Spam-ul şi viruşii au bătut toate recordurile în 2007

Autor: Liviu - Andrei Mihai 14.12.2007
Spam-ul şi viruşii au bătut toate recordurile în 2007

Ca orice sfârşit de an şi ultima lună a lui 2007 este dedicată de multe companii bilanţurilor şi statisticilor. Google, de exemplu, pe lângă statistica legată de căutările pe 2007, se ocupă totodată de spam şi viruşi. Pentru unii, o statistică legată de spam şi viruşi venită din partea Google poate suna puţin ciudat. Dar de fapt chiar are sens. Google este de departe cel mai important motor de căutare, are unul dintre cele populare servicii de e-mail şi în urmă cu numai 3 luni a achiziţionat una dintre cele mai apreciate companii care oferă servicii de securitate online, Postini.

Aşa se face că Google are la dispoziţie suficiente date pentru a realiza un studiu elaborat despre evoluţia spamului şi a viruşilor pe anul care se apropie de final. Pentru a da mai multă valoare studiului său, Google menţionează numărul şi tipul subiecţilor care stau la baza acestuia. Astfel, studiul are în vedere 35.000 de companii şi 12 milioane de utilizatori. În medie, pe parcursul acestui an, Google a procesat 1 miliard de e-mail-uri pe zi.

2007 va rămâne în statistica Google ca cel mai negru an din punctul de vedere al cantităţii codurilor maliţioase care circulă pe Internet. În acest an, spamerii şi creatorii de viruşi au bătut toate recordurile, 2007 înregistrând cel mai înalt nivel de spam şi viruşi.

În septembrie 2007, volumul mesajelor de tip spam crescuse cu 163% faţă de aceeaşi lună a anului trecut. Însă asta nu a fost nimic, comparativ cu octombrie care a constituit maximul evoluţiei pe acest an. Comparativ cu aceeaşi perioadă, în luna octombrie a acestui an volumul total a cunoscut o creştere record de 263 de procente! Împărţind numărul total de mesaje spam înregistrate în ultimul an la numărul de utilizatori avuţi în vedere, Google a ajuns la concluzia că, în medie, fiecare utilizator a primit 32.000 de mesaje nesolicitate. Încă nu sunteţi îngrijoraţi? Citiţi mai departe.

Spamerii nu numai că au mărit volumul de e-mail-uri, dar au adoptat şi noi strategii. În prima parte a anului, majoritatea spamurilor încă se bazau pe clasica metodă a imaginii încărcate de pe un server extern şi subiecte deja banale precum pharmaceuticals for sale sau hot stocks. Pe parcursul anului însă, spamerii au început să înlocuiască imaginea cu alte tipuri de conţinut. Aşa s-a ajuns la spam-uri cu PDF-uri, documente, tabele şi chiar elemente multimedia. 2007 va rămâne în istorie ca anul în care a apărut spamul multimedia.

Noile strategii au dus la creşterea dimensiunii mesajelor şi automat la creşterea consumului lăţimii de bandă şi a spaţiului de pe servere. În medie, noile tipuri de spam au dus la creşterea dimensiunii e-mail-urilor la 7.5 Kb. Google a calculat că pentru o companie cu 100 de angajaţi consumul de bandă şi de spaţiu pe server se situează undeva în jurul a 22 GB!

Google spam

În ceea ce priveşte strict Europa, în ultimul an 90% din totalul e-mail-urilor au reprezentat mesaje de tip spam! Anul trecut acest procent era de 70%.

Spam Google Europe

Viruşii anului 2007 au avut o evoluţie similară spam-ului, atât cantitativ, cât şi din punctul de vedere al strategiilor adoptate de creatorii codurilor maliţioase. 2007 se remarcă prin strângerea legăturii dintre spam şi viruşii, majoritatea viruşilor fiind răspândiţi prin intermediul spamului. Cele mai atipice metode de răspândire a viruşilor în acest an au fost mesajele care au avut ca ataşamente fişiere executabile protejate prin parolă.

Google virus statistics

Tot Google ne spune şi care vor fi tendinţele în materie de spam şi viruşi pe parcursul anului viitor. În 2008 volumul de spam şi viruşi se va stabiliza, fiind posibil chiar să scadă puţin. Oricum, mult peste 90% nu mai avea cum să crească. Anul viitor, viruşii care vor însoţi mesajele nesolicitate se vor concentra pe atacuri de tip phishing (furt de identitate, de informaţii personale). Atacurile de tip phising vor fi lansate în 2008 mai mult prin intermediul site-urilor, decât al e-mail-urilor.

Aşadar, 2007 a fost un an dezastruos din punctul de vedere al utilizatorului/companiilor, iar 2008 lasă să se întrevadă o mică rază de soare. Asta din cauză că procentul este destul de mare pentru a nu mai avea cum să crească prea mult, nu datorită tehnologiilor anti-spam. Dacă antiviruşii îşi fac destul de bine treaba, atât la nivel de de server, cât şi de client, nu acelaşi lucru se poate spune despre filtrele anti-spam. Spamerii se dovedesc cu mult mai inteligenţi şi mai energici decât apaticii inginerii care dezvoltă filtre împotriva spamului.