Un astronom amator a descoperit un asteroid cu două ore înainte de impact

16.03.2022
Un astronom amator a descoperit un asteroid cu două ore înainte de impact

Amintind de celebrul incident produs în anul 2013 în zona orașului rusesc Chelyabinsk, un asteroid a explodat deasupra unei regiuni izolate din Islanda, fiind observat doar din pură coincidență de un astronom amator.

Din fericire, în cazul de față, obiectul descoperit cu aproximativ două ore înainte de impact avea dimensiuni reduse (aproximativ 60 cm în diametru), explozia cauzată în straturile superioare ale atmosferei terestre nefiind suficient de puternică pentru a produce pagube la sol.

Potrivit experienței povestite de Krisztián Sárneczky, astronom amator din Ungaria, descoperirea raportată direct către Agenția Spațială Europeană inițial nu a fost luată în serios, calculele făcute de colegii institutului returnând o probabilitate de impact mai mică de 1%. Totuși, Sárneczky a insistat să comunice acestora măsurători succesive cu traiectoria bolidului observat cu telescopul personal, un total de 10 observații realizate în succesiune rapidă ducând la 100% probabilitatea de impact, obiectul etichetat Sar2593 primind chiar și o „destinație”, fixată undeva deasupra Islandei.

Cu dimensiune de sub 1 metru, Sar2593 nu a fost clasificat drept obiect periculos, energia eliberată la impactul cu atmosfera fiind prea mică pentru a cauza pagube.

Lăsând la o parte consecințele absolut inofensive ale impactului cu un obiect cosmic atât de mic, faptul că acesta a fost descoperit cu doar ore înainte de impact și doar prin contribuția unui astronom amator, ar trebui să ridice unele semne de întrebare cu privire la capacitatea omenirii de a preîntâmpina astfel de situații. Spre exemplu în cazul incidentului de la Chelyabinsk din 15 februarie 2013, asteroidul care a explodat la aproape 30 km deasupra Pământului avea un diametru de aproximativ 20 de metri, iar cu toate acestea a rămas nedescoperit până la momentul impactului. În schimb, energia cinetică dată de viteza acestuia, estimată la 69000 Km/oră, a fost transpusă într-o explozie de 26-33 ori mai mare decât cea a bombei atomice de la Hiroshima, doar altitudinea foarte mare limitând pagubele produse la sol.