Tehnologie – Modelul Mozilla: Cum să câştigi zeci de milioane de USD din software gratuit

31.07.2007
Tehnologie - Modelul Mozilla: Cum să câştigi zeci de milioane de USD din software gratuit
browsere

Safari: „troianul“ trimis de Apple în ograda Microsoft

Safari, browser-ul web până acum disponibil doar pentru sistemul de operare Mac OS X de pe computerele Apple a fost lansat în iunie şi în varianta pentru PC-uri cu Windows.  Scopul „malefic“, scos în evidenţă de presa internaţională este acela de atragere a utilizatorilor de Windows către produsele Apple. Motivaţii: player-ul iPod, iniţial compatibil doar cu computerele de la Apple, şi-a câştigat popularitatea şi locul 1 în topul vânzărilor abia după ce a fost reproiectat pentru a putea fi conectat şi la PC-urile cu Windows. Plus, Safari este şi browserul instalat pe telefonul iPhone şi rulează miniaplicaţiile create de către comunitatea de dezvoltatori software pentru acelaşi tip de browser instalat pe computer; deci, chestie de com­patibilitate. Safari deţine 5% (peste 18 mil. de utilizatori) din piaţa de browsere şi se bate cu Internet Explorer (78%) şi Firefox (15%); 2% revin altor browsere, printre care Opera. În primele 48 de ore de la lansare, prima versiune Safari pentru Windows a înregistrat 1 milion de descărcări. Conform testelor efectuate de Apple, Safari este cel mai rapid browser pentru Windows, afişând paginile web cu de până la două ori mai rapid decât Internet Explorer 7 (cea mai nouă versiune), respectiv 1,6 ori mai repede decât Firefox 2. Oricum, după testarea Safari 3 beta de către utilizatorii de Windows, pe Internet au apărut destule replici violente la adresa browser-ului propus de Apple, reproşându-se funcţionarea defectuoasă a acestuia în diferite ocazii. Să nu uităm însă că Safari pentru Windows s-a lansat în variantă de testare (beta). www.apple.com/safari

Scurt istoric al browserelor web

Mosaic, primul browser cu interfaţă grafică a fost lansat în versiunea 1.0 în anul 1993 de către National Center for Supercomputing Applications (NCSA, parte a Universităţii Illinois) pentru sistemele de operare Unix.  În scurt timp a fost adaptat pentru Apple Macintosh şi Microsoft Windows. Marc Andreessen, lider al proiectului Mosaic, părăseşte e­chipa de dezvoltatori pentru a pune ba­zele unei companii, cunoscută mai târziu sub numele de Netscape Com­muni­cations Corporation. În octombrie ’94, Netscape lansează browser-ul Navigator. Abia pe la jumătatea lui ’95 Microsoft lansează prima versiune a Internet Explorer, browser bazat pe Mosaic, dar nu îl include în sistemul de operare Windows. În 1996 începe primul război al browserelor; cota Netscape Navigator ajungea la 86%, în timp ce Internet Explorer deţinea doar 10% din această piaţă. Este momentul în care Microsoft decide să vândă Windows 95 cu browserul IE integrat. Declinul Netscape era practic ca şi asigurat. La jumătatea anului 2004, Internet Explorer ajunsese la un maxim istoric, o cotă de 92%. S-a oprit aici, apoi a început să scadă odată cu lansarea browser-ului Mozilla Firefox. În doar doi ani, Firefox a accelerat de la zero la peste 15%, în defavoarea IE.

Scurtă analiză go4it!: români cu Firefox

Nu ne pretindem specialişti în Internet. Pur şi simplu am urmărit evoluţia (vezi graficele) pe parcursul unui an a utilizării de browsere pe două portaluri* româneşti de top, Apropo.ro şi Neogen.ro (cel mai vizitat site din România la momentul redactării). Sursa: www.trafic.ro


În luna august a anului trecut, adică înainte de apariţia ultimelor versiuni ale Internet Explorer (IE) şi Firefox (7.0, respectiv 2.0), 82% dintre vizitatorii site-ului Apropo.ro utilizau IE 6.x şi aproape 11% Firefox 1.x.

În aceeaşi perioadă, pe Neogen.ro se înregistrau 71% utilizatori de IE şi 14% de Firefox. Cu aproape un an mai târziu, în iunie 2007, pe Apropo.ro avem puţin peste 81% utilizatori Internet Explorer, dar cu 4% mai mulţi utilizatori Firefox (15%). Pe Neogen.ro, creşterea numărului de utili­zatori Firefox este şi mai clară, ajungând la 23%, utilizatorii de IE menţinându-se pe la cota de 72%.


** portal – în general, termenul acesta se referă la un website cu mai multe secţiuni, motor de căutare, forum şi alte resurse

Evoluţia Firefox în Europa

Conform ultimelor date statistice publicate de XiTi, o companie franceză ce analizează traficul pe Internet, Firefox deţine o cotă de piaţă de aproape 25% în Europa. Au fost analizate circa 91.000 de site-uri auditate de XiTi pe parcursul unei săptămâni, în luna martie 2007. Com­parativ cu aprilie 2006 (19,4% – procent utilizatori), Firefox a crescut cu 5 procente până în martie 2007 la 24,1%. Slovenia şi Finlanda au trecut de 40%, ca număr de utilizatori ai Firefox, iar Germania, Slovacia şi Croaţia depăşeau 35%. România se situează în mijlocul listei celor 30 de ţări pentru care s-a efectual studiul XiTi, cu un procent de 25,7% utilizatori în martie 2007, faţă de 23,9% în noiembrie 2006.

Urmărește Go4IT.ro pe Google News