FaceBook – un fenomen online din ce în ce mai controversat

FaceBook - un fenomen online din ce în ce mai controversat

Te-ar mai putea interesa şi:

Facebook este site-ul de socializare care a
îmbogăţit un tânăr de 26 de ani cu 1 miliard de dolari (pe Mark
Zuckerberg, fondatorul). Pe lângă el, co-fondatorii plus mulţi alţi
manageri şi dezvoltatori au dobândit averi impresionante. La aceste
superlative se adaugă şi cifrele de trafic uriaşe
ce poziţionează Facebook pe locul 2 la nivel global, în spatele lui
Google. Numărul utilizatorilor înregistraţi este
de aproximativ 400 de milioane, fapt ce plasează Facebook pe
primul loc în topul siteurilor de socializare.
Când te gândeşti că la aceste cifre uimitoare s-a ajuns în doar
şase ani, nu poţi să nu te întrebi ce au făcut aceşti oameni pentru
un asemenea succes?

Începuturile

Iniţial denumit thefacebook.com, site-ul
conceput într-o cameră de cămin putea fi accesat doar de către
studenţii colegiului Harvard. În mai puţin de o lună de la lansare
(februarie 2004), peste 50% dintre studenţi erau deja înregistraţi
pe site, fapt ce i-a încurajat pe fondatori să iniţieze campanii de
promovare şi de extindere în cadrul mai multor licee şi
universităţi din Statele Unite şi Canada.

Interesul manifestat de tineri a început să atragă şi
investitori, iar The Facebook a continuat să crească. Mai întâi, în
2005, site-ul a trecut pe domeniul facebook.com.
Această schimbare i-a costat pe conducători 200.000
$
. Încet încet, restricţiile au fost eliminate una câte
una, iar în toamna anului 2006 singura condiţie ca să devii membru
FB era să ai 13 ani împliniţi.


The Facebook

Marele „Boom”

Explozia ce a condus la creşterea exponenţială a site-ului s-a
petrecut în 2007. Potenţialului enorm degajat de Facebook a fost
remarcat de către cele mai mari corporaţii de IT şi de Internet din
lume. Este de ajuns să vă reamintim că Microsoft şi Google
s-au bătut
să achiziţioneze un procent din Facebook, asta
după ce în 2006 Yahoo! şi-a manifestat intenţia de a
cumpăra toată compania
(Zuckerberg a refuzat o ofertă de 1
miliard de dolari!). Până la urmă, doar Microsoft a reuşit să
ciupească ceva spaţiu pentru reclamă, precum şi diverse beneficii
relativ minore, contra sumei de 240.000.000 $.


Facebook

Farmville şi fenomenul de Not Working

În 2008, Facebook avea o valoare estimată între 3,5 şi 5
miliarde de dolari! Problema era însă cash flow-ul negativ, din
cauza dificultăţilor de monetizare.

2009 avea să aducă în sfârşit acul indicator al rulajului de
bani pe plus. Cine credeţi că a contribuit?
Farmville
, evident. Jocul dezvoltat de
compania Zynga a atras peste 80 de milioane de fani din întreaga
lume, adică aproximativ 20% din totalul utilizatorilor de pe
Facebook sau peste 1% din populaţia planetei. Enorm. Cumpărând
obiecte virtuale cu bani reali, utilizatorii au umplut buzunarele
celor de la Zynga, dar şi angajaţilor Facebook.

Timpul alocat acestor activităţi a dus la scăderea
productivităţii companiilor
. Nu degeaba site-urile de
socializare (social networking) au început să fie denumite ironic
site-uri de „social Not working. Ceea ce
înseamnă că fenomenul nu a rămas unul specific tineresc ci a migrat
către oamenii din câmpul muncii – adulţi în toată firea şi chiar
pensionari.


Farmville

Efectul de bumerang

Nu toată lumea a înţeles mecanismul acestui site.
Pozele pe care le pui şi textele
pe care le scrii pot fi văzute de oricine dacă nu
aplici anumite filtre. Astfel, mulţi indivizi au avut de suferit
din cauza unor discuţii care se doreau între patru ochi, dar care
au putut fi citite de toată lumea. De asemenea,
orientările de natură politică, religioasă şi
sexuală, precum şi activităţile menţionate cu sinceritate,
au influenţat decizia angajatorilor. De cele mai
multe ori negativ.

Se ştie că în CV, de teama de a nu fi respins, se folosesc
anumite stereotipuri şi se ascund aspectele care nu corespund
politicii companiei la care aplici. Ei bine, pe Facebook, foarte
multe profile sunt reale, mai ales dacă se menţionează numele
adevărat şi nu o poreclă. Există desigur şi numeroase cazuri de
falsuri, pentru a impresiona sau pentru a atrage atenţia. Ne aducem
aminte de
cazul Băhăian
şi de întreaga poveste – ce
spunea pe Facebook şi cu ce se ocupa el în realitate.

Când Facebook clachează…

Până aici nimic anormal. Până la urmă, depinde de tine dacă vrei
ştie toată lumea cine eşti şi ce faci sau nu. Nu te obligă nimeni.
Doar că ulterior au început să apară şi scăpări din vina
dezvoltatorilor
FaceBook. La început mici, apoi din ce în
ce mai mari, asta şi din cauză ca site-ul a devenit unul foarte
complex.

Am putea scrie un roman despre
riscurile pe care le presupune Facebook
. Sunt
foarte foarte multe: imposibilitatea/dificultatea dezactivării
conturilor, reapariţia ca din senin a unor date de profil şterse,
spamul cu tot felul de recomandări şi aplicaţii aberante, breşele
de securitate care permit introducerea de viruşi pe Facebook,
încălcarea drepturilor de autor ş.a.m.d.

Toate acestea au dus la pierderea încrederii
oamenilor
. Tot mai mulţi aleg să încheie orice legătură cu
Facebook. Este însă ştiut faptul că informaţia rămâne în
continuare stocată pe servere
, deci nu se ştie când şi cum
ai putea reveni în lumina reflectoarelor, chiar fără voia ta.

Răspunsul Facebook la valul de nemulţumiri ar putea veni
mâine
, după o şedinţă foarte importantă stabilită de către
conducătorii site-ului. Şi nu, nu este cu ocazia zilei de naştere a
lui Mark Zuckerberg care, coincidenţă, e tot mâine! Îi spunem doar
„La mulţi ani!”, că „La mulţi bani!” ar fi complet inutil.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News