Financial Times: operatorii de telefonie ameninţă să blocheze reţelele de publicitate online

Financial Times: operatorii de telefonie ameninţă să blocheze reţelele de publicitate online

Războiul dintre Uniunea Europeană şi Google a intrat într-o nouă etapă acum o lună, când autorităţile europene au acuzat oficial compania americană că a abuzat de poziţia dominantă pe piaţa motoarelor de căutare şi au anunţat că vor ancheta şi eventualele abuzuri de pe piaţa platformelor software mobile. În acest război european ar putea intra în curând un nou combatant activ, Financial Times dezvăluind că anumiţi operatori de telefonie iau în calcul blocarea reţelelor publicitare ale companiilor precum Google, Yahoo sau AOL atât timp cât aceştia nu vor fi dispuşi să plătească.

Companiile precum Google sau Yahoo oferă o multitudine de servicii online sau produse software gratuite, sursa de bani care permite apariţia, funcţionarea şi dezvoltarea acestora fiind publicitatea. O industrie care aduce venituri anuale de zeci de miliarde de dolari, publicitatea este benzina care pune în mişcare Internetul, iar prognozele afirmă că veniturile generate de terminalele mobile vor deveni începând de anul viitor mai mari decât cele generate de tradiţionalele sisteme PC şi le vor depăşi într-o proporţie de 3:1 până în 2019.

În aceste condiţii, reţelele de telefonie mobilă vor deveni extrem de importante pentru Google, Yahoo sau AOL, iar operatorii par să profite de această tendinţă pentru a încerca să-şi adjudece cu forţa o felie din profituri.

Conform unui articol publicat de Financial Times, mai mulţi operatori de telefonie mobilă intenţionează să implementeze o serie de filtre care vor bloca reţelele de publicitate ale marilor companii online. Unul dintre operatorii din Europa care au fost intervievaţi de Financial Times afirmă că a implementat deja un astfel de sistem şi că intenţionează să-l activeze până la sfârşitul acestui an, în timp ce altul a confirmat că intenţionează, împreună cu subsidiarele companiei-mamă, să aplice astfel de măsuri tot începând cu acest an.

Unul dintre operatorii chestionaţi a afirmat că intenţionează să le ofere clienţilor posibilitatea activării la cerere a acestei filtrări, dar şi că este dispus să aplice forţat această măsură în cazul în care va fi nevoie. Odată aplicate, aceste măsuri vor duce la blocarea afişării spaţiilor publicitate în cadrul paginilor Web sau aplicaţii, sugrumând astfel sursele de venituri ale companiilor din mediul online şi a dezvoltatorilor de servicii şi aplicaţii. Operatorii încearcă astfel să forţeze mâna companiilor şi să ceară o cotă din veniturile generate de publicitate, redresându-şi astfel şi situaţia financiară deloc roză.

Ideea unui Internet fără reclame este extrem de atrăgătoare pentru utilizatori, însă ideea operatorilor nu are nici o legătură cu confortul oferit clienţilor, ci doar cu simpla şi banala lăcomie. Acum zece ani, operatorii telecom erau unii dintre cei mai puternici agenţi economici, creşterea numărului de abonaţi şi setea de comunicare generând profituri imense şi permiţând implicarea în evenimente sportive sau culturale de amploare.

Odată cu creşterea numărului de telefoane cu acces Internet, utilizatorii au început să vorbească din ce în ce mai puţin şi să genereze profituri din ce în ce mai mici pentru operatori, banii acestora scurgându-se acum către Google, Yahoo, AOL şi alţii. Operatorii s-au străduit să nu devină simpli transportatori de date, încercând să vândă aplicaţii, servicii, conexiuni broadband sau alte produse conexe, însă inerţia specifică companiilor de mari dimensiuni a făcut ca aceste tentative să eşueze de cele mai multe ori.

Deşi au o mare parte din vină pentru situaţia în care au ajuns, pretenţiilor operatorilor nu sunt însă complet nejustificate. Terminalele mobile generează din ce în ce mai mult trafic şi din ce în ce mai mulţi bani pentru companiile din mediul online, în timp ce sursele de finanţare pentru extinderea, îmbunătăţirea şi întreţinerea reţelelor sunt tot mai anemice. În acelaşi timp însă, măsura de blocare a reţelelor publicitare şi, implicit, a veniturilor unor companii precum Google sau Yahoo, pare teribil de asemănătoare unui şantaj. Este posibil ca această ameninţare să fie folosită în acest moment doar ca o pârghie pentru negocieri, însă operatorii care o vor aplica s-ar putea trezi la rândul lor vinovaţi de filtrarea abuzivă a traficului Web, o practică pentru care Uniunea Europeană deja a ameninţat că o va pedepsi dur.