Internet – Metaversul sau Internetul 3D

31.07.2007
Internet - Metaversul sau Internetul 3D
Artă şi cercetare

Modele de afaceri imobiliare online

Deja astfel de aplicaţii sunt online. De pildă, Coldwell Banker a deschis în SL în martie o companie imobiliară şi a construit în lumea virtuală modele ale caselor disponibile la vânzare în realitate.  Astfel, potenţialii clienţi se pot plimba prin viitoarele lor cămine cât poftesc înainte de a alege şi de a se deplasa să vadă în realitate proprietatea dorită.  În 2006, Starwood Hotel şi-a testat noul lanţ de hoteluri pe nume Aloft în SL. Construcţia lor virtuală i-a ajutat pe americani să planifice în detaliu lansarea reţelei programată pentru 2008.

Artă

Unele repere ale artei sunt extrem de uşor de reprodus în SL. Într-o oră şi jumătate am reuşit să recreez Coloana Infinitului lui Brâncuşi la scară şi proporţii reale, iar ca provocare, un coleg de la revista Descoperă a plăsmuit în joacă, dar extrem de fidel Masa Tăcerii. Turnul Eiffel şi piramidele din Egipt şi-au găsit şi ele loc în lumea virtuală, proiectele fiind realizate tot de "constructori" destul de entuziaşti pentru a studia interfaţa* extrem de prietenoasă de proiectare 3D din meniul SL.

Mediu şi cercetare

National Oceanic & Atmospheric Admi­nistration (NOAA) (foto) a cumpărat o insulă în SL pentru a face diferite experimente şi simulări ale condiţiilor de mediu reale de pe Pământ. Într-una dintre clădiri găseşti o hartă 2D a SUA peste care se suprapun date despre starea vremii furnizate în timp real de sateliţii americani sub forma unor semne meteo convenţionale 3D. De pildă, când am vizitat eu locul, deasupra New Yorkului trona un soare galben, iar Seattle era vizitat de norişori pufoşi.

"După ce te uiţi la harta meteorologică a NOAA te gândeşti: de ce nu am face aşa ceva folosind datele despre pandemiile de gripă? Epidemiologii ar avea la îndemână situaţia fără să piardă vremea citind zeci de rapoarte", spune Cory Ondrejka, chief technology officer al Linden Labs. În apropiere, pe o plajă nepopulată m-am "delectat" cu experienţa unui tsunami uriaş care a făcut praf o casă virtuală pe fondul unui uruit monstruos, o lecţie inedită pentru un om care a văzut fenomenul doar la TV. În cele din urmă m-am plimbat cu un minisubmarin, vizitând vegetaţia şi fauna oceanică (delfini, balene, bancuri de peşti etc.).

Lumea virtuală – Metavers?

Dacă te-ai plimba ca mine câteva luni de zile prin SL, ai înţelege perfect de ce lumea asta 3D e un mediu de comunicare net superior Internetului 2D de azi. Toate indiciile duc la faptul că Second Life sau altă lume virtuală va deveni treptat viitorul Metavers. Imaginează-ţi cum ar fi un univers virtual ca SL într-o reprezentare fidelă a planetei noastre. De fapt, de ce nu face asta încă de pe acum "tatăl" SL-ului, compania Linden Labs? "În fiecare lună trebuie să cumpărăm 120 de servere noi pentru a ţine pasul cu avalanşa de membri noi care îşi creează conturi. Fiecare server se ocupă de una până la patru regiuni cu o suprafaţă virtuală de 65.536 m2 fiecare. Dacă un singur server s-ar ocupa de o singură regiune, pentru simularea a doar 29,2% din suprafaţa de uscat a planetei noastre am avea nevoie de 2,3 miliarde de servere şi 150 de centrale nucleare pentru a le alimenta", spune Cory. Prin urmare, tehnologia de azi pune destule piedici, însă să nu uităm că în acest domeniu lucrurile se schimbă extrem de rapid.

Metavers

Second Life este privit acum cu destul dispreţ de mulţi. Însă universurile virtuale vor deveni cât de curând preocupări cât se poate de serioase din simplul motiv că vor aduce bani. Mulţi! Ca orice afacere bună…

Peste patru ani, 80% dintre utilizatorii frecvenţi de Internet şi cam acelaşi procent dintre companiile listate în topul Fortune 500 vor avea activităţi în Second Life* sau în alte spaţii virtuale, prezice compania de cercetare Gartner. Şi aceasta pentru că Internetul va trece foarte curând într-o nouă etapă a dezvoltării sale: Metaversul.

Metaversul e un concept apărut pentru prima oară în cartea lui Neal Stephenson, "Snow Crash" , în 1992. Autorul îl descria drept o interfaţă de realitate virtuală la care utilizatorii – americanii din secolul 21 – vor avea acces prin intermediul unor terminale publice. Dincolo de SF-ul cărţii lui Stephenson, în zilele noastre, futurologii spun că World Wide Web va fi încorporat într-un imens spaţiu virtual, devenind astfel un mediu vizual 3D cu elemente de comunicare socială ca în Second Life şi aplicaţii de localizare şi orientare geofizică similară cu cea din Google Earth*. Această alcătuire complexă va fi exact metaversul.

Destul de greu de înţeles, nu?

Să venim cu ceva exemple, aşadar! Lumea virtuală Second Life (SL) a ajuns la peste opt milioane de utilizatori care vor să-şi fructifice şansa de a trăi o a doua viaţă. În acelaşi timp, până în primăvara acestui an şi după doi ani de la lansare, Google Earth a fost descărcat de peste 250 de milioane de ori. Combinaţia dintre Google Earth şi Second Life ar putea însemna mult mai mult, ar da naştere unei copii fidele a planetei noastre, presărată de spaţii virtuale interactive care ar însemna Internetul viitorului.

Deşi universul SL a fost construit în întregime de imaginaţia locuitorilor săi, nu se află departe de tiparul lumii reale, ba îl imită deseori cu minuţiozitate. Un model real al unor cartiere din Amsterdam (foto) şi Dublin pot fi iden­tificate cu uşurinţă şi poartă amprenta realităţii la fiecare pas, de la pavaj şi clădiri până la lămpile de pe marginea străzii. Aceste alcătuiri 3D sunt încă oarecum primitive, însă soluţiile de grafică se îmbunătăţesc rapid. Astfel, în viitorul nu prea îndepărtat, e foarte posibil să faci o excursie într-un oraş reprodus în mediul virtual fără să te deplasezi din faţa computerului sau pur şi simplu să te documentezi înainte de a pleca într-acolo.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News