Google si Microsoft – sute de milioane USD pentru internetul 3D

27.11.2007
Google si Microsoft - sute de milioane USD pentru internetul 3D
Internetul 3D e o certitudine

Internetul 3D e o certitudine

In 1990, internetul era impartit in mai multe retele distincte care pana la urma s-au reunit, formand www-ul de astazi. De curand, 20 de companii printre care IBM, Linden Labs, Multiverse si Forterra Systems au inceput discutiile pentru a gasi solutii de conectare a lumilor virtuale care vor forma internetul 3D de maine. Exista o multime de obstacole si este nevoie de standardizarea tehnologiilor pe care se va cladi metaversul.

„Noi vedem acest lucru ca pe urmatoarea etapa logica de dezvoltare a internetului. Daca un intreprinzator vrea sa-si deschida magazine in mai multe lumi virtuale trebuie sa-i lucreze grafica separat pentru fiecare lume in parte, utilizand procese radical diferite. Pe de alta parte, un standard pentru internetul 3D i-ar permite vanzatorului sa imprastie doar link-uri catre magazinul lui care ar fi accesibile din orice lume virtuala, in acelasi mod in care e utilizat acum un site de cumparaturi online, de pilda Amazon.com", spune Michael Rowe, manager al departamentelor 3D Internet si intraverse (o lume virtuala dezvoltata de IBM) al IBM, intr-un interviu pentru Technology Review.

Trebuie neaparat rezolvata problema motorului grafic utilizat in lumile virtuale. Daca iti creezi o supermasina in lumea virtuala Virtual Pimp My Ride (content.vmtv.com/pmr), vrei sa intri cu ea si in Second Life ca sa te mandresti in fata prietenilor, iar acest lucru nu e posibil deocamdata din cauza diferentelor de grafica. S-au facut si cativa pasi in directia asta. Jon Watte, CTO (chief technology officer) al Forterra Systems, a propus un astfel de standard, dezvoltat de compania sa si denumit „paged terrain format". Standardul defineste notiunile de grafica ale naturii inconjuratoare (terenul pe care se plimba avatarele, apa etc.) din lumile virtuale si daca ar fi adoptat, acestea vor fi literalmente pe acelasi teren.

Watte a declarat pentru Technology Review ca standardul va fi disponibil online in curand. In alta ordine de idei, Multiverse si Linden Labs isi prolifereaza propriile lumi virtuale pentru ca au pus la dispozitie dezvoltatorilor platformele pentru a crea la randul lor alte asemenea lumi. Fiind create cu aceleasi tehnologii, lumile respective ar putea fi conectate intre ele mai usor. Interconectarea lumilor virtuale ar fi un pas urias in dezvoltarea internetului 3D, iar discutiile intre mai marii IT-ului ne dau certitudinea ca in viitor vom avea un internet tridimensional pe care sa-l percepem vizual si cognitiv in mod firesc, asa cum facem si in mediul inconjurator.

Sursa: Technology Review

Google Maps, Earth sau Microsoft Live Maps?

Google Maps, Earth sau Microsoft Live Maps?

Sa incepem de aceasta data cu Live Maps (maps.live.com), site-ul sau „ustensila" creata de Microsoft pentru explorarea Pamantului de pe monitor. Actualmente cu Live Maps poti cauta sedii de companii sau persoane dupa nume sau adresa – pe anumite zone de pe glob – , iar cu un clic pe tab-ul Collections, informatiile adaugate de alti utilizatori (cautare pe baza de cuvinte cheie ori dupa locatie). Daca te autentifici (clic pe Sign In) cu un cont MSN sau Hotmail, poti adauga pe harta, in locul dorit, asa-numite „pushpins" (niste pioneze virtuale) si sa condimentezi semnele respective cu mici texte si poze. Poti crea trasee (de la strada X la Z via Y) si calcula distante, iar link-ul catre pagina rezultata sa-l trimiti prin e-mail cunoscutilor.

Live Maps, in ariile pentru care exista harti stradale, iti arata cum sa ajungi dintr-un punct intr-altul in functie de timp/distanta/ trafic. In orasele din SUA, optiunile se diversifica: nu numai ca gasesti o sumedenie de sedii de banci, restaurante, centre de recreere, de business, institutii de invatamant, anunturi imobiliare, dar unele portiuni din metropolele americane ca New York si Seattle sunt reproduse in varianta tridimensionala (ca intr-un joc video).

Apropo de vizualizarea 3D, configurata pe calitatea maxima, fie din cauza conexiunii mai slabe ori a cerintelor prea mari, a provocat la fiecare incercare blocarea computerului de la serviciu, unul dintre cele cu o configuratie destul de buna. Despre Google Maps se pot spune cam aceleasi lucruri. Culmea, desi nu sunt un fan Microsoft, sunt tentat sa cred ca Live Maps este superior variantei oferite de Google, fiind chiar si mai usor de utilizat. Plus, Google Maps nu ofera in prezent vizualizare 3D.

Si, daca ne referim la explorarea Romaniei, am observat lipsuri serioase la Google Maps: denumirile strazilor nu apar nici macar pentru Bucuresti, deci nu se pot calcula trasee in capitala asa cum permite Live Maps, iar imaginile din satelit pentru acelasi oras sunt ceva mai clare in produsul echivalent de la Microsoft.

Google Earth are minorul dezavantaj ca trebuie instalat pe computer. In schimb ofera cateva zeci, chiar sute de optiuni in plus fata de varianta online (Maps.google.com) si se misca mai repede. Iata cateva mai interesante: informatii si poze – eventual panoramice – caracteristice unei locatii preluate de pe Wikipedia.com si respectiv Panoramio.com, cladiri 3D si detalii de trafic auto (acolo unde exista).

Un exemplu practic

In loc sa scriu o poveste despre cum ajungi la mine, mi-e mult mai usor sa trasez trei linii pe o harta digitala, sa notez pe scurt niste locatii cheie, apoi sa-ti trimit pe e-mail un link catre pagina web pe care apare traseul pe care l-am construit in doua minute.

Cum? Iata procedura pentru Google Maps (in Live Maps e chiar mai simplu). Cu browser-ul web (Internet Explorer, Firefox etc.) am intrat pe http://maps.google.com, am dat clic pe Sign In si m-am autentificat cu user­name-ul si parola din contul meu Gmail. Am centrat harta pe Bucuresti, am schimbat modul de vizualizare ca sa pot vedea fotografia Capitalei realizata de sateliti (clic pe Satellite). Pentru a crea o mica harta, de pilda cu traseul acasa – serviciu, dau clic pe My Maps, apoi pe Create New Map.

Mai departe, am marit imaginea Bucurestiului cat sa disting cladirea in care muncim cu pofta. O gasesc, e foarte aproape de P-ta Unirii. Sus, in stanga am cateva butoane: add a placemark, draw a line, draw a shape; in traducere, adauga un „semn de carte" unui punct de pe harta, deseneaza o linie sau o forma geometrica. Am adaugat un semn pe unde se afla sediul nostru, unul la P-ta Victoriei (caci e in drum spre casa) si unul pe la P-ta Chibrit – pe unde detine subsemnatul un palat.

Semnele acestea se prezinta pe harta ca o pioneza; le adaugi un titlu si optional o descriere sau poza a locului in care sunt plantate. In final, am tras linii intre aceste pioneze, pentru a crea traseul. Mica harta se salveaza in profilul meu de utilizator, deci nu se pierde dupa ce inchid pagina web. Sus, in stanga am butonul Send, cu ajutorul caruia trimit link catre harta mea prin e-mail.

De retinut

Google Maps (maps.google.com) este varianta online a programului Google Earth care se descarca de la adresa http://earth.google.com si se instaleaza pe computer. Google Earth se misca mai repede decat varianta web si are mult mai multe optiuni de vizualizare pentru harta, optiuni numite layere (straturi).

Live Maps este echivalentul Microsoft la aplicatiile dezvoltate de Google. Harta este accesibila prin browser-ul web (fara instalare). Virtual Earth este platforma soft ce sta la baza Live Maps si totodata programul utilizat de clientii Microsoft pentru a introduce in harti informatii care sa fie vizibile in paginile web ale internautilor (anunturi real estate, sedii de firme etc.).

Farmecul hartilor

Farmecul hartilor

In urma cu vreo doi ani, pe cand faceam cunostinta cu aplicatia Google Earth, faptul ca pe monitor aparea globul pamantesc, pe care-l puteam roti si explora la cote mai elevate decat pe unul fizic, pe care elevii il poarta pe birou ca pe un obiect de arta, era ceva fantastic. Ca pe langa liniile ce reprezentau strazi, fluvii ori granite, aveai optiunea de a vizualiza cele mai importante oraseale lumii in imagini de rezolutie buna, facute din satelit, era deja o treaba SF, incredibila, geniala.

Dar plictiseala a intervenit in cateva zile, mai ales pentru un om ce nu calatoreste prea mult. Am vazut, m-am extaziat, punct. Asa s-a intamplat ca la aparitia Google Earth, m-am numarat printre primii care si l-au instalat pe PC. Dupa nici o luna l-am dezinstalat, ca sa nu ocup degeaba spatiul pe hard disk. Mai ales ca aparuse si varianta online (Google Maps), pe care o puteam accesa la nevoie direct din browser. Treburile s-au schimbat insa foarte mult de-atunci.

De ce? Pentru ca Google Earth, Google Maps sau echivalentul acestora de la Microsoft – harta digitala online Live Maps – nu au fost gandite drept ghizi turistici.

Astfel, aceste aplicatii geografice s-au transformat treptat din harti digitale simpliste in adevarate platforme web, asemenea sistemelor clasice de operare – adica in stalpi de sustinere pentru diverse aplicatii/plugin-uri* cu scopuri variate: vanzari/cumparari imobiliare, preturile de la benzinarii, masurare distante, indicarea traseului optim/scurt dintr-o locatie in alta, afisarea de informatii incarcate de utilizatori despre anumite locuri, ba mai nou clipuri de pe YouTube – cel putin in Google Earth. Si nu trebuie sa fii programator ca sa populezi hartile cu astfel de continut, ci doar de putin timp si cateva clicuri de maus.

*plugin – o mica secventa de cod (program) care se integreaza intr-o anumita aplicatie pentru a-i adauga acesteia o facilitate noua

Internet 3D

Gigantii Microsoft si Google lucreaza independent la reproducerea digitala a Pamantului, adica la transpunerea in spatiul virtual a ceea ce vedem in realitate. In acest scop investesc sume uriase in dezvoltarea aplicatiilor de explorare a Terrei, anume Live Maps, respectiv Google Earth/Maps. De ce? Pentru a castiga si mai multi bani.

Cu ocazia Web 2.0 Summit, o dezbatere pe teme de evolutie a internetului desfasurata recent in San Francisco, Erik Jorgensen – seful diviziei Live Search – afirma ca Microsoft cheltuieste sute de milioane de dolari ca sa creeze o replica tridimensionala – evident, virtuala – a Pamantului si care poate deveni „spatiul" unde lumea gaseste toate informatiile dorite in functie de o anumita locatie geografica.

La randul sau, Google se concentreaza serios pe crearea de harti 3D ale Pamantului si la combinarea acestora cu facilitati precum cele de socializare si mesagerie online. Aceste informatii survin actualizarilor efectuate de Microsoft si Google la propriile servicii de harti digitale. Platforma Microsoft Virtual Earth (cea care sta la baza Live Maps) ofera deja vizualizarea in imagini tridimensionale a 200 de orase din SUA, in care traiesc 80% din nord-americani, iar Live Maps (maps.live.com, echivalentul Google Earth/Maps) permite utilizatorilor sa creeze cladiri in varianta 3D.

Google anuntase cu cateva saptamani inainte ca orice utilizator al Google Maps (maps.google.com) poate crea harti cu locurile vizitate si include informatii despre acestea, sa le recomande altora si sa le salveze in pagina profilului personal.

„Ne dorim ca din ce in ce mai multa lume sa viziteze locatii, sa comenteze pe seama lor si sa adauge informatii (recenzii – n.r.) despre ele" – spunea Brian McClendon, director tehnic la Google Earth. Revenind la Web 2.0 Summit, Erik Jorgensen explica de ce este complicata crearea in timp scurt a unei harti globale cu vederi 3D: lipsesc imaginile necesare pentru alte tari decat SUA. In Statele Unite este relativ simplu, Google si Microsoft obtin pozele pentru ilustrarea 3D a hartilor chiar de la companii, deoarece acestea furnizeaza fotografiile pe care si le fac sediilor.

„Investim mult in India si China de pilda, ca sa nu mai amintim de arii de interes ca Europa sau Asia-Pacific" – afirma Jorgensen. Pe de alta parte, exista regiuni pe continentul african pentru care este aproape imposibil sa se obtina imagini de calitate. Aceste „gauri negre" – dupa cum le numeste Jorgensen creeaza dificultati in realizarea copiei virtuale 3D a Pamantului (acoperita in totalitate cu vederi tridimensionale) asa cum isi doreste Microsoft.

De ce Microsoft si Google isi saracesc bugetele cu sume uriase, de ordinul zecilor de milioane de dolari, pentru a imbunatati niste harti? Simplu. Isi doresc ca replica 3D/virtuala a Terrei, cea la care fiecare companie munceste, sa devina un fel de „superportal" (totodata, o platforma web pentru dezvoltatorii de soft), unicul la care apelezi pentru a face orice pe net: sa discuti online, sa cumperi, sa-ti citesti stirile, sa vezi clipuri s.a.m.d.

Acest site urias ar avea, in mod evident, intaietate pe piata de advertising online, estimata la 21 de miliarde USD world wide. Desi Google si Microsoft expe­rimenteaza diverse metode de advertising prin intermediul hartilor digitale, niciunul dintre giganti nu s-a laudat cu vreuna fiabila. Jorgensen considera ca obiectivul final consta in gasirea unei solutii de publicitate prin care reclamele in harti digitale sa fie oferite intr-un mod care sa se dovedeasca util, nu stresant pentru utilizator.