Acer OJO 500 review: un headset VR modular pentru platforma Windows Mixed Reality

22.01.2019
Acer OJO 500 review: un headset VR modular pentru platforma Windows Mixed Reality
Construcţie, design şi ergonomie

Anul trecut, Microsoft lansa iniţiativa Mixed Reality, mulţi producători parteneri lansând prima generaţie de dispozitive de acest gen. Noi am testat anul trecut o soluţie Acer, care părea să fie exact ceea ce ne-am fi aşteptat de la un produs de primă generaţie: decent în funcţionalitate, însă nu foarte bine pus la punct din punct de vedere al confortului, acesta necesitând ajustare continuă pentru a funcţiona corespunzător. Producătorul taiwanez se întoarce însă în 2019 cu un nou dispozitiv VR din gama Mixed Reality numit OJO 500, care ar trebui, cel puţin în teorie, să repare multe dintre neajunsurile primului model. 

Construcţie, design şi ergonomie

OJO 500 de la Acer este un dispozitiv VR puţin diferit faţă de ceea ce am văzut în trecut, filozofia din spatele design-ului său fiind în primul rând bazată pe modularitate. Headset-ul este construit din plastic de calitate, care pare să poată rezista abuzului pe perioadă prelungită, şi include multe dintre elementele pe care ne-am obişnuit să le vedem de la dispozitive VR.

În primul rând, suportul de fixare pe cap este acum mult mai comod şi mai simplu de setat. Acesta foloseşte din nou un sistem similar cu cel de pe PlayStation VR, cu o susţinere cu bureţi în partea de sus, care se aşează pe fruntea utilizatorului şi un burete în spate, care se fixează pe ceafă. Fixarea se face folosind rotiţa de pe spatele dispozitivului, aceasta funcţionând asemeni unui şurub.  Odată ce headset-ul este fixat pe cap, aproape că poţi uita că este acolo, cel puţin din punct de vedere al confortului general.

Acer a dorit să realizeze un headset complet modular, astfel partea din faţă a dispozitivului, unde sunt găzduite toate componentele electronice, poate fi detaşată de suportul din plastic. Având în vedere că în general suporturile de acest gen sunt primele care pot ceda la un dispozitiv de VR, această idee nu este deloc rea. Ba chiar faptul că poţi rabata întreaga parte cu display în sus, asemeni unui vizor pe o cască de motocicletă ajută atunci când doreşti să verifici ceva rapid şi să te întorci în VR.

OJO 500 nu are butoane ale sale, ci doar o rotiţă folosită pentru focalizarea lentielor, în partea de jos. Acesta mai oferă un port jack pentru conectarea căştilor şi două butoane care controlează clemele pentru detaşarea părţii frontale. De altfel, asamblarea este extrem de simplă, întrucât fixarea se face cu magneţi. Headset-ul integrează chiar şi boxe foarte mici în corpul său, însă acestea oferă un volum mic, însă de ajuns pentru a nu folosi căşti şi să înţelegi ce se întâmplă din punct de vedere auditiv atunci când foloseşti dispozitivul într-o cameră foarte liniştită.

Aminteam despre căşti, ceva ce prima generaţie de headset Mixed Reality de la Acer nu oferea în pachet. Acer a mers pe aceeaşi idee modulară şi cu acestea, fixarea pe suprafaţa căştii fiind realizată cu cleme, iar căştile sunt conectate între ele cu un cablu. Conectarea la sunet se face folosind jack-ul de 3,5mm. Este o soluţie mai puţin elegantă, care implică mai multe fire, însă din nou, asigură un design modular şi compatibilitate cu orice altă pereche de căşti, întrucât le poţi detaşa oricând şi folosi căştile tale. Braţele căştilor au un sistem glisant pentru a putea fi potrivite pe urechile utilizatorilor, iar pe casca din stânga există o rotiţă pentru volum. Pe partea din spate, headset-ul are nişte canale de plastic pentru a găzdui firul care conectează cele două căşti.

Am lăsat însă partea mai negativă pentru finalul prezentării: cablul de conectare la PC. Deşi acesta este foarte calitativ, fiind realizat dintr-un plastic cauciucat care pare foarte rezistent, acesta se conectează în partea de sus în stânga căştii, o poziţie nu tocmai ideală. Mai mult acesta este destul de greu şi poate crea disconfort atunci când foloseşti headset-ul stând în picioare. Mai mult, cablul este destul de scurt, deci nu va permite îndepărtarea la distanţă prea mare de computer.

Din fericire, conectarea se face extrem de simplu: conectezi un HDMI la placa video de pe PC sau în port-ul HDMI de pe laptop, iar mufa USB 3.0 Type-A la un port USB. Windows 10 va porni automat setarea mediului Mixed Reality şi va descărca toate cele necesare în doar câteva minute.

Controllerele sunt singurele care necesită conectare individuală, însă procesul este extrem de rapid, acestea folosind standardul Bluetooth, în timp ce interfaţa „prietenoasă” facilitează conectarea rapidă. Chiar dacă aceste controllere sunt realizate de Acer, acestea au un design standard şi funcţionează cu orice alte dispozitive Mixed Reality de pe piaţă. De asemenea, acestea sunt absolut identice cu cele de anul trecut, fiecare oferind un touchpad, un trigger, un buton „grip”, butoanele Windows şi Meniu, plus un stick analogic.

Mişcarea este înregistrată folosind senzori precum accelerometru şi giroscop, în timp ce poziţionarea în spaţiu 3D se face folosind LED-urile de pe cele două cercuri frontale, care sunt recunoscute de camerele video de pe partea din faţă a căştii. Mişcarea este surprinzător de bine înregistrată şi redată pe ecran, performanţa fiind comparabilă cu cea a dispozitivelor Vive şi Oculus.

Când tragi linie însă, OJO 500 de la Acer este o îmbunătăţire semnificativă la capitolul design şi construcţie faţă de generaţia precedentă, oferind o senzaţie de produs „aproape” premium. Spun aproape deoarece anumite elemente precum cablul de conectarea amplasat într-un loc ciudat şi calitatea cablurilor căştilor nu sunt tocmai ideale. Nu ar fi de mirare ca acele cabluri subţiri să fie agăţate în ceva şi rupte în utilizare normală. În rest, totul pare să arate şi să funcţioneze bine la nivel de bază.

Galerie foto

Configurare, software, performanţă şi concluzii

Configurare, software şi performanţă

Configurarea pe platforma Windows Mixed Reality este foarte simplă şi a evoluat semnificativ de la generaţia precedentă, dovadă că Microsoft nu se gândeşte să abandoneze această componentă din Windows. Este foarte important însă să aveţi Windows 10 la zi pentru funcţionare. Platforma Mixed Reality nu este compatibilă cu alte versiuni ale sistemului de operare şi nici cu versiuni mai vechi de Windows 10.

După conectarea dispozitivului şi setarea spaţiului de lucru (există posibilitatea de setare pentru utilizare la birou, stând jos, sau pentru utilizare în regim „room scale”, eşti transpus într-un spaţiu personal, unde ai acces la toate aplicaţiile şi jocurile pe care le descarci de pe Windows Store. Această componentă nu s-a schimbat foarte mult între timp.

Ce ar putea atrage mai mulţi clienţi către dispozitivele VR este însă compatibilitate aproape completă cu platforma Steam VR, care oferă o multitudine de jocuri prin intermediul magazinului de jocuri Steam. Controlul se face folosind cele două controllere, care emulează nativ controllerele de HTC Vive. Singurul dezavantaj în comparaţie cu acelea ar fi distanţa la care pot fi folosite, întrucât sistemul Windows Mixed Reality se bazează pe recunoaşterea mişcării în raza de vedere a camerelor de pe cască. Totuşi acestea nu dispar complet atunci când nu le vezi, însă acurateţea este mai bună atunci când sunt folosite direct în faţa utilizatorului.

Fiind vorba despre un dispozitiv Mixed Reality, unul dintre avantajele sale este posibilitatea de a fi folosit fără senzori externi, mişcarea şi poziţionarea fiind realizată folosind senzorii interni din cască. Astfel, nu va fi nevoie de poziţionarea de camere cu infraroşu pe birou sau de staţii laser prin cameră. Acer OJO 500 face totul fără prize în plus ocupate şi fără un mănunchi de de cabluri care intră în computer, ceva ce va conta cu siguranţă pentru cei cu spaţiu limitat.

La nivel de calitate a imaginii, OJO 500 este comparabil cu alte soluţii de pe piaţă, oferind o rezoluţie de 2880 x 1440 (adică 1440 x 1440 per ochi) la 90 Hz. Lentilele par a fi de bună calitate, odată fixat pe cap corespunzător, imaginea fiind clară, inclusiv textul putând fi citit cu uşurinţă. Există posibilitatea ca alte headset-uri de pe piaţă să fie puţin mai bune din acest punct de vedere, însă diferenţele sunt infime şi probabil vizibile doar dacă le ai pe amândouă la îndemână.

La nivel software, dispozitivele Mixed Reality pot oferi un avantaj clar faţă de concurenţă. Nu numai că pot fi folosite pe platforma Microsoft, unde poţi rula toate aplicaţiile de Windows compatibile (sau nu) cu Mixed Reality, însă ai acces şi la întreaga colecţie de jocuri VR de pe Steam. Desigur, suportul nu este 100% nativ, deci diferenţe de funcţionalitate ale controllerelor ar putea să apară, iar libertatea de mişcare în experienţe „room scale” este limitată de lungimea cablului. Dar la preţul corect, OJO 500 ar putea fi o soluţie foarte bună pentru a intra în spaţiul VR pe PC, cu destule alternative atunci când vine vorba despre software.

Problema cea mai mare a headset-ului de anul trecut de la Acer, construcţia, a fost rezolvată, iar designul modular ar putea asigura rezistenţa în timp a dispozitivului, putând fi înlocuite diverse componente, în funcţie de gradul de uzură. Un singur lucru ar mai fi de rezolvat: faptul că dispozitivul este puţin cam greu în comparaţie cu altele de pe piaţă. Pentru o utilizare confortabilă, suportul de fixare pe cap trebuie strâns foarte bine, altfel acesta poate în timp să alunece în jos de pe fruntea utilizatorului. De asemenea, acest lucru înseamnă că vei obosi mai repede în VR în experienţele „room scale”, însă nu este atât de deranjant atunci când dispozitivul este folosit stând jos.

Concluzii

VR-ul este pe piaţă de câţiva ani deja şi încă nu pare să fi atins o maturitate nici pe console, cu PS VR, nici pe PC. În timp ce Sony începe să investească mai serios în partea de gaming, Microsoft încearcă să ofere o platformă „bună la toate”, care să asigure atât partea de entertainment, cât şi o parte de productivitate, precum aplicaţii de creaţie prin intermediul Windows Store.

Este impresionant însă că o platformă atât de „tânără” precum Windows Mixed Reality evoluează atât de repede, fiind deja comparabilă în termeni de performanţă (şi preţ) cu soluţiile VR cu renume precum HTC Vive şi Oculus Rift. Desigur, fiecare dispozitiv, în parte are avatajele sale faţă de concurenţă, însă Mixed Reality pare să fie de departe cea mai versatilă, iar OJO 500 de la Acer oferă o rază de speranţă pentru viitorul acesteia, cât şi pentru viitorul realităţii virtuale pe PC.

Sperăm însă ca preţurile să scadă mai repede, întrucât cei 500 de euro anunţaţi la prezentarea de la IFA de anul trecut nu sunt tocmai justificaţi, având în vedere că dispozitive similare precum PSVR au un preţ la jumătate.

 

Părţi pozitive

Dispozitiv VR performant, comparabil cu concurenţa în materie de calitate a imaginii
Construcţie bine pusă la punct, cu design modular
Include căşti şi controllere în pachet
Necesită puţine cabluri şi se configurează foarte repede
Este compatibil cu platformele Steam VR şi Windows Mixed Reality, oferind acces la foarte mult software

Părţi negative

Puţin cam scump pentru un dispozitiv VR din gama Mixed Reality
Căştile se conectează prin cabluri care nu par foarte rezistente
Este puţin cam greu în partea din faţă
Cablul de conectare la computer nu oferă prea multă libertate de mişcare