Bitdefender a lansat Home Scanner, o aplicaţie care găseşte vulnerabilităţi în dispozitivele inteligente conectate la reţeaua familiei

Autor: Aurelian Mihai 31.05.2017
Bitdefender a lansat Home Scanner, o aplicaţie care găseşte vulnerabilităţi în dispozitivele inteligente conectate la reţeaua familiei

Bitdefender Home Scanner, este o aplicaţie gratuită pentru calculator care scanează întreaga reţea şi avertizează utilizatorii asupra vulnerabilităţilor existente pe dispozitivele conectate la aceasta.

Terminalele inteligente cu probleme de securitate pot oferi portiţe de intrare pentru atacuri informatice menite să sustragă date bancare, fotografii personale şi e-mail-uri de pe telefon sau computer. Bitdefender Home Scanner poate ajuta descoperirea în timp util a vulnerabilităţilor existente, ajutând utilizatorii să ia măsurile care se impun.

Odată instalat, Bitdefender Home Scanner scanează întreaga reţea Wi-Fi şi găseşte dispozitivele conectate de către utilizator în reţeaua locală. Ulterior, caută riscurile de securitate de pe terminalele conectate (precum parole slabe, comunicaţii nesigure sau software neactualizat) şi trimite utilizatorului un raport detaliat. Notificarea primită după inspectarea gadgeturilor include sfaturi utile pentru securizarea reţelei Wi-Fi, pornind de la problemele care ar putea fi exploatate de către eventuali atacatori.

Reţeaua de acasă e atât de sigură pe cât este cel mai slab dispozitiv conectat la aceasta. Bitdefender Home Scanner este primul pas în protejarea locuinţelor conectate, cel în care conştientizăm că pericolele există şi aflăm care sunt acestea”, spune Ciprian Istrate, vicepreşedinte soluţii consumer la Bitdefender.

Home Scanner, disponibil la nivel global din 31 mai, foloseşte expertiza Bitdefender din domeniul securităţii IoT dobândită odată cu dezvoltarea Bitdefender BOX, primul produs hardware care protejează dispozitivele conectate la internet.

Specialiştii în securitate cibernetică Bitdefender atrag atenţia asupra unor greşeli simple făcute frecvent de utilizatorii români de gadgeturi smart:

  • Utilizatorii îşi conectează toate dispozitivele în aceeaşi reţea Wi-Fi. Asta îi face vulnerabili la atacuri cibernetice, întrucât fiecare gadget extinde suprafaţa de atac şi reprezintă o potenţială poartă de acces. Specialiştii recomandă ca dispozitivele inteligente să fie conectate într-o reţea separată de cea în care îşi ţin laptopurile sau telefoanele. Gadgeturile smart au de regulă datele de acces (nume utilizator şi parolă) foarte slabe, astfel că încercările de spargere a parolelor reuşesc, în medie, în unu din patru cazuri. Odată compromise, atacatorii pot ajunge cu uşurinţă la laptopuri şi telefoane, dacă sunt conectate în aceeaşi reţea, şi pot accesa date confidenţiale.
  • Clienţii trebuie să ţină cont şi de securitatea dispozitivului, nu doar de funcţionalităţi, design şi performanţă, însă acestea din urmă îi pot ademeni pe cei neavizaţi, care aleg să le cumpere fără să ţină cont de riscuri. În general, utilizatorii nu au aşteptări prea mari din partea producătorilor în materie de securitate, iar hackerii îşi pot construi reţele imense de terminale (botnet) prin care să atace anumite ţinte, prin atacuri de tip DDoS.
  • După cumpărare, clienţii trebuie să se preocupe de intimitate şi securitate. Parolele şi credenţialele de acces slabe, lipsa criptării informaţiilor sau softul neactualizat pot creşte riscul invadării vieţii private şi al chiar pierderii datelor personale. Gadgeturile smart pot fi folosite pentru a pătrunde în intimitatea căminului şi a spiona activitatea locatarilor.
  • De multe ori, oamenii nu sunt conştienţi de faptul că locuiesc într-o casă inteligentă, deşi s-au înconjurat de dispozitive conectate: telefon, tabletă, smart TV, console de jocuri, ceasuri smart, camere de supraveghere. În România, doar unul din şapte orăşeni spune că locuieşte într-o casă inteligentă, deşi o familie de la oraş are în medie zece dispozitive, cel mai adesea telefoane, laptopuri şi televizoare smart, conform unui studiu realizat de Bitdefender. Mai mult, unul din zece români nu cunoaşte însă numărul terminalelor conectate din propria locuinţă.
  • Preţul nu trebuie să fie vectorul principal care să ghideze procesul de achiziţie. De regulă, clienţii nu se interesează de istoricul producătorului şi nu citesc recomandările altor utilizatori despre dispozitivul pe care plănuiesc să-l cumpere. Este foarte important să verifice dacă brandul cumpărat are o reputaţie bună şi este de încredere, dar şi să afle din vreme cu ce probleme s-au mai confruntat ceilalţi.
Tags: