Epson EH-LS100 – proiector Home Cinema pentru sufragerie [REVIEW]

10.01.2018
Epson EH-LS100 - proiector Home Cinema pentru sufragerie [REVIEW]
Prezentare

Prevăzut cu tehnologie laser şi sistem de proiecţie Ultra Short Throw, Epson EH-LS100 este genul de proiector care nu are nevoie de condiţii speciale pentru instalare şi poate fi utilizat timp îndelungat fără a înlocui consumabile scumpe, cum este lampa de proiecţie. Amplasarea se face pe o masă aşezată chiar lângă suprafaţa de proiecţie, sau fixat de tavan, diagonala imaginii putând fi extinsă pentru a cuprinde întreg peretele fără ca dimensiunile încăperii să limiteze distanţa de proiecţie.

Prezentare

Gândit pentru folosirea în încăperi cu sau fără surse de lumină ambiantă, Epson EH-LS100 include atât mod de proiecţie Cinema clasic optimizat pentru funcţionare silenţioasă, dar şi mod Bright Cinema care optimizează contrastul şi luminozitatea imaginii pentru vizibilitate cât mai bună în condiţii potrivnice.

Trebuie spus că Epson EH-LS100 are şi unele dezavantaje, sistemul Ultra Short Throw cu unghi oblic de incidenţă a luminii amplificând diferenţele de planeitate ale suprafeţei de proiecţie, deformând imaginea. Prin urmare, se impune folosirea unei suprafeţe de proiecţie dedicată, cele mai bune rezultate fiind obţinute cu produse optimizate UST, care resping lumina ambiantă fără a filtra şi imaginea proiectată din lateral.

Deşi este intenţionat pentru acasă, Epson EH-LS100 dispune şi de funcţii apreciate în mediul Business: trei intrări HDMI şi mod de afişare split-screen, doi conectori USB, Ethernet şi posibilitatea controlării de la distanţă.

Parte din gama premium a producătorului Epson, EH-LS100 este un videoproiector cu tehnologie 3LCD optimizat pentru conţinut multimedia şi vizionarea de filme. Modelul foloseşte o configuraţie cu procesor de imagine pe 10 biţi şi 3 filtre LCD diferite, fiecare responsabil cu redarea unei culori de bază a spectrului RGB. La final, imaginea cu rezoluţie 1920×1200 pixeli poate diferenţia între 1.073 miliarde culori, acurateţea fiind comparabilă unui monitor profesional pentru editare foto. Mulţumită tehnologiilor folosite, Epson EH-LS100 se poate lăuda cu rată de contrast 2500000:1 şi nivel de negru impresionant, care ajută la păstrarea unei atmosfere autentice în scenele întunecoase din filme. Suplimentar, cursivitatea mişcărilor în scene dinamice este asigurată folosind 240Hz rată de refresh în modul 2D. Tot mai puţin popular în ultimii ani, suportul pentru conţinut 3D a fost abandonat pentru EH-LS100.

Ajutat cu un sistem de iluminare laser, Epson EH-LS100 poate reda imagini cu diagonală între 177 şi 330 centimetri, sistemul automat de focalizare asigurând claritate optimă a imaginii în orice situaţie. Modelul oferă şi reglaje separate pentru zoom şi compensarea geometriei (Keystone Correction) în plajă de ± 30°, disponibile în meniul de configurare. Sistemul de iluminare este certificat pentru 20000 ore durată de viaţă  în condiţii normale de utilizare, respectiv 30000 ore la folosirea modului ECO. Penalizând doar cu puţin luminozitatea maximă obţinută, modul ECO reduce consumul de energie cu peste 90W şi atenuează zgomotul produs de ventilator până la un nivel confortabil pentru folosirea în încăperi fără alte surse de zgomot ambiant.

Prezentat în carcasă din plastic negru-mat cu design elegant dar construcţie cam voluminoasă, videoproiectorul Epson EH-LS100 necesită un suport pentru instalare spaţios şi solid, capabil să-i susţină greutatea de 11 Kg.

Partea din faţă, dispozitivul nu prezintă prea multe elemente distinctive. În schimb, ansamblul optic plasat la partea superioară evită potenţiale obstacole aflate în imediata proximitate, permiţând amplasarea proiectorului lângă alte echipamente voluminoase. Conectorii sunt plasaţi în lateral, ascunşi în spatele unui capac detaşabil care lasă vizibile doar opţiunile cele mai populare. Lista completă include conectori S-Video, Component, Composite şi HDMI (2 buc). Găsim şi un port RS-232 pentru folosirea sistemelor de control la distanţă, respectiv port USB 2.0 util pentru eventuale actualizări de firmware.

Specificaţii proiector Epson EH-LS100:

• Iliminare laser (4000 lumeni în modul high, 2800 lumeni în modul ECO)
  • Durată de viaţă lampă: până la 30.000 de ore în modul Eco, până la 20.000 ore mod High
  • Tehnologie 3LCD, obturator RGB cu cristale lichide
  • Rezoluţie nativă Full HD, 1920 x 1200 pixeli, raport 16:10;
  • Contrast Dynamic: 2.500.000:1;
  • Sistem de proiecţie Ultra Short Throw (41 cm distanţă de proiecţie pentru 230 cm diagonală a imaginii)
  • Diagonală: între 70 inch (177 cm) şi 130 inch (330 cm);
  • Conectivitate: 3 x HDMI (unul suportă MHL), VGA In, VGA Out, RS-232C, Composite In, Audio Out (jack de 3.5 mm), 2 x Audio In (jack de 3.5 mm), 2 x USB Type A, 1 x USB Type B, Ethernet RJ-45;
  • Sunet: 16W;
  • Dimensiuni: 494‎ x 437 x 188 mm;
  • Greutate: 11 kg.
  • Consum de energie: 432W în modul high, 332W în modul eco şi 0.5W în stand-by

Pachetul cu accesorii conţine o telecomandă de mici dimensiuni, dar generoasă în privinţa numărului de butoane.

Experienţa în utilizare, Concluzie

Instalare şi configurare

După ataşarea cablului video şi cel de alimentare, videoproiectorul mai necesită doar apăsarea butonului Power pe telecomandă. Acordăm aproximativ 10 secunde pentru iniţializare după care trecem la alegerea sursei de semnal video conectată. Alternativ, putem apăsa butonul Search Source pentru automatizarea acestui proces.

Cu Epson EH-LS100, focalizarea şi încadrarea imaginii pe suprafaţa de proiecţie sunt complet automate, mici ajustări la partea de geometrie putând fi aplicate ulterior folosind telecomanda. Practic, tot ce trebuie făcut este să aşezăm proiectorul la distanţa potrivită faţă de suprafaţa aleasă pentru proiecţie (în general, mai puţin de un metru).

Fără culori suprasaturate şi ajutat cu un algoritm de contrast dinamic aplicat în mod discret, EH-LS100 este un videoproiector care poate fi utilizat imediat, imaginea redată la setările implicite fiind similară celei întâlnite într-o sală de cinema. Este de ajuns selectarea modului Cinema pentru vizionarea de filme, respectiv Bright Cinema dacă iluminarea încăperii nu poate fi redusă suficient. Mai avem în plus un mod Dynamic optimizat pentru prezentări şi un Game Mode care reduce latenţa la afişare până la un nivel practic insesizabil

Dacă lumina ambiantă din încăpere este redusă, folosirea modului Cinema sau activarea modului ECO pentru lampa de proiecţie va elimina cea mai mare parte a zgomotului produs de ventilator.

La capitolul opţiuni avansate avem balans de alb, tonalitate, saturaţie de culoare, contrast, claritate, Gamma, reglaje individuale RGBCMY, mod ECO/Normal pentru lampa de proiecţie.

Calitatea imagini

Recomandat în specificaţii cu luminozitate maximă de 4000 Lumeni, Epson EH-LS100 reuşeşte să impresioneze prin strălucirea imaginii, depăşind cu mult nivelul proiectoarelor din gama low-cost. Având deja luminozitate suficientă, lampa de proiecţie poate fi comutată în modul ECO fără să resimţim o diminuare accentuată a calităţi imaginii. Totuşi, aş fi dorit ca Epson să fi optimizat mai mult pentru funcţionare silenţioasă în modul Bright, zgomotul produs de ventilator fiind dificil de ignorat, chiar dacă nu este foarte deranjant.

Superior tehnologiei DLP, sistemul de proiecţie 3LCD permite obţinerea unei calităţi foarte bune a imaginii, din care nu se pierd detaliile subtile şi fidelitatea culorilor, atmosfera de vizionare fiind comparabilă unei săli moderne de cinema. Pe lângă absenţa totală a zgomotului specific videoproiectoarelor cu tehnologie DLP, întâlnit mai ales la scenele slab iluminate, sistemul 3LCD cu procesare pe 10 biţi dezvoltat de Epson prezintă şi calităţi superioare pentru redarea fără efect de curcubeu a gradienţilor de culoare. Cunoscut sub denumirea de banding, defectul întâlnit deseori la monitoare pentru PC mai puţin sofisticate face ca nuanţele de culoare apropiate să fie observate ca şi benzi distincte, stricând aspectul imaginii în ansamblu.

Cam voluminos după standardele unui videoproiector modern, Epson EH-LS100 compensează însă prin calitatea foarte bună imaginii, puterea lămpii de proiecţie şi bagajul impresionant de conectori şi opţiuni pentru ajustare. Toate acestea vin cu un cost pe măsură, de aproximativ 14000 Lei. Justificat pentru un vârf de gamă echipat cu cele mai avansate tehnologii Epson, preţul cerut intră însă ferm pe domeniul televizoarelor premium cu diagonală mare.

Totuşi, pentru o experienţă de Cinema veritabilă, Epson EH-LS100 permite o diagonală de afişare net superioară oricărui televizor, limitată doar de suprafaţa peretelui folosit. Ajutat cu o sonorizare performantă, Epson EH-LS100 poate fi elementul central al unui sistem Home Cinema în măsură să mulţumească şi cei mai pretenţioşi utilizatori.

Calitate foarte bună a imaginii
Simplu de instalat, mulţumită sistemului de proiecţie Ultra Short Throw
Iluminare puternică, mai ales în modul Bright