hill 2, bazat, la rândul său, pe Unreal Engine 5. 1080p și 1440p au livrat framerate-uri jucabile (82fps, respectiv 59fps), dar, pentru 4K, a trebuit să ne mulțumim, din nou, cu doar 30fps.

Heart of Chornobyl
Foto: STALKER 2: Heart of Chornobyl

Ceva mai bine au stat lucrurile în STALKER 2, unde în 1080p și 1440p am avut parte de framerate-uri confortabile precum 100+ fps, respectiv 75+ fps, doar 4K mai „sughițând” cu numai 45fps. Acestea reprezintă genul de jocuri în care activarea FSR 4 ar trebui să elimine aceste praguri și sa asigure gameplay fluent chiar și în condiții de stres maxim, după cum vom vedea un pic mai târziu.

În schimb, clasicul deja Cyberpunk 2077 a făcut o figură mai mult decât frumoasă fără Ray Tracing, cu aproape 190fps în 1080p, 135fps în 1440p și peste 60fps în 4K. Și asta fără ajutor de la FSR.

Ray Tracing On

Următorul pas logic este activarea efectelor de Ray Tracing, în titlurile care oferă suport pentru așa ceva. Mai mult, în jocurile compatibile, am încercat chiar și versiunea mai avansată Path Tracing, deosebit de solicitantă, după cum veți vedea.

Când vine vorba de activarea Path Tracing în Alan Wake 2, așteptați-vă la performanțe serios diminuate, cu un câștig vizual apreciabil, ce-i drept. Performanța în 1080p scade la 88fps, în timp ce, în 1440p, avem parte de un framerate aproape înjumătățit: 60fps, în continuare însă jucabil. Lucrurile devin mai greu de acceptat în 4K, unde abia am depășit 30fps.

Penalizările de performanța n-au fost atât de dramatice în Silent Hill 2, unde în 1080p, cu Ray Tracing activat, am obținut 70fps, performanța scăzând însă până la 50fps în 1440p și puțin sub 30fps în 4K.

În Cyberpunk 2077, activarea Ray Tracing (Ultra) și, apoi Path Tracing, a dus la framerate-uri între 70-85fps (în 1080p), 40-55fps (în 1440p) și numai 20-25fps (în 4K), dovedind încă o dată cât de solicitante sunt aceste efecte, atunci când nu sunt completate de tehnologiile de reconstrucție.

Foto: Silent Hill 2

FSR 4 intră în scenă

Odată cu generația a patra a acestei tehnologii, utilizatorii care înainte se fereau de FSR 1, 2 sau 3, din cauza scăderilor vizibile de calitate a imaginilor afișate, pot sta liniștiți: după cum aminteam mai devreme, FSR 4 face uz de inteligența artificială pentru a reconstrui imaginile din rezoluții superioare, calitatea rezultatelor rivalizând acum soluțiile mai mature ale concurenței. Așadar, să deblocăm adevăratul potențial al jocurilor cu Ray Tracing și/sau Patch Tracing activate.

În Cyberpunk 2077, cu Path Tracing activat, alături de FSR și Frame Generation, performanța poate urca până la 150fps în 1440p, respectiv aproape 80fps în 4K, valori mult mai apropiate de ceea ce ne așteptam de la o soluție video de top în 2025.

În Alan Wake 2, păstrând Path Tracing și activând FSR (pe presetul Quality),  framerate-ul poate urca spectaculos până la 135+ fps (în 1080p), 100+ fps (în 1440p) și 60fps (în 4K). Totul devine perfect jucabil, la o calitate a imaginii care rivalizează și cele mai costisitoare soluții video de pe piață.

Foto: Cyberpunk 2077

Concluzii

Într-adevăr, așa cum NVIDIA a demonstrat-o deja cu DLSS, acest gen de tehnologii inteligente de reconstrucție și upscaling reprezintă calea accesibilă către efecte vizuale impresionante, acompaniate de performanțe pe măsură. Iar FSR 4 a ajuns din urmă această concurență, rezultatele livrate cu ajutorul AI-ului fiind comparabile, atât în privința calității imaginilor livrate, cât și a sporului de performanță.

Trebuie avut în vedere însă un detaliu important: latența suplimentară pe care aceste tehnologii o adaugă. Mai exact, deși framerate-ul este într-adevăr mai mare, iar jocul curge mai fluent, pot apărea inconveniente în privința timpului de răspuns: nu ar trebui să existe probleme perceptibile până la o latență de aproximativ 50ms, ba chiar și un pic mai mare, mai ales într-un joc single player. Când acest interval devine însă semnificativ mai mare, pot apărea pauze perceptibile între comenzile pe care jucătorul le execută de la tastatură sau mouse și reprezentarea respectivei acțiuni pe ecran.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air
Foto: XFX

Când profiți însă de toate tehnologiile de care aceasta soluție video este capabilă, inclusiv FSR 4 și componenta sa de Frame Generation, XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air devine competitiv nu doar în jocurile rasterizate, cum erau deja plăcile AMD, ci și în titlurile care folosesc Ray Tracing, chiar și în implementări mai avansate. Iar dacă în privința performanței 1440p nu aveam dubii că placa va face față, în compania unei configurații pe măsură, acest XFX Radeon RX 9070 XT poate fi recomandat acum și pentru gaming 4K. Totul la un preț de achiziție totuși decent, mai ales în comparație cu soluțiile similare ale concurenței.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air 16GB este disponibil în ofertele partenerilor ASBIS România, la prețuri între 4000 și 4500 lei, și dispune de trei ani de garanție.

Produsele XFX pot fi achiziționate în diverse configurații de performanță prin partenerii ASBIS România. Mai multe informații despre produsele XFX sunt disponibile aici.

XFX Radeon RX 9070 XT Mercury OC Magnetic Air
Foto: XFX
Urmărește Go4IT.ro pe Google News
Cosmin Aionita
Cosmin Aionita
Cosmin Aioniță este unul dintre cei mai experimentați jurnaliști din România în domeniul jocurilor video. Pe lângă Go4Games, de-a lungul anilor și-a adus contribuția la revistele XtremPC, LEVEL și Nivelul 2, a colaborat cu Eurogamer România și a co-prezentat unul dintre cele mai longevive ... citește mai mult