Controversa gamerilor: PC sau console?

Autor: Daniel Ion 24.04.2008
Controversa gamerilor: PC sau console?
Performanţa componentelor

PC sau consolă?

Până acum câţiva ani, această intrebare era fără rost la noi în ţară. Pe plaiurile mioritice PC-ul a fost la putere, printre factorii care au influenţat acest lucru fiind, poate în mod ciudat, comunismul. În timp ce pe pieţele americane, japoneze şi din vestul europei se vindeau console şi jocurile aferente, România era în spatele Cortinei de fier. Plasarea în rândul ţărilor mai puţin dezvoltate a avut atunci şi are şi în zilele noastre drept consecinţă un interes scăzut din partea producătorilor majori pentru comercializarea consolelor pe piaţa noastră. Lucrurile au ajuns să se schimbe puţin, dar într-un ritm destul de lent.

Sony Playstation 1 şi controller-ul cu stick-uri analogice

Vom încerca să analizăm din cât mai multe perspective avantajele şi dezavantajele actuale ale celor două tipuri de platforme pentru jocuri, în speranţa că vom fi de folos celor care sunt în dubiu în legătură cu alegerea uneia dintre ele. Aşa cum a spus şi în titlu, subiectul este foarte controversat, existând suporteri înfocaţi în ambele tabere. Ca pasionat de jocuri, trebuie să mărturisesc că am o „apartenenţă politică”, dar voi încerca să fiu cât se poate de imparţial. Aştept comentariile voastre în cazul în care am omis vreo perspectivă esenţială.

Performanţa componentelor

La prima vedere, PC-ul ar trebui să fie avantajat la acest capitol. Calculatorul personal este un dispozitiv modular care poate fi oricând îmbunătăţit prin componente mai noi şi mai puternice. Dacă acest fapt în sine este unul foarte bun, problema apare când luăm în considerare costurile. Duratele de viaţă ale unei serii de procesoare sau plăci video, cele mai importante componente pentru rularea jocurilor, au ajuns în unele cazuri să fie mai mici de un an. Producătorii au început să profite de dorinţa jucătorilor de a se bucura de cele mai noi titluri la o calitate a detaliului cât mai bună oferindu-le de la an la an componente noi.

Consolele pe de altă parte necesită doar o investiţie iniţială mai importantă, dar vor oferi aceeaşi performanţă pe parcursul duratei de viaţă. O dezbatere aprinsă apare aici şi este legată de calitatea imaginii şi nivelul de detaliu al jocurilor. Susţinătorii PC-ului se vor lăuda că sistemele high end depăşesc cu mult performanţa consolelor, cel puţin la capitolul placă video. Dacă ar fi să luăm exemplul lui PS3, aceasta este dotată cu o placă video comparabilă cu un model high end din seria GeForce 7000 de Nvidia. La ora actuală performanţa plăcilor din acelaşi segment al seriilor Radeon HD 3000 de la AMD/ATI şi GeForce 9000 de la Nvidia este deja cu mult mai mare.

Nvidia GeForce 7800 GT - o placă video similară cu cea inclusă în PS3

Un avantaj al consolelor este că jocurile sunt optimizate la maximum de producător pentru componentele interne, iar jucătorii nu se vor putea plânge de numărul scăzut al cadrelor pe secundă afişate. Pe de altă părte, ne întrebăm dacă în timp jocurile pe console vor arăta la fel bine ca cele de pe PC, ţinând cont că pentru acesta din urmă apar plăci video mai performante care vor permite implementarea unor efecte grafice mai complexe. Rezoluţia nu este o problemă. Atât PS3, cât şi Xbox 360 redau imaginea în formatele high definition 720p şi 1080i, concurând cot la cot cu plaja de rezoluţii posibile în cazul PC-ului.

Din punct de vedere al procesorului, cele două inimi din PS3 şi Xbox 360 care bat la 3.2 GHz se pare că încă mai pot face faţă unor modele mainstream actuale de la Intel şi AMD. Din păcate, cursa nucleelor multiple de pe piaţa PC-urilor începe să le lase în urmă. Jocurile pe PC au început deja să fie optimizate pentru utilizarea a două sau mai multe nuclee, iar puterea de calcul a procesoarelor a avut un salt semnificativ când s-a făcut trecerea la arhitectura multi-nucleu.

Consola Xbox 360 desfăcută

Memoria RAM fixă în cazul consolelor limitează elementele afişate la un anumit moment, fie ele texturi sau entităţi din joc. În cazul PC-urilor, cantitatea de memorie RAM este limitată în unele cazuri de sistemul de operare, dar tot poate ajunge uşor la cel puţin 3 GB. Producătorii de consule au încercat să contrabalanseze situaţia prin folosirea unor memorii mai rapide. Astfel, Sony şi-a dotat dispozitivul cu 256 MB de memorie XDR şi încă 256 MB GDDR3, iar Microsoft a inclus 512 MB de memorie GDDR3. Aceste cantităţi se pot găsi astăzi doar pe placa video dintr-un PC.