ANCOM va impune operatorilor telecom să îşi facă ofertele mai transparente

Autor: Aurelian Mihai 26.06.2015
ANCOM va impune operatorilor telecom să îşi facă ofertele mai transparente

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) vine în sprijinul utilizatorilor şi impune în sarcina furnizorilor noi obligaţii de informare cu privire la propriile oferte, care vor intra în vigoare începând cu 27 iunie 2015.

Potrivit datelor disponibile pe veritel.ro, comparatorul de oferte telecom dezvoltat de ANCOM, utilizatorii de servicii de telefonie, internet sau pachete ce includ astfel de servicii de ales în acest moment din peste 300.000 de oferte ale operatorilor telecom. În România sunt utilizate aproape 23 de milioane de cartele SIM de telefonie mobilă şi peste 16 milioane de conexiuni la internet de bandă largă, în timp ce aproape 7 milioane de gospodării au acces la servicii de retransmisie TV contra cost, potrivit celor mai recente date statistice publicate de ANCOM.

ANCOM va impune operatorilor telecom să îşi facă ofertele mai transparente

ANCOM, prin decizia nr. 158/2015 vizând obligaţiile de informare a utilizatorilor finali, stabileşte categoriile de informaţii pe care furnizorii trebuie să le aducă la cunoştinţa utilizatorilor şi extinde obligaţiile de informare şi la furnizorii de servicii de internet şi retransmisie TV, pe lângă furnizorii de telefonie, care aveau asemenea obligaţii încă din anul 2009. Decizia ANCOM urmăreşte să permită utilizatorilor să facă alegeri bine informate, în cunoştinţă de cauză şi să aleagă ofertele cele mai potrivite pentru nevoile de comunicare ale fiecăruia.

Conform datelor statistice ANCOM utilizate de veritel.ro, utilizatorul mediu de telefonie mobilă din România foloseşte 155MB trafic de internet mobil, trimite 72 de SMS-uri naţionale (dintre care 64 în reţeaua proprie şi 8 în afara reţelei) şi sună în medie 202 minute în reţea (din care 201 către mobil şi 1 către fix) şi 47 de minute în afara reţelei (din care 40 către mobil şi 7 către fix).Utilizatorul mediu de telefonie fixă sună lunar 45 de minute în reţea şi 32 de minute în afara reţelei.

Potrivit noilor prevederi legale, nu doar furnizorii de servicii de telefonie, ci şi cei de internet şi retransmisie TV vor trebui să publice pe pagina proprie de internet şi să comunice utilizatorilor, înainte de încheierea contractului, anumite informaţii referitoare, de exemplu, la: tarifele aplicabile planului tarifar, serviciile incluse în planul tarifar respectiv şi resursele acordate, modul în care acestea pot fi utilizate, termenul maxim şi condiţiile de instalare a serviciilor, durata contractului şi condiţiile de încetare a acestuia, informaţii despre orice limitări, blocări sau praguri ce pot fi aplicate de furnizor. În plus, furnizorii de servicii de acces la internet vor preciza valoarea maximă a vitezei de download şi de upload, precum şi valoarea vitezei minime garantate, dacă aceasta există (iar în cazul în care nu există o viteză minimă garantată se va preciza acest lucru).

Totodată, informaţiile existente în prezent pe site-urile operatorilor telecom privind acoperirea vor fi clarificate sau suplimentate, astfel încât să fie indicată acoperirea geografică de tip outdoor a serviciilor de comunicaţii electronice pe care aceştia le furnizează, cu precizarea localităţilor unde există acoperire şi a tehnologiilor prin care se furnizează serviciile (de exemplu, în cazul telefoniei mobile, 2G, 3G etc).

În plus, furnizorii de servicii de comunicaţii electronice trebuie să afişeze pe pagina principală a site-ului propriu un link direct, uşor vizibil şi cu o denumire sugestivă, către contractul cadru şi condiţiile de furnizare a serviciilor prin intermediul cartelelor preplătite, dar şi să păstreze online o arhivă cu contractele cadru şi cu planurile tarifare care nu mai sunt în vigoare, dar care sunt încă utilizate de abonaţi.

Tags: