Apple şi editurile acuzate de fixarea preţurilor cedează în faţa Uniunii Europene

13.12.2012
Apple şi editurile acuzate de fixarea preţurilor cedează în faţa Uniunii Europene

Războiul dintre Uniunea Europeana şi cele patru edituri majore care, împreună cu Apple, au fost acuzate de comportamente abuzive anti-concurenţiale s-a încheiat, Comisia Europeană anunţând că cei cinci împricinaţi s-au angajat să respecte legislaţia europeană şi să nu se mai angajeze în contracte de natură să menţină preţurile cărţilor în format electronic la niveluri mărite artificial.

Hachette Book Group, Simon & Schuster, HarperCollins, Macmillan şi Apple au înaintat încă din septembrie o serie de propuneri, Comisia Europeană decizând astăzi că acestea sunt satisfăcătoare şi că ancheta poate fi încheiată. Conform angajamentului asumat, cele patru edituri au fost de acord să le ofere vânzătorilor de cărţi electronice libertatea de stabilire a preţurilor pentru următorii doi ani, angajându-se totodată sa nu mai încheie contracte preferenţiale, cum a fost cel semnat cu Apple, pentru o perioadă de cinci ani. Cea de-a cincea editură implicată în această anchetă, Penguin, nu a fost implicată în acest acord însă Comisia Europeană a afirmat că demersurile sunt în curs de soluţionare şi merg într-o direcţie la fel de favorabilă.

Victoria autorităţilor europene vine după cea a autorităţilor americane, care au început oricum mai devreme această anchetă, cazul soluţionându-se similar peste ocean acum două luni şi jumătate.

Povestea a început acum mai bine un an şi jumătate, când Amazon a depus o plângere la Departamentul de Justiţie nord-american. Celebrul comerciant de conţinut digital a acuzat editurile Hachette Book Group, Simon & Schuster, HarperCollins, Penguin şi Macmillan că ar fi încercat să-i forţeze mână pentru a menţine ridicate preţurile cărţilor în format electronic, scopul fiind egalarea nivelului la care acestea oferă aceleaşi produse în magazinul iTunes.

Amazon are un model de afaceri care presupune achiziţionarea drepturilor de autor de la edituri, compania stabilindu-şi ulterior liber preţurile în funcţie de profitul dorit şi ofertele sau pachetele cu reducere pe care doreşte să le ofere. Pe de altă parte, Apple permite editurilor să-şi stabilească singure preţurile de vânzare, compania percepând doar un comision din vânzări. Aceste modele diferite de stabilire a preţurilor au dus la apariţia unor diferenţe, uneori majore, între preţurile de pe Amazon.com şi iTunes, fapt care a nemulţumit editurile pentru că riscau migrarea cumpărătorilor către ofertantul mai accesibil şi pierderea de profituri.

Dacă cele cinci companii care au fost implicate în această ancheta nu vor respecta acest angajament, acestea riscă amenzi care pot ajunge chiar la 10 procente din cifra de afaceri, în cazul Apple aceasta putând urca la suma de 15 miliarde de dolari.