LinkedIn – cuplează-te profesional!

27.05.2008
LinkedIn - cuplează-te profesional!
Minimum tutorial

LinkedIn, un minimum de tutorial

Intră pe www.linkedin.com şi înregistrează-te ca membru; e gratis şi durează un minut. Pentru acest pas ţi se cer minime detalii (în ce domeniu operezi, cum te cheama, unde ai studiat). Astfel profilul tău e completat în proporţie de 15%. Deja esti membru LinkedIn, dar dacă laşi treburile aşa, nu rezolvi nimic. Mai pune nişte minute ca să-ţi îmbunătăţeşti profilul de utilizator cu tot ce crezi că e relevant din punct de vedere profesional despre tine. Nu încerca să fii poetic, nu eşti pe site de matrimoniale; bagă studiile şi experienţa, dar să nu dai în extrema opusă – profilul tău nu poate fi extrem de sec, deoarece şi personalitatea unui om contează. Adaugă şi o poză (până nu demult era o opţiune lipsă pe acest sit). Apropo, o să-ţi apară la un moment dat ceva fereastră pop-up prin care poţi invita contactele tale de mail (de pe Yahoo, Gmail, MSN etc.) să adere la LinkedIn sau, dacă deja sunt mebri LI, să devină "legăturile" tale.

Cum ne comportăm faţă de ceilalţi membri? Politicos, elegant, chiar dacă tu consideri că te stresează alţi membri. Aici nu scuipi, nu înjuri, nu eşti pe prima pagină din Libertatea. LinkedIn e un mediu mai "high".

Construieşte-ţi o reţea. LinkedIn e o reţea socială la urma urmei, astfel încât e important să ai o reţea de "prieteni". Nu face pe antisocialul, că pierzi credibilitate. După ce ţi-o formezi ai grijă de ea, adică keep in touch cu tovarăşii ce o compun.
Recomandările sunt importante. Dar lumea e plictisită, n-are vreme să te laude. Ţie ţi-e ruşine să ceri o recomandare. Fă altfel. Laudă tu pe unul dintre cunoscuţi, iar acesta se va simţi obligat să-ţi întoarcă favorul. Nu fi prea drăguţ, adică să nu descrii pe cineva pe sistemul "Mihai e băiat de treabă". Fii mai concret: "Mihai programează memorii ATMEL, cu viteza luminii".

Conditiile in care muncesc angajatii LinkedIn

Secţiunile de bază ale sitului

  • LinkedIn People: cauţi omul care te interesează după nume, funcţie, activitate etc.
  • LinkedIn Jobs este practic un motor de căutare avansată de locuri de muncă ce returnează fie joburi exclusive LI, fie de pe situri partenere, de specialitate.
  • LinkedIn Answers (întrebări şi răspunsuri) este similară cu Google şi Yahoo! Answers, deci pui o întrebare şi aştepţi ca ceilalţi utilizatori să ofere răspunsuri. Tu îl selectezi pe cel mai bun, pe baza cunoştinţşelor tale ori în lipsa acestora pe baza voturilor exprimate online de către alţi utilizatori pentru cele mai relevante răspunsuri. Faţă de Google sau Yahoo Answers, întrebările sunt orientate pe business, iar "CV"-ul (cu nume adevărat, studii, credibilitate etc.) repondeţilor e la vedere.
  • LinkedIn ServiceProviders – din acest meniu ai posibilitatea să ceri sau să faci recomandări dinspre/către diverse persoane.
Afacerea LinkedIn

Business LinkedInfo

Afacerea a pornit în urmă cu mai bine de cinci ani când fondatorii Reid Hoffman şi Konstantin Guericke s-au gîndit să pună bazele unei comunităţi profesionale pe net. Actualmente, compania LinkedIn îi are la conducere pe Dan Nye – CEO, respectiv Hoffman – preşedinte şi purtător de cuvânt. Hoffman ocupase poziţia de vicepresedinte executiv la PayPal şi deţine active şi în proiecte online precum Digg şi FaceBook.

Deşi în primul an de la lansare LinkedIn părea un eşec financiar datorită numărului mic de utilizatori care s-au înscris pe sit; în 2005 numărul acestora a sporit peste aşteptări, la circa cinci milioane.

La finele lui 2006, reţeaua ajunsese la mai mult de nouă milioane de utilizatori înregistraţi, dintre care 3,6 milioane îşi accesau contul măcar trimestrial – potrivit BusinessWeek.com. Analiza e completată de profilul utilizatorului tipic: 39 de ani, venit mediu anual de 139 mii dolari. Din totalul lor, 89.000 reprezentau directori executivi şi aproape jumătate de milion deţineau funcţii de conducere.

În 2007, LinkedIn s-a ales cu  două premii Webby pentru caracteristicile sale de reţea socială şi servicii.
Din luna martie a lui 2008 şi companiile au profile pe LinkedIn: eBay, Google, Yahoo!, Oracle sunt doar cîteva exemple grele dintre cele circa 160.000 deja înscrise – de la fundaţii filantropice (de pildă, Bill & Melinda Gates Foundation) până la companii din topul Fortune 500.

Compania a trecut pe profit în 2006 cu o sumă ce nu depăşeşte pragul de 10 milioane USD, la trei ani după lansarea sitului LinkedIn, în mai 2003. Profitul provine din publicitate, dar şi din tarifele plătite de companii mari pentru a li se permite să caute noi angajaţi în imensa bază de date LinkedIn. De altfel, în 2006 Microsoft, eBay, Target sau L’Oreal plăteau două până la 10.000 USD lunar în scopul acesta.

În 2007, la investiţia iniţială de 13,4 (14,7 – potrivit TechCrunch) milioane USD obţinute pe parcursul anilor anteriori în două tranşe s-au mai adăugat 12,8 milioane USD pentru îmbunătăţirea şi sporirea serviciilor oferite de sit, dar şi pentru lansarea unui serviciu online separat, denumit LinkedIn Experts. Acesta din urmă, un serviciu online pentru furnizarea de consultanţă plătită – 500USD prima oră, 250 pentru următoarele – nu s-a bucurat de succes şi acum câteva luni a dispărut în uitare.

LinkedIn este finanţat de firme de investiţii puternice din Statele Unite şi Europa: Greylock Partners, Bessemer Venture Partners, European Founders Fund şi Sequoia Capital – aflat în spatele unor branduri importante de Internet ca Yahoo!, Google şi PayPal.

Mai multe surse evaluează LinkedIn la o valoare de piaţă de 1 miliard USD. Oficialii LinkedIn se aşteaptă ca în 2008 situl să înregistreze un profit de 50-100 milioane USD.

Sediul central al LinkedIn se află în Mountain View, California, cu birouri în New York şi Londra. Competitorul direct, de pe continentul european: Xing.com. Xing Corporation, compania ce deţine situl, are cartierul general la Hamburg, Germania.

Creşterea LI bate de departe MySpace, FaceBook şi Windows Live

Potrivit unui studiu al companiei de cercetare Nielsen, publicat pe Cnet.com, creşterea procentuală cea mai semnificativă între siturile de socializare a avut-o LinkedIn (locul 4 în topul siturilor de socializare din SUA), în timp ce MySpace (locul întâi) a stagnat. LinkedIn a înregistrat o creştere impresionantă a numărului de utilizatori de 361% an-la-an, iar MySpace de doar 3%. Statistica se referă la Statele Unite şi este calculată pe baza numărului de vizitatori unici lunar ai fiecărui sit (coloanele doi şi trei din tabel).

LinkedIn creste mai repede decat orice site de socializare din SUA

Linked In Romania plus alte detalii interesante

Linked… in Romania

Marile companii te vânează pe joburi serioase. Însă nu pe sentimente.ro şi alte situri de socializare de acest fel (după mine de flirturi inutile şi pierdut vremea) ci – ai ghicit – pe LinkedIn. În afară se poartă la greu, dar şi la noi există un exemplu grăitor. De pildă bloggerul Bobby Voicu, de curînd numit country manager Yahoo! pe România, recunoaşte într-un articol publicat în Business Magazin că gigantul media l-a "racolat" pentru acest post via LinkedIn. “Nu îmi căutam un job. Cei de la Yahoo! m-au găsit pe LinkedIn şi m-au contactat”, povesteşte Voicu. Evident, acesta se poate lăuda şi cu un profil de utilizator bine conturat (cunoştinţe şi experienţă în domenii diverse, de la finanţe la internet).

De ce folosesc românii LinkedIn? Pentru a răspunde, am „furat” cîteva dintre comentariile postate la un articol pe tema LI, postat anul trecut de Cristian Manafu pe blogul său:

  • Marius Hanganu (Rotite.blogspot.com) – Personal folosesc 2 lucruri în LinkedIn: a) secţiunea de Answers, relativ nouă , care poate fi însă destul de dumb; b) să "stay in touch" cu cunoştinţe. Relativ des (1-2 ori pe lună) descopăr prin reţeaua mea nişte foşti colegi/amici cu care nu am mai vorbit de mult
  • Anca (BusinessIdeas.ro) – Mie imi place LinkedIn ca pot sa tin legatura mai bine cu unii colegi. Cred ca e util atata timp cat actualizezi profilul atat tu cat si cei din retea. Mi se pare super interesanta posibilitatea de a face conexiuni cu persoane noi, dar asta depinde de cat de mult timp "investesti" tu in crearea unui profil cat mai complex si extinderea retelei de contacte. Chiar am auzit pe cineva care a incheiat un contract de colaborare in urma unei legaturi initiate pe LinkedIn…
  • Rares (RaresNastai.com) – Exista companii de recrutare care folosesc LinkedIn pentru headhunting. Toate cunostintele pe care le am, folosesc LinkedIn pentru recrutare/colaborari.

Linked in Firefox!

Dacă eşti sau vei deveni pasionat de LinkedIn, atunci sigur eşti sau vei deveni şi un utilizator consecvent al browser-ului web Firefox (părerea mea, conform teoriei “internet-explorerii noştri sunt mai deştepţi decît ai lor”). Tocmai de aceea, https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1512 este sursa de unde poţi descărca plugin-ul LinkedIn Companion for Firefox 3.0.1, plugin actualmente compatibil cu seriile de versiuni stabile Firefox 1.5 şi 2.0. Cu ce te ajută: accesezi instant reţeaua LinkedIn şi să-ţi verifici corespondenţa electronică direct din bara de favorites, respectiv search a browserului.

Pugin LinkedIn pentru Firefox

Versiunea pentru telefon mobil, lansată în februarie 2008 poate fi accesată via http://m.linkedin.com.

LinkedIn, versiunea pentru telefon mobil

LinkedIn irezistibil pentru scameri

Specialiştii companiei de securitate Sophos au descoperit faptul că scamerii (fraudatorii internauţi) se concentrează mai nou pe LinkedIn. "Scamerii se gândesc probabil că membrii unui sit ca LinkedIn au conturile mai umflate decît utilizatorii MySpace sau FaceBook, prin urmare şi potenţialele câştiguri ar fi mai mari." – explică Graham Cluey de la Sophos. Scamul identificat, chiar în urmă cu cîteva zile, este unul tipic "Nigerian": o femeie de 22 ani pretinde că a moştenit 6,5 milioane USD în urma decesului tatălui; "Înainte ca tatăl meu să moară pe 12 decembrie 2007, m-a rugat să stau lângă patul său şi mi-a spus că are 6,5 milioane dolari în contul unei bănci din Abidjan. (…)"

De ce LinkedIn?

Hi! Dă-mi un Five tovărăşesc şi-ţi dau un pont: LinkedIn.com. Dacă vreau relaţii sociale, o fac simplu şi direct prin intermediul prietenilor apropiaţi – căci ei mi-i vor prezenta pe prietenii lor. Dacă vreau una mai intimă apelez la alte căi decât hi5, FaceBook, MySpace – pur şi simplu n-am încredere în acestea. Dacă vreau să cunosc specialişti în anumite domenii, distanţele nu mă interesează prea mult, rezultatul cooperării fiind mai important. Iar LinkedIn e sursa de profesionişti pe care, recunosc, abia acum am descoperit-o.

LinkedIn e o reţea socială cu peste 20 de milioane de membri dintre care aproape 10 milioane numai din SUA. Nu, nu e pentru tine dacă ocupaţia ta zilnică se rezumă la a-ţi admira chipul în oglindă ca mai apoi să fii apt să te plimbi prin cluburi. LinkedIn are un specific aparte, business; aici nu-ţi pui poze deocheate cu zecile, nu contează cum stai cu dragostea. Aici îţi formezi relaţii de afaceri, cu oameni din diverse domenii, ţii legătura cu colegi de serviciu sau cu cei din liceu/facultate ca să vezi unde au ajuns în viaţă. Aici merită să exişti pentru a fi descoperit pentru un job deosebit, caz în care e de muncă – trebuie să-ţi construieşti un profil de utilizator adevărat, să îţi formezi o comunitate, să "cerşeşti" recomandări pozitive din partea altora şi să le primeşti dacă le meriţi.

LinkedIn

De ce LinkedIn, de ce nu FaceBook, Hi5, MySpace şi altele asemenea?

  • Pentru că ai peste 20 de ani, hai peste 25 (target de pornire al LI). Doar te-ai plictisit să-ţi pui pozele alea narcisisto-emo-kid-iene şi să cerşeşti veşnic aceleaşi imbecile comentarii din partea vizitatorilor paginii tale de Hi5: „ce dulce eşti”, „ce m-aş combina cu tine”. Pentru că după lunga pubertate te gândeşti să te lansezi profesional, să plăteşti măcar hîrtia igienică dacă încă te întreţin părinţii, sa faci ceva ca să nu ajungi schilod financiar/material/mintal cînd te trezeşti că viaţa reală te trage în piept. O poţi face pe baza cunoştinţelor acaparate ca autodidact dacă simţi că anii de liceu/facultate nu te-au ajutat, a pasiunilor/hobby-urilor tale care ţi-au perfecţionat poate anumite zone ale creierului (web design, electronică, telecom, blogging, drinking, eating and … – în cazul meu), însă poate nu ai reuşit să te impui ca bun meseriaş în cercurile în zona ta, în cercurile prin care te învîrţi; într-o reţea ca LinkedIn, complexă ca număr de domenii acoperite – peste 150, de praguri profesionale solicitate/acceptate, cu milioane de membrii din zeci de ţări, teoretic e mult mai simplu – depinde cum îţi faci reclama şi de cine/cîţi/cum te recomandă, iar pe parcurs de cum rezolvi obiectivele cerute de eventualii angajatori. N-o să vină instant propuneri, dar măcar ţi-ai depus "CV"-ul unde trebuie.
  • Ai trecut de mult de pubertate, eşti deja (oarecum) consacrat din punct de vedere profesional, dar vrei altceva, nu vrei să te plafonezi; nu ştii unde să mai cauţi un job deosebit, o oportunitate de business, un grup de oameni cu aspiraţii comune, o nouă modalitate de a mai stoarce de undeva nişte bani lucrînd de la distanţă, pe net (ca editor, consultant, programator de soft, administrator de servere şi situri web ş.a.).
  • Vrei să fii în contact cu colegii ori să-i regăseşti pe cei pierduţi şi, curios din fire, să fii la curent cu devenirea lor profesională. Cât priveşte regăsirile, nu-i vorba de magie ci de motorul de căutare al LI pe care poţi căuta persoane care au studiat în aceleaşi instituţii ca şi tine (fiecare le completează la creearea unui cont).
  • Pentru că LinkedIn este un better than "bestjobs", un site utilizat de cele mai puternice companii din lume pentru a vâna personal (vei descoperi mai încolo şi un exemplu de român ajuns prin LI în poziţie de conducere la Yahoo).