Hyperloop – transportul viitorului în viziunea lui Elon Musk

Autor: Dorian Prodan 13.08.2013
Hyperloop – transportul viitorului în viziunea lui Elon Musk

Elon Musk este unul dintre acei întreprinzători pe care este greu să nu-i îndrăgeşti. PayPal a fost doar începutul carierei şi bancul pentru testarea calităţilor manageriale, însă acesta a iniţiat ulterior proiecte mult mai îndrăzneţe precum SpaceX şi Tesla Motors. După ce a demonstrat că o companie privată poate ataca cu succes spaţiul cosmic şi că producţia automobilelor electrice nu se soldează neapărat cu un faliment, Elon Musk propune acum un nou mijloc de transport: Hyperloop.

Proiectul prezentat ieri seară seamănă izbitorul cu vechile tuburi pneumatice poştale de la începutul secolului XX, chiar dacă Musk a preferat o comparaţie mai modernă, afirmând că Hyperloop este o combinaţie între Concorde, defunctul avion supersonic pentru pasageri, şi un railgun. Calea de rulare propusă pentru Hyperloop este una interesantă: în locul sistemelor cu suspensie magnetică (MAGLEV), despre care Musk a afirmat că sunt costisitoare şi pretenţioase, este propus un sistem de tuburi etanşe al cărui interior este depresurizat la o fracţiune din presiunea atmosferică a Pământului.

De-a lungul acestor tuburi, accelerate de sisteme liniare cu inducţie magnetică care vor fi amplasate din loc în loc şi beneficiind de frecarea scăzută a atmosferei rarefiate din interior, vor aluneca vehicule cilindrice care pot atinge viteze de până la 1223 km/h, adică aproape de viteza sunetului. Vehiculele Hyperloop vor avea la capete două turbocompresoare obişnuite, aerul evacuat de acestea urmând să asigure perna de aer necesară evitării contactului direct dintre vehicul şi calea de rulare şi să reducă rezistenţa la înaintare în acest mediu rarefiat. Pentru a face lucrurile şi mai atrăgătoare, Musk afirmă că sistemele Hyperloop se pot susţine singure din punct de vedere energetic, acoperirea cu panouri fotovoltaice a tuburilor căii de rulare asigurând dublu energiei necesare pentru deplasarea vehiculelor şi păstrarea presiunii scăzute.

În prezentarea făcută ieri seară, Elon Musk a produs Hyperloop ca alternativă de transport între San Francisco şi Los Angeles. Vehiculele pentru deplasare vor avea o capacitate de 28 de persoane şi câte 50 de kilograme de bagaje, vor putea fi lansate la intervale de 30 de secunde, vor parcurge distanţa de 600 km dintre cele două oraşe în mai puţin de jumătate de oră iar un bilet va costa 20 de dolari. 

Costul proiectului propus de Elon Musk este de circa 6 miliarde de dolari, din care 5,5 miliarde vor fi necesari pentru construirea căii duble de rulare iar restul, pentru achiziţia a 40 de vehicule. Suma este una atrăgătoare pentru americani, în cazul în care proiectul va fi aprobat, pentru că o cale ferată de mare viteză între cele două oraşe, un proiect discutat şi disputat în prezent, ar costa de zece ori mai mult. Pentru a tempera entuziasmul, nu trebuie uitat că proiectele inovatoare arareori au costat cât se estima iniţial, chiar şi vehiculul cu care Musk şi-a comparat cea mai recentă creaţie, avionul Concorde, fiind un fiasco din punct de vedere financiar.

Pentru moment, compania lui Elon Musk trebuie să pună la punct un prototip care să demonstreze viabilitatea sistemului propus. Dacă va avea succes, această bucăţică de film SF ar putea fi implementată şi ar putea deveni cândva un sistem de transport foarte rapid şi ieftin. Mai ieftin decât autostrăzile româneşti, în mod sigur…

Tags: