Un miliard dublat in 3 ani

30.10.2007
Un miliard dublat in 3 ani
Advertisingul neplatit

Advertisingul neplatit (incidental advertising)

Una este sa joci Formula One cu un bolid Ferrari decat cu unul no-name. Faptul ca in jocul cu pricina poti alege intre masini ca Ferrari sau BMW nu inseamna neaparat ca producatorii cu aceleasi nume au platit pentru a li se face reclama.

Uneori dezvoltatorii pun in jocurile video – de obicei cele de fotbal sau raliu – bannere cu marci/produse arhicunoscute dintr-un singur motiv: acela de a spori nivelul de realism; jucatorii se bucura sa le vada in joc, fiind obisnuiti cu ele din meciuri sau cursele F1 difuzate pe TV. In acest caz, creatorul jocului nu cere bani de advertising, ci mai degraba permisiuni de utilizare ale logo-urilor companiilor ce le detin.

Reguli TV in jocuri PC

Compania Double Fusion promite ca reclamele sa poata fi plasate in orice joc video dupa reguli caracteristice TV-ului. Practic, creatorii de jocuri prevad anumite spatii de reclama in jocuri inainte de finalizarea acestora. Locurile de afisare nu se mai pot schimba dupa ce jocul a fost lansat, ci doar continutul reclamelor (via internet).

Double Fusion rezolva problema cu noua lor aplicatie fusion.runtime ce functioneaza si cu jocurile mai vechi. Astfel, advertiserii pot face campanii de advertising cand si unde vor prin intermediul jocului, la fel cum procedeaza cu spoturile TV. Producatorii de jocuri Ubisoft Entertainment din Franta, Ncsoft (din Coreea) si Oberon Media (SUA) sunt primii utilizatori ai noii tehnologii.

*Jocurile in format flash se pot juca direct din browserul web.

In-game advertising

In-game advertising

Daca joci un Cricket 07, vei vedea pe marginea terenului bannere cu Puma, The Daily Telegraph s.a. A include reclame in jocurile video se cheama „in-game advertising". Primele exemple de in-game advertising dateaza de prin 1978. Pana ca internetul sa evolueze, bannerele din jocuri erau statice (static in-game advetising), in sensul ca nu se puteau schimba pe parcurs.

Cand gamerii au prins gustul jocurilor online, datorita conexiunilor mai bune la net, au aparut si tehnologiile ce permit advertiserilor sa modifice/actualizeze reclamele din anumite jocuri, de la distanta, oricand si dupa bunul lor plac (dinamic in-game advertising).

Astfel, intr-un joc online, gamerului i se pot afisa reclame diferite, trimise de advertiser in functie de eveniment, data sau de locatia sa geografica (se verifica adresa IP a computerului gamerului). In jocul Cricket 07, creat de EA Sports, pe marginea terenului se observa bannere cu Vodafone, The Daily Telegraph, Morrant (producator de echipamente sport) si Puma.

Advergaming

O sticla de Pepsi cu ochi si picioare te invita sa te joci cu ea. Faceti o echipa al carui unic scop este uciderea cutiilor de Coca Cola. Acesta ar fi exemplul unui joc video creat special pentru promovarea unui produs, avand rolul de instrument de marketing. Tactica se numeste advergaming.

In cazul advergaming-ului, o companie ofera pe site-ul ei (dar nu exclusiv) jocuri interactive, in ideea atragerii atentiei potentialilor clienti asupra unui brand/produs. Pentru exemple de advergames, intra pe www.advergame.com (site-ul unui producator de advergames) ori pe www.candystand.com – un portal popular de jocuri flash create ca instrumente de marketing.

Reclama nu mai conteaza cand mor jucatorii

In luna septembrie un chinez de 30 de ani a lesinat in fata computerului, intr-un internet café, dupa 3 zile de joaca online neintrerupta. Medicii au constatat decesul si cauza cea mai probabila – extenuarea. Cazul nu este unic in China; la inceputul anului un profesor a decedat din acelasi motiv dupa 15 zile de gaming online.

Conform statisticilor China Internet Network Information Center, de la inceputul acestui an, peste 31 de milioane de internauti chinezi s-au jucat online. Cei mai multi gameri pe internet din China sunt barbati cu varste intre 18 si 30 de ani, locuiesc in zone urbane, iar ca educatie au terminat cel putin liceul. www.allheadlinenews.com

Cifre world wide

Cifre world wide

Pentru advertising prin jocuri video se vor cheltui in 2011 doua miliarde USD in toata lumea. Acesti bani sunt impartiti in doua mari metode, in functie de modul in care mesajele publicitare ajung la client: in-game ad (plasarea de reclame in jocuri) si adver­gamingul (jocuri video create ca unelte de marketing).   Anul trecut s-au cheltuit in to­tal 692 de milioane de dolari, iar 2007 se va incheia cu ci­fra rotunda de un miliard USD, potrivit celor mai recente statistici si a estimarilor pe ur­ma­torii cinci ani publicate de eMarketer.com; ritmul de crestere anual al businessului este de aproape 23%.

Jumatate din bani se invart in SUA

Si ca sa fie clar ca world wide inseamna Statele Unite plus restul lumii, numai la nord-americani se vor cheltui jumatate din sumele amintite, dintre care un procent semnificativ revine adverga­mingului, adica jocurilor video create ca unelte de marketing. Cifrele vehiculate de eMarketer sunt mai mici decat cele ale Parks Associates (companie de cercetare IT&C) care estimeaza ca incasarile din in-game advertising in Statele Unite vor creste de la 120 de milioane de dolari in 2006 la 200 de milioane de dolari pe acest an si respectiv la 300 de milioane de dolari in 2008. Yankee Group se asteapta la 732 de milioane de dolari in 2010, tot pe segmentul in-game.

Statistici

Dintr-un sondaj desfasurat in Marea Britanie de CNET Networks UK si Internet Advertising Bureau reiese ca pe 73% din cei 3.575 de gameri intervievati nu-i deranjeaza reclamele din jocuri. Dintre participantii la sondaj 98% sunt barbati, 44% au varsta cuprinsa intre 13 si 18 ani, 32% au 19 – 24 ani si 17% au intre 25 si 34 de ani. Majoritatea sunt jucatori atat de jocuri pc, cat si de consola, iar 52% dintre ei depasesc pragul de 10 ore de gaming saptamanal.

„Daca reclama din joc e realista, contextuala si nu inoportuna, atunci exista un imens potential pentru advertiseri, mai ales ca jocurile video au ajuns sa fie tot mai preferate ca mod de petrecere a timpului liber” – conchide Jill Orr, director al CNET Networks UK. 86% dintre respondenti s-ar bucura sa vada mai multa reclama in jocuri daca pretul de vanzare al acestora ar scadea. 17% dintre ei nici nu-si dau seama de prezenta reclamelor. In 6 milioane de case din SUA exista cel putin cate-un „power gamer„; acesta se joaca cam 20 de ore pe saptamana si cheltuie 50 USD pe luna pe jocuri.

Pe langa jucatorii impatimiti mai sunt 15 milioane de gameri pasionati de jocuri banale gen Tetris – conform Park Associates. „Nu se mai pune problema ca numai copiii au ca pasiune jocurile video. Dimpotriva, exista si o multime de maturi cu o gramada de bani de cheltuit” – spune Jeff Berg, editor al Interpublic Emerging Media Lab.

Mirosul banilor la nasul Google

In 2006, Microsoft cumpara Massive, o companie specializata pe in-game advertising. Google, specialistul in cautari si reclama pe internet, n-a stat degeaba. Anul acesta a cumparat Adscape – o firma ce dezvolta o tehnologie de advertising prin care jocul video „detecteaza” comportamentul gamerului (dificultati, trecerea de un anumit nivel etc.) si in functie de asta sa primeasca ponturi sau premii din partea unui advertiser. www.news.com

Tags:
Urmărește Go4IT.ro pe Google News