Acer Mixed Reality Headset: realitate virtuală accesibilă tuturor [REVIEW]

14.12.2017
Acer Mixed Reality Headset: realitate virtuală accesibilă tuturor  [REVIEW]
Construcţie, design, ergonomie şi specificaţii

Platforma Mixed Reality de la Microsoft reprezintă o abordare foarte diferită faţă de soluţiile comerciale disponibile deja pe piaţă de ceva vreme precum Oculus Rift şi HTC Vive. Microsoft oferă tuturor partenerilor posibilitatea de a dezvolta hardware compatibil cu software-ul Mixed Reality, oferind astfel posibilitatea de a ajunge la mai mulţi utilizatori, în special la cei care nu îşi permit să investească mulţi bani într-o cască foarte performantă şi un computer pe măsură. Soluţia Acer Windows Mixed Reality pe care am testat-o de curând propune un balans interesant între performanţă şi preţ, oferind un pachet complet şi uşor de folosit de către orcine.

Construcţie, design, ergonomie

Acer Windows Mixed Reality este un pachet foarte interesant. Acesta include o cască VR care necesită conectarea a două mufe pentru funcţionare, alături de două controllere realizate după specificaţiile oferite de Microsoft. Toate cele trei componente ale pachetului sunt însă realizate dintr-un plastic destul de obişnuit, la nivel de finisaje, acest pachet fiind departe de ceea ce găsim în cutiile Oculus sau Vive. Acest lucru asigură însă posibilitatea de a oferi totul la un preţ mai mic decât concurenţa.

Din punct de vedere al design-ului, headset-ul Acer este similar cu PlayStation VR de la Sony, acesta oferind susţinere pe fruntea utilizatorului, de departe cea mai confortabilă formă pentru un astfel de produs, cu un sistem de prindere bazat pe o rotiţă care se găseşte în spatele dispozitivului. Partea din faţă, care include display-ul şi două camere orientate spre afară, este prinsă de suportul de susţinere cu o balama, care permite ajustarea focalizării în utilizare.

În utilizare, casca este confortabilă odată fixată pe cap, însă lipsa unui sistem de blocare a display-ului într-o poziţie ar putea duce la ajustări multiple pe parcursul utilizării, ceva ce nu este obligatoriu optim pentru un astfel de produs. Pe partea din dreapta găsim un jack audio pentru conectarea de căşti, iar cablul de conectare cu mufe HDMI şi USB 3.0 are o lungime potrivită pentru utilizarea la birou, chiar şi din picioare, dar nu este potrivită pentru experienţe „room scale”, care necesită mişcarea fizică a utilizatorului.

În cele din urmă avem cele două controllere, cu design standardizat pentru platforma Mixed Reality de la Microsoft. Acestea, în ciuda faptului că sunt produse de Acer, sunt identice cu cele pe care le vor oferi toţi partenerii Microsoft. Fiecare include câte un stick analogic, similar cu cel de pe gamepad-urile pentru console, o suprafaţă tactilă rotundă, cu click, un trigger pentru degetul index, butoane de meniu şi Start şi un buton amplasat pe mâner, undeva pe interior, pentru a simula acţiunea de strângere a pumnului. Controllerele sunt confortabile, uşoare şi par rezistente în timp, însă marele lor dezavantaj este faptul că sunt dependente de baterii AA. O soluţie cu acumulatori integraţi sau cu acumulatori care să fie livraţi în pachet alături de un încărcător ar fi fost mai bună.

Pentru detectarea mişcării, fiecare controller beneficiază de câte un cerc iluminat cu LED-uri de culoare albă, care împreună cu senzorii de mişcare din interior şi cu camerele poziţionate pe headset, oferă o mişcare 1:1 foarte precisă în mediul virtual. Nu în ultiul rând, cele două dispozitive integrează vibraţii, utile pentru experienţele interactive.

Specificaţii

  • Display: 2 x 2,89”( 1.440 x 1.440 pixeli @ 90 Hz)
  • Rezoluţie maximă: 2.880 x 1.440 pixeli (706 ppi)
  • Câmp vizual: 100 grade
  • Senzori: accelerometru, giroscop, magnetometru, senzor de proximitate
  • Conectivitate: HDMI, USB 3.0, jack 3,5mm, Bluetooth
  • Accesorii: 2 x controller wireless ( 125 grame fără baterii, 171 grame cu baterii)
  • Dimensiuni: 7,36  x 19,5 x 11 cm (Î x L x l)
  • Greutate: 850 grame
Software, experienţa de utilizare şi concluzii

Software

Avantajul Windows Mixed Reality faţă de oricare alt sistem VR de pe piaţă este că întreaga platformă este deja integrată în Windows 10 (cu Fall Creators Update instalat, desigur), putând conecta dispozitivul la computer şi porni software compatibil în doar câteva minute. Odată ce ai conectat casca la un HDMI liber din PC sau laptop şi mufa USB Type-C, Windows-ul va recunoaşte automat dispozitivul şi va porni software-ul Mixed Reality Portal.

Acesta este un spaţiu virtual sub forma unei vile, unde pereţii pot fi decoraţi după bunul plac cu aplicaţii din Windows Store, fie că sunt sau nu compatibile cu realitatea virtuală. Astfel, un perete poate găzdui un browser, altul poate găzdui un player video, iar diverse obiecte 3D pot fi poziţionate prin „casă” la întâmplare. Utilizatorul poate pune aplicaţii şi în aer, acestea rămânând ancorate oriunde. Ferestrele pot fi redimensionate după bunul plac, putând astfel realiza un adevărat cinematograf virtual în acest spaţiu (de altfel, există o cameră dedicată pentru vizionarea de conţinut video acolo).

Controlul este simplu şi intuitiv. Stick-ul analogic poate fi folosit pentru mişcarea perspectivei pe laterale sau înapoi, în timp ce apăsarea înainte plasează pe podea un marker care descrie locul unde utilizatorul va fi teleportat. Imediat ce opreşti apăsarea stick-ului, eşti mutat în acel loc. Această metodă de control a mai fost folosită şi în alte jocuri video VR cu succes, fiind una dintre cele mai potrivite metode de control, care nu induce stare de ameţeală. Cele două controllere devin mâinile utilizatorului, în interiorul spaţiului virtual fiind desenate pointere „laser” care funcţionează asemeni cursorului din Windows. Poţi astfel apăsa butoane virtuale şi muta ferestrele, le poţi redimensiona şi poţi să navighezi prin pagini web şi liste din Windows Store.

Si că tot veni vorba despre Windows Store, momentan aceasta este sursa de conţinut principală pentru platforma Windows Mixed Reality. Există deja o ofertă decentă de conţinut gratuit, care să prezinte capabilităţile platformei, multe fiind experienţe statice, sau foarte puţin interactive. Am testat jocul de puzzle FORM, experienţa VR dedicată francizei de jocuri Halo şi un proiect vizual care descrie aterizarea oamenilor pe planeta Marte, fiecare oferind ceva interesant în felul său. Nu voi analiza fiecare joc sau experienţă în parte, însă este important de menţionat că niciuna nu a indus o stare de disconfort. Toate au rulat la parametri optimi, fiecare mişcare a capului sau a controllerelor fiind 1:1 şi în joc. Având în vedere că am testat platforma VR pe un laptop de gaming Acer Helios 300 cu cip grafic NVIDIA GTX 1060, care nu este nici pe departe cel mai performant de pe piaţă, acesta este un semn bun pentru cei care ar dori să îşi cumpere echipament VR, dar nu îşi permit un upgrade scump pentru PC.

Desigur, fiind la început, nu există foarte multe jocuri video complexe, majoritatea fiind experienţe statice, cu puţină interacţiune. Acestea sunt însă şi limitările platformei. Faptul că include calburi relativ scurte în comparaţie cu Oculus şi Vive şi că beneficiază doar de senzori „inside-out” limitează posibilităţile de mişcare în utilizare. În timp, oferta de software se va îmbunătăţi cu siguranţă şi deja anumite jocuri de pe Steam, adaugă compatibilitate cu dispozitivele Windows Mixed Reality prin intermediul platformei Steam VR.

Experienţa de utilizare

În utilizare, Acer Mixed Reality Headset este probabil cel mai simplu simplu sistem VR „pentru acasă” după cel de pe telefonul mobil. Odată conectat, headset-ul trebuie pus pe cap, fixat bine cu rotiţa de la spate şi ajustat ecranul pentru claritate maximă. De aici, totul funcţionează exact cum te-ai aştepta, performanţa sa fiind impresionantă. Desigur, rezoluţia display-urilor nu este atât de mare pentru a elimina efectul de „plasă de ţânţari” , însă nu este aşa pronunţat precum ne-am fi aşteptat. Probabil cel mai dezamăgitor aspect al acestui headset este câmpul vizual de 100 de grade pe orizontală, puţin mai mic decât în cazul produselor concurente. Vestea bună este că uiţi despre acest aspect după câteva minute de utilizare.

În ciuda faptului că nu foloseşte senzori externi, precum lasere, o cameră cu infraroşu sau chiar o cameră web, headset-ul se descurcă admirabil în a capta mişcările utilizatorului şi de a-l plasa în lumea virtuală. Camerele poziţionate pe exteriorul headset-ului nu sunt pentru a oferi utilizatorului o privire în exterior, ci sunt folosite pentru a identifica şi a urmări mişcările controllerelor. Desigur, acest lucru înseamnă că poţi folosi gesturile de mişcare ale acestora doar atunci când ele se află în câmpul vizual al camerelor, ceva care pare inconfortabil pe hârtie, însă nu afectează aproape deloc experienţa de utilizare.

Singurul minus major al acestui headset, după ce luăm în calcul că lipsa experienţelor „room scale” şi ale altor funcţii mai avansate sunt limitări impuse de costuri şi uşurinţa de configurare, este faptul că balamaua ecranului nu are un sistem de fixare. În timp ce pe Vive, PSVR şi Oculus ai setări pentru focalizarea lentilelor, pe noul Acer Mixed Reality, te poţi trezi oricând cu o imagine neclară cauzată de mişcările tale. În 90% din timp, acesta stă în poziţia pe care o alegi atunci când pui headset-ul pe cap, însă sunt momente în care focalizarea se dereglează.

Concluzii

Acer Mixed Reality Headset este un prim pas surprinzător pentru compania taiwaneză. În ciuda faptului că nu oferă o experienţă VR high-end, aceasta este de departe una dintre soluţiile cele mai confortabile şi mai uşor de folosit de către oricine de pe piaţă. Simplitatea configurării şi conectării la un computer asigurată de platforma Mixed Reality din Windows este un mare plus, în special pentru cei care sunt la zi cu actualizările de Windows, instalarea unui headset Mixed Reality fiind pur şi simplu „plug & play”.

Probabil cea mai dezamăgitoare parte a pachetului de la Acer este construcţia din materiale ieftine, care a dus la lipsa unui sistem de prindere mai robust pentru display. Desigur, faptul că trebuie să cumperi separat baterii sau acumulatori pentru controllere este o inconvenienţă care poate fi uşor rezolvată cu un set de patru acumulatori AA şi un încărcător de prisă. În rest, pentru o experienţă VR de bază cu performanţă foarte bună care oferă şi posibilitatea de a consuma şi conţinut 2D în VR prin intermediul unui browser sau a unui player video (aceleaşi folosite şi pe desktop), nu putem spune că suntem dezamăgiţi.

Părţi pozitive

Instalare simplă, aproape automată
Include controlere în pachet
Confortabil în utilizare
Oferă o experienţă VR de bază, dar plăcută
Preţ mic în comparaţie cu soluţiile mai avansate

Părţi negative

Finisajele din plastic lasă de dorit
Ecranul nu poate fi fixat într-o anumită poziţie
Controlerele nu vin cu acumulatori în pachet
Momentan nu este mult suport software pentru platforma Microsoft Mixed Reality