Liquid Net în România: speranţe pentru un Internet Mobil excelent

Liquid Net în România: speranţe pentru un Internet Mobil excelent

La ora actuală, soluţiile de Internet Mobil oferite de operatorii din România lasă de dorit. Deşi pe hârtie ni se promit viteze ameţitoare (unii merg până la 43.2 Mbps ), acestea sunt departe de realitate în practică. Chiar dacă ne aflăm într-o zonă cu acoperire HSDPA, din cauza solicitărilor mari, viteza reală rareori depăşeşte 1 MB/secundă.

Reţelele mobile sunt cu atât mai solicitate, cu cât cererea este mai mare. Pe lângă numărul de utilizatori în creştere, avem şi serviciile din ce în ce mai „gurmande”: video streaming-ul şi cloud computing-ul.

Liquid Net

Ce este Liquid Net?

Veştile bune vin de la Nokia Siemens Networks, grupare care a anunţat că a pus la punct o tehnologie nu revoluţionară, ci „evoluţională”: Liquid Net. Aceasta promite să eficientizeze banda prin alocarea dinamică a capacităţii acolo unde este mai mare nevoie. Cu alte cuvinte, Liquid Net reuşeşte să mute capacităţi într-o reţea.

Ce face Liquid Net?

Spre exemplu, într-o zonă rezidenţială (ex: un cartier precum Militari), solicitarea este scăzută în timpul zilei, când majoritatea utilizatorilor de Internet se află la birou. Deci cererea este incomparabil mai mare în zona de business (ex: Sema Park). Cu Liquid Net, printr-un sistem de antene active (foto dreapta), operatorii pot creşte capacitatea în zona de business, pentru ca, la sfârşitul zilei, să o realoce în zona de locuinţe.

Antenă Liquid Net

Mai mult decât atât, cu Liquid Net se elimină căderile cauzate de factori surpriză. Probabil aţi observat că, în timpul unui eveniment important (în special neprevăzut, de exemplu un cutremur, dar şi în cazuri anticipate – ex: meci, concert), reţeaua pică sau este aproape inutilizabilă. Asta se întâmplă pe zone restrânse – în locul unde se petrece evenimentul şi eventual în zonele din imediata apropiere, iar cauza nu este defectarea echipamentelor (decât poate în cazul unui dezastru) ci supraîncărcarea reţelei – oamenii trimit SMS-uri, scriu pe Facebook sau încearcă să îşi sune apropiaţii. Rezultatul cu siguranţă vă este cunoscut pentru că v-aţi lovit de aşa ceva. Ei bine, prin alocarea unei capacităţi suplimentare în zona respectivă, comunicarea nu va fi întreruptă.

Spuneam la început că Liquid Net nu vine ca un revoluţionar în industria de telecomunicaţii, ci ca o evoluţie. Nokia Siemens lucrează la acest proiect de aproape cinci ani, iar acum doar l-a pus într-o formă prietenoasă, pe înţelesul publicului larg.

Ce fac operatorii din România?

Conform oficialilor, toţi operatorii din România sunt deserviţi cu echipamente Liquid Net. Problema, din punctul de vedere al utilizatorului final, este că vorbim de o tehnologie modulară, iar fiecare operator îşi alege partea care îl interesează. Liquid Net este o tehnologie complexă care implică atât echipamente hardware (un core – nucleu de procesare, antene active etc.), cât şi software. Puse cap la cap, ele contribuie la fluidizarea reţelelor în cazul în care acestea sunt supraîncărcate. Gradul de eficientizare diferă însă de la operator la operator.

În mod optim, tehnologia Liquid Net oferă un spor de capacitate de 65% într-o reţea broadband, dar şi de un consum energetic scăzut. Avantajul este de partea companiilor sau clienţilor business care plătesc bani grei pentru pachete care să garanteze banda. Cum operatorii evită să facă garanţii pentru utilizatorii de rând, probabil că sporul real este cu mult mai mic. Pe viitor însă, ne aşteptăm la servicii de date superioare.

Producătorii de aplicaţii fac presiuni pe operatori, prin lansarea unor soft-uri care necesită o bandă de comunicaţii generoasă. Se estimează că serviciile Voice over IP (ex: Skype, Google Talk) vor domina piaţa de voce. De asemenea, streaming-ul video şi cloud computing-ul îi vor determina pe operatori să lanseze oferte cu mai mult trafic inclus şi la viteză ridicată. La ce preţ? Rămâne de văzut.

În fine, creşterea numărului de utilizatori de smartphone-uri şi alte dispozitive mobile inteligente este iarăşi un factor de care operatorii ţin cont.

Statistici şi trend-uri

În România, la sfârşitul lui 2010 erau aproximativ 3.000.000 de conexiuni de Internet Mobil. Numărul dispozitivelor va creşte de cinci ori până în 2015 şi de 10 ori până în 2020. Strict legat de smartphone-uri, creşterea dispozitivelor mobile cu Internet va fi de până la 30 de ori mai mare decât în 2010 (cifrele pe 2011 nu au fost publicate).

Cât despre traficul de date din România, consumul în 2010 a fost, în medie, de 15 MB/zi. În 2020, se estimează un trafic de cel puţin 1 GB/zi.

Conform Nokia Siemens, investiţia într-o tehnologie precum Liquid Net este mai mică decât în cazul oricărui alt tip de upgrade. Aşadar, avem speranţe pentru un Internet rapid şi stabil.

Trenduri

Despre Liquid Net, pe scurt

  • Eliberează capacitatea neutilizată din reţea -> eficientizarea traficului de date şi creşterea veniturilor pentru operatori;
  • Se adaptează la cererea imprevizibilă de bandă -> o experienţă superioară pentru utilizatori.
Urmărește Go4IT.ro pe Google News