“Moda” viitorului: îmbrăcămintea High-Tech

Autor: George Adrian Olteanu 29.04.2009
“Moda” viitorului: îmbrăcămintea High-Tech

Să fii în pas cu moda nu înseamnă neapărat să ai şifonieriul ticsit cu ultimele colecţii de la Botezatu, Mihai Albu sau Levintza. Nici măcar să porţi lenjerie luxoasă de la renumiţii designeri francezi sau italieni. Să fii la modă înseamnă să te evidenţiezi într-un fel care să exprime stilul tău de viaţă şi, de ce nu, pasiunile/convingerile tale. Iar dacă hainele casual, sport sau business îţi sunt binecunoscute şi nu te caracterizează, poate ar fi timpul să faci cunoştinţă cu un trend conturat abia în ultimii ani: vestimentaţia “high tech”.

Începuturile nu au fost prea încurajatoare pentru pionierii acestui “stil” vestimentar (Philips este una dintre companiile cunoscute ce promovează astfel de produse). Cauza principală a ţinut în mod evident de dimensiunile accesoriilor încorporate sau ataşate îmbrăcăminţii, în principiu de limitările tehnologice. Pe măsură ce gadgeturile s-au miniaturizat, hainele hi-tech au devenit mai practice, mai uşoare şi mai estetice. Spre exemplu, tricourile cu LED-uri care acum sunt destul de răspândite, arată la prima vedere precum unele obişnuite, partea electronică fiind foarte bine mascată.

Philips Lumalive LED Shirt

În principiu, hainele high-tech se împart în două categorii: cele care acomodează diverse gadgeturi (playere MP3, telefoane, laptopuri etc.) şi cele care încorporează echipamente electronice (ecrane LCD, LED-uri, panouri solare). Acestea din urmă oferă în mod direct o utilitate practică. Spre exemplu, tricoul cu detector Wi-Fi te anunţă când treci pe lângă o zonă cu acoperire wireless, iar o haină cu panouri solare îţi încarcă telefonul sau player-ul MP3. Ideea are o continuare interesantă în viitor, când vom putea încărca dispozitivele electronice fără să mai folosim fire: prin inducţie, unde radio sau rezonanţă.

Unele vestimentaţii excentrice au rol defensiv (anti-glonţ), iar altele îţi sporesc forţa fizică şi te ajută să ridici greutăţi sau să te deplasezi – costumele “exoskeleton”. La ora actuală, câteva universităţi şi companii renumite (Honda, Cyberdyne, M.I.T. Berkeley University), au prezentat astfel de prototipuri. Desigur, ele nu se comercializează încă la scară largă (au fost gândite pentru utilizarea în cadrul armatei sau în scopuri medicale), dar peste câţiva ani, sigur ne vom putea achiziţiona aşa ceva.

Săptămâna trecută, Philips a prezentat o haină destinată Philips Emotion Jacketcelor care vor să experimenteze trăirile personajelor din filme. Ea poarte numele de “Emotion jacket” sau "Emo Jacket", că tot e la modă. Dotată cu procesor şi 64 de actuatoare ce acţionează peste 20 de motoraşe, îmbrăcămintea transmite în diverse zone ale corpului tău senzaţiile trăite de anumite personaje din film. Sincronizarea se face prin conectarea jachetei la un sistem care conţine descifrarea trăilor personajelor din film. Interesant este că Philips nu pune accentul pe transmiterea senzaţiilor dure (lovituri de pumni şi picioare) ci, după cum sugerează denumirea, încearcă să-ţi transmită trăirile emoţionale, cum ar fi un fior plăcut sau unul rece.

Pentru că tot am pomenit de filme, iată şi costumul de zbor “Freebird-R”,Freebird inspirat din “Batman”. Saltul cu paraşuta pare un sport apus pe lângă săritura cu un astfel de costum ce îţi oferă un control extraordinar: poţi accelera sau poţi plana lent, ai libertate de mişcare totală, o mulţime de ajustări ale unghiurilor şi alte facilităţi cunoscute de pasionaţii de sporturi extreme şi, implicit, adrenalină. Preţul, contrar aşteptărilor, este unul chiar accesibil: doar 530 de Euro. Dar ai curaj să încerci aşa ceva? Eu unul poate doar după ce aş fi martor la o astfel de încercare, desigur reuşită.

Producătorii din domeniu lucrează la perfecţionarea acestor veştminte futuristice şi ce vom vedea peste câţiva ani s-ar putea chiar să ne depăşească aşteptările actuale. Până atunci, cei care nu au încredere în costumele de zbor sau anti-glonţ, au la dispoziţie hainele “de efect”, numai bune de purtat la diverse evenimente. Un tricou cu egalizator care se mişcă după frecvenţele sonore emise într-o arenă te va plasa automat în centrul atenţiei.