Gran Turismo 5 Prologue – îţi vine să crezi că e un joc?

31.08.2007
Gran Turismo 5 Prologue – îţi vine să crezi că e un joc?
Istoria Gran Turismo

Universul Gran Turismo a fost întotdeauna bazat pe gameplay (acţiune / feeling), pe crearea de senzaţii tari jucătorului. Toate versiunile seriei au atalat mereu grafică de excepţie şi fizică pe măsură, iar GT 5 nu va dezamăgi. Producătorii au construit pentru GT 5 un nou motor grafic, o nouă fizică şi un nou AI (inteligenţă artificială).

În momentul de faţă nu se poate vorbi cu exactitate de fizica din joc, cel mult se poate specula că Sony nu va dezamăgi, aşa cum nu a facut-o nici la versiunile anterioare ale jocului.

Jocul este făcut să ruleze la rezoluţie Full-HD, adică 1920×1080 pixeli, şi nu oricum, ci la 60 de cadre pe secundă. Dacă facem o mică analiză putem vedea cum PS3 nu mai este aşa de scump când îl raportăm la performanţe. Pentru a putea rula ceva asemănător pe PC este nevoie de un calculator de ultimă generaţie din care doar sistemul grafic este cel puţin la fel de scump ca însăşi PS3. Dacă adunăm şi tragem linie, parcă ieşim ceva mai ieftin cumpărând o consolă decât un PC de ultimă generaţie.

Şi pentru ca experienţa să fie completă, Sony va lansa în curând şi un nou volan cu Force Feedback adresat aproape exclusiv celor două versiune ale GT 5.

Istoria GT

Începe în 1997 cu GT, devenit ulterior GT 1, versiune a jocului lansată iniţial pentru Japonia. Vânzările lui GT 1 au depăşit aşteptările, peste 10 milioane de copii comercializate în întreaga lume. A urmat evident GT 2, lansat tot pentru prima consolă, iar aceasta s-a întâmplat în anul 1999. Jocul cuprindea un număr impresionant de maşini chiar şi pentru zilele noastre, peste 600 de exemplare.

Odată cu lansarea PlayStation 2, viitoarea variantă, GT 3, a evoluat foarte mult din punct de vedere grafic şi a văzut lumina zile în anul 2001. În decurs de aproape 5 ani, GT 3 s-a vândut în aproape 15 milioane de exemplare. Până la cea de-a patra versiune a seriei, jocul a mai existat în mai multe variante, denumite Gran Turismo Concept 2001 şi 2002, fiecare vândute doar în unele zone ale lumii: Japonia, Europa sau Asia.

Gran Turismo 4 a fost precedat de varianta restrânsă, GT4 Prologue, exact ca şi în cazul lui GT5. Cea de-a patra varianta a jocului a fost adresată tot pentru PS2 şi a inclus şi mai multe maşini, peste 700. Anul acesta a fost lansată o versiune demo, Gran Turismo HD Concept, un fel de prezentare nereuşită a ceea ce va fi GT 5. Varianta nu a fost comercializată, ea putând fi descărcată gratuit de pe site-ul oficial de către toţi deţinătorii consolei PS3.

Îl aşteptăm

GT 5, cât şi varianta sa Prologue, sunt printre puţinele jocuri care se supun standardelor Full-HD. 60 de cadre pe secundă la rezoluţie 1080p sunt capacităţi pe care majoritatea PC-urilor doar visează să le ofere. Aşa cum s-a întâmplat cu toate versiunile GT, şi aceasta este dezvoltată de Polyphony Digital în strânsă colaborare cu Sony.

Aşadar, dacă deţineţi o consolă PS3, din octombrie căutaţi prin magazine Gran Turismo 5 Prologue. Putem spera că, fiind o versiune care va încălzi pista pentru Gran Turismo 5, Prologue să fie ceva mai ieftin. Nu uitaţi, pentru ca experienţa să fie totală, aveţi nevoie şi de un televizor HD Ready 1080p. Din păcate sunt echipamente ale căror preţuri pornesc din zona 3.000-3.500 lei.

Cu siguranţă că doar pentru un joc nu merită să cumperi o consolă, poate doar maniacii ar face aşa ceva. Personal am în vedere achiziţionarea unei console. Ceea ce mă face să mă îndrept către PlayStation 3 sunt GT 5 şi GTA 4, cel din urmă aşteptat în primăvara lui 2008.

GT 5 Prologue

Cel ce concurează cu Need for Speed pentru cel mai îndrăgit simulator auto este, fără nicio îndoială, Gran Turismo. Din păcate pentru mulţi dintre noi, seria Gran Turismo a fost oferită exclusiv pe console şi mai exact, doar pe familia PlayStation a Sony. Nu are aceeaşi vechime ca NFS, dar oferă exact ceea ce caută un jucător înrăit, acţiune (gameplay).

În curând se va lansa Gran Turismo 5, versiune dedicată exclusiv consolei PlayStation 3. Nu spun că merită să cumperi o consolă doar pentru un joc (deşi…), dar o sumă de 200 lei nu este prea exagerată. Marea investiţie o reprezintă consola a cărei valoare se învârte în jurul a 2.000 lei.

GT 5 Prologue

Seria finală GT 5 va fi lansată în 2008, terenul va fi pregătit însă de o variantă redusă a sa, Prologue. Redusă nu înseamnă demo, Prologue oferind peste 40 de maşini cu care se poate concura pe cinci circuite reale, cum ar fi Suzuka.

GT 5 Prologue va fi primul joc on-line al seriei GT, aceasta fiind principala îmbunătăţire a sa dacă facem abstracţie de la grafică. Cursele on-line oferă posibilitatea ca 16 persoane aflate în diferiţe colţuri ale lumii să se întreacă în aceeaşi cursă. Capacităţile on-line nu se rezumă doar la concurarea cu alţi 15 jucători, ci sunt oferite şi alte servicii. Gran Turismo TV va fi un sistem de televiziune on-line care va permite vizualizarea de emisiuni şi curse auto reale, nu din joc. Un alt serviciu on-line interesant este My Garage, adică o pagină personală unde sunt prezentate maşinile deţinute, recordurile obţinute pe circuite şi lista cu prieteni cu care se poate conversa.

În ceea ce priveşte grafica, cele 200.000 de poligoane din care este formată fiecare maşină spun totul. Aceasta a fost posibliă datorită puterii de procesare a lui PS3, PS2 fiind capabil de randarea maşinilor la aproximativ 4.000 de poligoane. GT 5 Prologue va include între 40 şi 50 de maşini, turisme evident, nu maşini de serie. Dintre mărcile reprezentative enumerăm: Ferrari, Nissan sau Mitsubishi. Nu se ştie dacă în Prologue vor exista, dar în varianta finala GT 5 cu siguranţă că vom avea modele de maşini foarte noi şi chiar nelansate în momentul de faţă. Cum ar fi Mitsubishi Lancer Evo X şi Audi R8.

Din Prologue nu va lipsi tunning-ul, ce permite modificarea motorului, a suspensiilor, alegerea tipului de anvelopă etc. Nu va fi la fel de avansat ca tunning-ul prezent în ultimele versiuni ale NFS, dar va influenţa serios comportamentul maşinii pe circuit. Spun pe circuit deoarece acţiunea din Prologue se va desfăşura exclusiv pe circuit şi nu pe trasee stradale. În GT5 situaţia se va schimba însă.

De realism se va ocupa şi noul sistemul de avariere al maşinii, dar şi un nou mod profesionist de condus, foarte apropiat de cel din realitate. Acestea au fost dezvoltate la cererea jucătorilor care doresc de la GT mai multă dificultate.