A fost descoperită prima specie de bacterii care „mănâncă” PET-uri şi plastic

11.03.2016
A fost descoperită prima specie de bacterii care „mănâncă” PET-uri şi plastic

Plasticul, un material sintetic care nu este biodegradabil, este regăsit în aproape orice produs creat de oameni, începând cu banalele PET-uri folosite pentru îmbutelierea băuturilor răcoritoare şi până la electronice costisitoare. În mod ideal, atunci când produsul respectiv şi-a încheiat ciclul de viaţă materialele constituente sunt reciclate şi refolosite. Practic, cantităţi uriaşe de plastic ajung în fiecare an la gropile de gunoi, unde ar putea rămâne pentru sute sau chiar mii de ani, nefiind afectat de procesele biologice naturale care ar transforma alte materiale în compost. Din fericite, o soluţie pentru problema deşeurilor din plastic ar putea veni chiar din natură, sub forma unei bacterii capabile să digere acest material, descompunându-l în alţi compuşi mai uşor de procesat.

Descoperită de un grup de cercetători japonezi, bacteria numită Ideonella sakaiensis 201-F6 descompune complet PET-urile, lăsând în urmă un reziduu numit MHET. Acesta poate fi procesat suplimentar folosind enzime speciale pentru a separa componentele de bază, care servesc mai târziu drept materie primă pentru producerea de noi PET-uri.

Apărând ca un remediu miraculos pentru problema deşeurilor din plastic, bacteria I. sakaiensis are totuşi nevoie de minim 6 săptămâni pentru a ataca peretele subţire al unui PET. În speranţa de a accelera acest proces, cercetătorii japonezi au trecut deja la secvenţierea genomului bacteriei, căutând modalităţi pentru crearea unor tulpini mai agresive.

La final I. sakaiensis ar putea fi cea mai puternică armă împotriva războiului dus cu PET-urile, ajutând la eliminarea acestui material din natură. Din păcate, PET (polyethylene terephthalate) nu este singurul tip de plastic aflat în circulaţie, metode alternative de reciclare fiind în continuare necesare.